تحریم‌ها تاثیری بر برنامه‌های اتمی ایران نداشت/ اسرائیل تهدیدی برای منطقه است

اسلام‌آباد- ایرنا- جمعی از اندیشمندان سیاسی و کارشناسان هسته‌ای پاکستان با اذعان به ناکارآمدی تحریم‌های غرب علیه‌ برنامه‌های اتمی جمهوری اسلامی ایران رویکرد تهران برای مدیریت تنش‌ها در منطقه را معتدل و هوشمندانه دانسته و تاکید کردند: ماجراجویی‌های اسرائیل تهدید جدی برای امنیت منطقه است لذا جامعه جهانی باید به نگرانی‌های ایران بپردازد.

به گزارش روز سه‌شنبه خبرنگار ایرنا، میزگرد بررسی آخرین تحولات مرتبط با تحولات خاورمیانه، مسائل ایران، دیپلماسی هسته‌ای و رژیم صهیونیستی به اهتمام اندیشکده مطالعات منطقه‌ای IRS در اسلام‌آباد برگزار شد.

شماری از چهره‌های برجسته دیپلماتیک پاکستان، اندیشمندان سیاسی و کارشناسان ارشد راهبردی در این برنامه پیرامون تهدیدات هسته‌ای در منطقه، رقابت تسلیحاتی قدرت‌های جهانی و تأثیرات آن بر مناقشات خاورمیانه، ماجراجویی های رژیم اسرائیل علیه جمهوری اسلامی ایران و تأثیرات خروج یکجانبه آمریکا از برجام صحبت کردند.

تحریم‌ها تاثیری بر برنامه‌های اتمی ایران نداشت/ اسرائیل تهدیدی برای منطقه است

علی سرور نقوی سفیر و نماینده پیشین پاکستان در آژانس بین‌المللی انرژی اتمی اظهار داشت که ایران پیمان ان پی تی را امضا کرده و همواره مواضع منطقی را برای پیشبرد برنامه‌های صلح‌آمیز هسته‌ای خود مطابق با تمهیدات آژانس داشته است.

وی افزود: پس از تحولات سال ۲۰۰۳ و ارجاع پرونده اتمی ایران به شورای امنیت سازمان ملل، گروه ۱+۵ مذاکره با تهران را کلید زد هرچند این ایران بود که از قدرت مذاکره خوبی برای گرفتن امتیاز از طرف‌های غربی برخوردار بود.

مدیر اجرایی مرکز مطالعات بین المللی راهبردی CISS در اسلام‌آباد با انتقاد از رویکرد جانبدارانه جبهه غرب علیه جمهوری اسلامی ایران به ویژه اقدام یکجانبه آمریکا برای خروج از برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) اظهار داشت: دونالد ترامپ رئیس جمهوری سابق آمریکا که مدافع اسرائیل بود و تحت پشتیبانی لابی یهودی قرار داشت با این اقدام خود زحمات ۱۲ سال مذاکرات و تعامل با تهران را از بین برد سپس جو بایدن رئیس جمهوری فعلی ایالات متحده مدعی احیای برجام شد که او هم موفق نبود.

وی تاکید کرد: ایرانیان همواره یک موضع صریح و منطقی درباره برنامه‌های هسته‌ای خود داشته‌اند که پاکستان نیز از آن با قدرت حمایت می کند در عین حال هرگونه تغییر موضع هسته‌ای ایران تنها محدود به این کشور نخواهد بود بلکه سایر کشورهای منطقه نیز بر تعادل قدرت و رقابت اتمی تاثیرگذار خواهند بود.

تحریم‌ها تاثیری بر برنامه‌های اتمی ایران نداشت/ اسرائیل تهدیدی برای منطقه است

دکتر ظفر نواز جسپال کارشناس برجسته امور هسته‌ای و رئیس دانشکده علوم اجتماعی و راهبردی دانشگاه قائداعظم در اسلام‌آباد نیز گفت: رویکرد جمهوری اسلامی ایران معتدل است و در جریان مذاکرات هسته‌ای بسیار هوشمندانه عمل می کند.

وی با توجه به تحولات خاورمیانه درپی تشدید جنگ غزه، افزایش تنش‌های نظامی بین ایران و اسرائیل و دست داشتن صهیونیست‌ها در ترور دانشمندان هسته‌ای ایران اظهار داشت: تحریک ایران نتایج معکوسی برای جبهه غرب بدنبال خواهد داشت و با توجه به مواضع اخیر مقامات ایرانی چنین تصور می شود که تهران حتی از توانمندی لازم برای تغییر ماهیت برنامه‌های اتمی خود برخوردار است.

این استاد دانشگاه گفت: تهدید جنگ هسته‌ای ناشی از ماجراجویی‌های اسرائیل بسیار خطرناک است به ویژه اظهارات تحریک آمیز اخیر مقامات اسرائیلی نیز نگران کننده است لذا هرگونه فشار و تحریک ایران این‌ کشور را مجبور به تغییر راهبرد هسته‌ای خود در آینده خواهد کرد.

سید محمد علی کارشناس مسائل امنیتی از دیگر سخنرانان این میزگرد بود که با تشریح اهداف برجام و اهمیت فتوای حضرت‌ آیت‌الله خامنه‌ای رهبر عالی ایران در خصوص مخالفت با بمب اتم گفت: تحریم‌ها تاثیری بر توقف ایران و یا جلوگیری از پیشرفت برنامه‌های هسته‌ای آن نداشت و عملا این اقدام غرب ناکارآمد بود.

وی اظهار داشت: تحریم‌ها در حقیقت راهکارهای مختلفی را جلوی ایران قرار داد و ما امروز شاهد پیشرفت چشمگیر در فعالیت‌های اتمی تهران هستیم.

محمد علی افزود: تحرکات اسرائیل برای به چالش کشیدن ایران بر هیچ کس پوشیده نیست اما از طرفی دیگر نفوذ منطقه‌ای تهران نیز تل آویو را با چالش جدی روبرو ساخته است.

این کارشناس پاکستانی گفت: جمهوری اسلامی ایران برای دستیابی به فناوری هسته‌ای قیمت گزافی را پرداخته است از جمله ترور دانشمندان هسته‌ای این کشور در عین حال تهران به مذاکره با غرب ادامه داد اما یک نکته بسیار مهم این است که رهبر عالی ایران سال‌های اخیر به صراحت اعلام کرد که سرنوشت ملت و کشور ایران هرگز به مذاکرات هسته‌ای و یا هرگونه نتایج آن بستگی نخواهد داشت.

تحریم‌ها تاثیری بر برنامه‌های اتمی ایران نداشت/ اسرائیل تهدیدی برای منطقه است

در پایان این میزگرد جوهر سلیم رئیس اندیشکده مطالعات منطقه‌ای اسلام‌آباد نیز با اذعان به تبعات منفی خروج یکجانبه آمریکا از برجام و ماجراجویی‌های اسرائیل در منطقه از قبیل حمله به اماکن دیپلماتیک ایران در دمشق و ترور اسماعیل هنیه در تهران، گفت: هرچند تا امروز هیچ هدف نظامی در برنامه‌های اتمی ایران مشاهده نشده است اما رویکردهای تهاجمی علیه جمهوری اسلامی و تشدید اقدامات تنبیهی علیه منافع این کشور ثابت کرد که ایران قادر به تغییر موضع اتمی در راستای بازدارندگی قوی خواهد بود.

محمد اسلامی رییس سازمان انرژی اتمی هفته گذشته طی اظهاراتی گفت: آژانس بین المللی انرژی اتمی اعلام کرد هیچ انحرافی در برنامه هسته‌ای جمهوری اسلامی ایران وجود ندارد.

نشست فصلی شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی صبح روز گذشته (۱۹ شهریور) با حضور نمایندگان ۳۵ کشور عضو این شورا در وین آغاز به‌ کار کرد. در این نشست که تا روز جمعه ادامه دارد مسائل مختلف درباره ایمنی هسته‌ای، اجرای توافقنامه پادمان و تقویت فعالیت‌های علمی و پژوهشی آژانس در دستور کار قرار دارد.

موضوع ایران نیز یکی از سرفصل‌هایی است که طبق جلسات ادوار قبل، در دستور کار شورا عنوان شده و قرار است راستی آزمایی و بازرسی فعالیت‌های اتمی ایران در پرتوی قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت سازمان ملل متحد و اجرای توافقنامه پادمان بررسی شود.

گفتنی است، ادعاهای پادمانی درباره فعالیت‌های هسته‌ای ایران ریشه در اسناد جعلی رژیم صهیونیستی دارد که با هدف امنیتی سازی پرونده اتمی ایران، در اختیار رسانه‌ها و مقامات آژانس قرار گرفته است.

جمهوری اسلامی ایران ضمن رد ادعاهای مطرح شده و تاکید بر اینکه تعهدات کشورها در حوزه پادمان نامحدود نیست، اسفند ۱۴۰۱ در جریان سفر دو روزه رافائل گروسی به تهران، به صورت داوطلبانه با فعالیت‌های راستی آزمایی و نظارت بیشتر بازرسان این سازمان، در چارچوب قانون راهبردی مجلس (قانون اقدام راهبردی برای لغو تحریم ها و صیانت از منافع ملت ایران) موافقت کرد؛ توافقی که بعدا بیانیه مشترک ۴ مارس شهرت یافت.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha