۲۰ شهریور ۱۴۰۳، ۱۴:۱۲
کد خبر: 85592553
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

برنامه بنگلادش برای انتقال سالانه ۲۰ هزار پناهجوی روهینگیا به آمریکا

تهران- ایرنا- بنگلادش تصمیم دارد برای انتقال ۲۰۰ هزار پناهجوی روهینگیایی به خارج در یک دهه آینده، سالانه ۲۰ هزار نفر آنان را به آمریکا بفرستد.

به گزارش روز سه‌شنبه ایرنا به نقل از سرویس اخبار هند و آسیا، به گفته توحید حسین مشاور امور خارجی بنگلادش، این طرح امیدی برای یافتن راه‌حلی بلندمدت برای بحران روهینگیا ایجاد می‌کند. وی افزود که اگرچه این تعداد در ابتدا کم به نظر می‌رسد، اما می‌تواند گامی مهم در راستای حل بلندمدت این بحران باشد.

این طرح در مرحله آزمایشی قرار دارد و در هر نوبت چند صد پناهجو منتقل می‌شوند. تاکنون حدود ۲ هزار و پانصد پناهجوی روهینگیایی برای انتقال انتخاب شده‌اند و این روند در حال تسریع است.

بحران روهینگیا در ۲۵ اوت ۲۰۱۷ (۳ شهریور ۱۳۹۶) آغاز شد، زمانی که ارتش میانمار حملات خشونت‌آمیزی علیه جمعیت روهینگیا در ایالت راخین به راه انداخت و آنها را مجبور به فرار به بنگلادش و دیگر کشورهای همسایه مانند هند کرد.

در ماه‌های گذشته، ۷۵۰ هزار نفر از شهروندان روهینگیا با گریختن به سوی منطقه «اوخیا» در «کوکس بازار» بنگلادش، به ۴۰۰ هزار نفر پناهجوی ساکن در این منطقه پیوستند.

دولت وقت میانمار به رهبری آنگ سان سو چی در سال ۲۰۱۷ میلادی (۱۳۹۶ شمسی) تحت فشارهای بین‌المللی، موافقت کرد که مردم روهینگیا را تا پایان همان سال به کشور بازگرداند و این توافق در سپتامبر (شهریور/ مهر) همان سال به صورت دوجانبه با بنگلادش رسمی شد.

با این حال، تلاش‌ها برای بازگشت به میانمار در سال ۲۰۱۹ به دلیل بی‌اعتمادی به وعده‌های میانمار متوقف شد و همه‌گیری ویروس کرونا نیز روند بازگشت را مختل کرد. در فوریه ۲۰۲۱ (بهمن ۱۳۹۹) ژنرال مین آنگ هلینگ با کودتای نظامی، سو چی را سرنگون و بازگشت پناهجویان را دشوارتر کرد.

با وجود درگیری‌های داخلی در میانمار و گزارش‌هایی از ورود پناهجویان جدید به این کشور، مذاکرات برای بازگشت آنها همچنان متوقف است. در عین حال، دولت آمریکا از دسامبر ۲۰۲۲ به تدریج پناهجویان روهینگیا را اسکان داده و تاکنون حدود ۲ هزار و پانصد نفر منتقل شده‌اند.

توحید حسین تاکید کرد که هرچند بازگشت پناهجویان در حال حاضر عملی نیست، اما ثبات برای هرگونه روند آینده ضروری است و همکاری بین‌المللی برای حل بحران روهینگیا اهمیت زیادی دارد.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha