۲۰ شهریور ۱۴۰۳، ۱۵:۲۶
کد خبر: 85592617
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

حضور بی‌سابقه ناوگان چین در آب‌های مورد مناقشه فیلیپین

تهران- ایرنا- نیروی دریایی فیلیپین از حضور ۲۰۷ کشتی چینی در آب‌های اطراف فیلیپین و ثبت رکورد جدیدی خبر داد که قدرت نمایی بی‌سابقه پکن در آب‌های مورد مناقشه را نشان می‌دهد.

به گزارش روز سه‌شنبه ایرنا به نقل از تارنمای خبری فیل استارز، دریاسالار روی وینسنت ترینیداد سخنگوی نیروی دریایی فیلیپین، اعلام کرد که حدود یک سوم این کشتی‌ها (۶۸ کشتی) در نزدیکی یا داخل آب‌های اطراف فیلیپین، ۷۵ مایل دریایی از استان پالاوان و داخل منطقه انحصاری اقتصادی ۲۰۰ مایلی دریایی فیلیپین مشاهده شدند.

طبق اعلام نیروی دریایی فیلیپین، از ۳ تا ۹ سپتامبر (۱۳ تا ۱۹ شهریور)، چهار کشتی چینی دیگر در ۹ منطقه در آب های اطراف فیلیپین مشاهده شدند و بزرگترین قدرت چین در آب‌های مورد مناقشه در سال جاری دارد.

حضور بی‌سابقه ناوگان چین در آب‌های مورد مناقشه فیلیپین

ترینیداد خاطرنشان کرد: حتی حضور یک کشتی چینی در این منطقه غیرقانونی است و این آمار مساله مشکوکی را نشان نمی‌دهد.

وی نیز افزود که کشتی گارد ساحلی فیلیپین از ماه آوریل در دریای جنوبی چین مستقر شده، در حالی که چین بارها از فیلیپین خواسته است این کشتی را به دلیل نقض حاکمیت و حقوق دریایی چین خارج کند.

به گفته وی، ماهیگیران و مقامات فیلیپینی حضور این کشتی‌ها را به دلیل افزایش تخریب صخره‌های مرجانی در این منطقه مقصر دانسته‌اند و برای تشخیص علت این تخریب، گشت‌های بیشتری از سوی نیروهای مسلح فیلیپین، نیروی دریایی و گارد ساحلی انجام می‌شود.

پکن از طریق یک روزنامه دولتی، روز گذشته (دوشنبه) از فیلیپین خواست که آینده روابط با چین را به طور جدی در نظر بگیرد و برای بازگرداندن روابط دوجانبه به مسیر خود همکاری کند.

پکن همچنان به ادعای خود مبنی بر حاکمیت بر بخش‌های بزرگی از دریای جنوبی چین، ادامه می‌دهد. دادگاه بین‌المللی در سال ۲۰۱۶ میلادی (۱۳۹۵ شمسی) این ادعاها را رد کرده است، اما چین این حکم را نمی‌پذیرد و با اعزام ناوگان‌های متعدد به آب‌های مورد مناقشه، به تقویت حضور خود پرداخته است.

برچسب‌ها

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha