۱۲۰ عنوان برنامه به مناسبت روز ملی شعر و ادب فارسی در آذربایجان شرقی اجرا می‌شود

تبریز - ایرنا- مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی آذربایجان شرقی با اشاره به گرامیداشت روز ملی شعر و ادب فارسی از ۲۲ تا ۳۰ شهریور، گفت: به همین مناسبت ۱۲۰ عنوان برنامه فرهنگی و هنری در استان تدارک دیده شده است.

به گزارش ایرنا، «سیدمحمدحسین بلاغی»، روز سه شنبه در نشست خبری به همین مناسبت افزود: این برنامه ها با همکاری ۱۲ دستگاه دولتی و نهاد عمومی در سطح استان برگزار می شود.

وی با بیان اینکه ۲۷ شهریور روز ملی شعر و ادب فارسی شناخته شده است، اظهار کرد: به همین مناسبت برنامه های متنوعی در کشورهای منطقه و سطح کشور اجرا می شود.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی آذربایجان شرقی گفت: تلاش بر این است برنامه های تدارک دیده شده در سطح بین المللی، ملی و استانی در شان استاد شهریار برگزار شود.

بلاغی، برگزاری جشنواره ملی حیدربابای شهریار در روستای خشکناب و خانه پدری استاد شهریار در ۲۳ شهریور با حضور مردم منطقه و مسوولان ملی و استانی را از جمله برنامه های روز ملی شعر و ادب فارسی و گرامیداشت استاد شهریار اعلام کرد.

وی یادآور شد: به همین مناسبت شب های شعر و موسیقی به مدت سه روز در مقبره الشعرای تبریز، نمایشگاه های خوشنویسی و نقاشی و ورک شاپ و گلباران مزار استاد شهریار در ۲۷ شهریور از ساعت ۹ تا ۱۵ عصر با حضور مردم، فعالان فرهنگ و هنر، دانشجویان و محافل ادبی و انجمن های شعر انجام می شود.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی آذربایجان شرقی گفت: روز سه شنبه ۲۷ شهریور نیز مراسم بزرگداشت استاد شهریار با حضور میهمانان و رسانه های بین المللی، ملی و استانی در تالار پتروشیمی تبریز برگزار می‌شود.

بلاغی، افزود: به همین مناسبت ۱۱ برنامه فرهنگی و هنری از سوی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی و ۴۲ برنامه از سوی ادارات شهرستانی برگزار می‌شود.

وی، اعطای نهمین نشان علمی و فرهنگی استاد شهریار به محققان ایرانی و خارجی و رونمایی از ۱۲ تابلو نقاشی از منظومه حیدربابای استاد شهریار را از دیگر برنامه های این رویداد ملی در استان اعلام کرد.

استاد شهریار نماد شعر و ادب ترکی و فارسی است

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی آذربایجان شرقی با اشاره به اشعار ترکی و فارسی استاد شهریار، گفت: این شاعر پرآوازه جهان، نما شعر و ادب ترکی و فارسی است.

بلاغی، ادامه داد: از این استاد ۳۰ هزار بیت اشعار فارسی و حدود سه هزار بیت اشعار ترکی به یادگار مانده است و صحبت از استاد شهریار، صحبت از یک عمر مجاهدت قلمی و ادبی است.

وی با بیان اینکه استاد شهریار به شعر و ادب آذربایجان خدمت بزرگی کرده است، اظهار کرد: در دورانی که اکثر روشنفکران نتوانستند به لحاظ روحی با انقلاب اسلامی ارتباط برقرار کنند، شهریار پای دین و اعتقاد و فرهنگ چند هزار ساله ایران و آذربایجان ایستاد.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی آذربایجان شرقی با بیان اینکه شهریار از بزرگترین شاعران دوران تاریخ ایران است، گفت: به همین روز وفات این استاد به نام روز شعر و ادب فارسی نامگذاری شده است.

بلاغی، افزود: شهریار علاوه بر اینکه حداقل هم‌سطح شعرای فارسی گوی است بلکه صاحب مزیت هایی است که وی را از این شاعران متمایز کرده و به همین خاطر این روز به عنوان روز ملی شعر و ادب فارسی نامگذاری شده است.

به گزارش ایرنا، در این مراسم همچنین از پوسترهای روز ملی شعر و ادب فارسی و همایش ملی روز شعر و ادب فارسی رونمایی شد.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha