فیلم ساز سیستانی: برای ساخت فیلم از خارج استان بودجه گرفتم+فیلم

مشهد-ایرنا- یک فیلمساز جوان از استان سیستان و بلوچستان گفت: بودجه لازم برای ساخت فیلم خود را نتوانستم از هیچ نهادی در این استان تامین کنم، ناگزیر با ارتباطاتی که داشتم از استان های دیگر بودجه گرفتم.

محسن شیرزایی روز سه شنبه در حاشیه شصت و نهمین جشنواره منطقه ای سینمای جوان در مشهد گفت وگو با خبرنگار ایرنا افزود: رقم های بزرگی برای بودجه فرهنگی به استان سیستان و بلوچستان می‌آید اما من به عنوان فیلم ساز سهمی از آن ندارم.

وی بیان کرد: تکرار این شرایط برای فیلم سازان جوان و بسیاری از هنرمندان دیگر این استان باعث شده است که انجام کار هنری را رها کردند و به مشاغل کاذب روی آورند.

این فیلمساز جوان گفت: سوال من از مسوولان این است که چرا یک هنرمند در استانی مانند سیستان و بلوچستان که به شدت نیاز به کار فرهنگی دارد، مورد حمایت قرار نمی‌گیرد.

وی با بیان اینکه استان سیستان و بلوچستان دغدغه ها و مسائل خاص خود را دارد که سینما می تواند یاری رسان در این زمینه باشد، گفت: از سال ۱۳۹۰ وارد عرصه ساخت فیلم مستند شدم و از همان سال موضوع فیلم های من به دغدغه های زیستی و فرهنگی و اجتماعی سیستان و بلوچستان مرتبط بود.

شیرزایی ادامه داد: هدفم این بود که از مسیر سینمای مستند برای اثربخشی و رساندن پیام فرهنگی استان سیستان و بلوچستان و دغدغه‌های مردم آن به کشور تلاش کنم، مستند "بغض هامون" را در منطقه سیستان برای مشکل خشکسالی و مهاجرت مردم ساختم تا به رسالت خود در این زمینه عمل کرده باشم.

وی اظهار کرد: سینما می‌تواند بازگو کننده برخی از شرایط زیستی و فرهنگی و اجتماعی این استان باشد و فیلم سازان می توانند برای رفع بسیاری از مشکلات این منطقه قدم بردارند.

این فیلم ساز جوان گفت: البته حمایت متولیان فرهنگ و هنر فقط به حوزه مالی ارتباط ندارد، در صورتی که نگاه و رویکرد یکسانی بین متولی فرهنگی و هنرمند شکل نگیرد، نمی‌توان جریان سازی کرد.

فیلم ساز سیستانی: برای ساخت فیلم از خارج استان بودجه گرفتم+فیلم

انجمن سینمای جوان مدرسه بزرگ فیلم سازی است

مسوول انجمن سینمای جوان زاهدان نیز در حاشیه شصت و نهمین جشنواره منطقه ای سینمای جوان به خبرنگار ایرنا گفت: انجمن سینمای جوان بزرگترین مدرسه فیلم سازی در کشور است که می‌تواند با آموزش نوجوانان مسیر اشتغال برای آنان در آینده را هموار سازد.

صادق سوری افزود: انجمن سینمای جوان با بودجه‌ای که در اختیار دارد، به مسئولیت خود در دادن مجوز به فیلم و تزریق بودجه به آن عمل می‌کند اما مساله مهم این است که در استان سیستان و بلوچستان باید همه نهادها و دستگاه‌های اجرایی حتی دستگاه‌های امنیتی و سیاسی به وظیفه خود عمل کنند.

وی بیان کرد: شرایط اقتصادی کشور به نحوی است که بودجه‌های کنونی کفاف هزینه‌های فیلم ساز را نمی‌دهد، ساخت یک فیلم کوتاه ۱۰ تا ۱۲ دقیقه‌ای بین چهار تا پنج میلیارد ریال هزینه دارد، این موضوع فیلم ساز را دچار مشکل می‌کند.

رییس انجمن سینمای جوان در سیستان و بلوچستان گفت: شرایط فرهنگی و اجتماعی این استان به دلیل مرزی بودن و اقلیم متفاوتش، خاص بوده و نیاز به فعالیت های فرهنگی و هنری بیشتری دارد.

به گفته وی، هر چه این گونه فعالیت ها در استان بیشتر شود، مانع از سوق یافتن جوانان به سوی مشاغل کاذب و جذب گروهک ها می‌شود.

سوری اظهار کرد: جشنواره ملی عکس "نگاران" با رویکرد امیدبخش به سیستان و بلوچستان راه اندازی شد که اولین دوره برگزاری آن در سال ۱۳۹۶ بود، ۳۰ عکاس از ۳۰ شهر مختلف آمدند و از استان با نگاه امیدبخش عکاسی کردند.

وی اضافه کرد: ۲۵ نفر از این عکاسان برای اولین بار به سیستان و بلوچستان آمده بودند و دلیل اصلی خود برای نیامدن به این استان را مسائل امنیتی عنوان کردند، در حالی که آن طور که رسانه‌ها سیستان و بلوچستان را ناامن نشان می‌دهند، این خطه ناامن نیست و عکاسان به وضوح این موضوع را لمس کردند.

رییس انجمن سینمای جوان سیستان و بلوچستان ادامه داد: جشنواره ملی عکس "نگاران" توانست سیستان و بلوچستان را به عنوان یک هدف گردشگری مطرح کند، اما متاسفانه این جشنواره دیگر تکرار نشد.

به گفته وی، سوگواره ملی "عکس عاشورایی" نیز در این استان بعد از پنج دوره برگزاری در حالی که سیستان و بلوچستان را به عنوان نخستین قدمگاه زائران پاکستانی اربعین معرفی می‌کرد، سرنوشت مشابهی پیدا کرد و دیگر برگزار نشد.

شصت و نهمین جشنواره منطقه ای سینمای جوان در مشهد از ۱۷ شهریور تا ۲۰ شهریورماه در سینما ملل میزبان سینماگران ۱۰ استان کشور شامل سیستان و بلوچستان، خراسان رضوی، خراسان جنوبی، کرمان، سمنان، یزد، خراسان شمالی، گلستان، مازندران، اصفهان و قم است.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha