علم و فناوری کرمان بودجه دارد اما اختیار ندارد+فیلم

کرمان - ایرنا - پارک علم و فناوری استان کرمان در حالی پس از استقلال و استقرار جدید خود دستاوردهایی را بنا بر اعلام مدیرانش طی ۱۸ ماه گذشته برجا گذاشته که گویا همچنان گرفتار ابتدایی‌ترین مشکلات است به نحوی که رییس این پارک می‌گوید: بزرگترین مساله و چالش ما بودجه است که در این زمینه ردیف بودجه مستقل برای پارک تعریف شده اما اختیار آن را ندارد.

به گزارش ایرنا، پارک علم و فناوری استان کرمان ۲ سال پیش در رتبه ۲۶ کشور قرار داشت اما آنطور که مدیران پارک استان اعلام می کنند، جایگاه آن در این مدت باوجود اقدامات انجام شده باوجود مشکلات مربوط به ردیف بودجه با رشد قابل تاملی مواجه بوده است.

مساله این است که تا یکی ۲ سال گذشته، تنها پارک علم و فناوری فعال در استان زیر نظر دانشگاه تحصیلات تکمیلی(هایتک) فعالیت داشت و متعلق به این دانشگاه بود که اینک استان دارای ۲ پارک شده؛ یکی همان پارک دانشگاه مذکور و دیگری پارک علم و فناوری استان که ایجاد شده اما گویا ردیف بودجه و حساب بانکی مذکور همچنان در همان پارک دانشگاه هایتک باقی مانده و مسئولان پارک استان می گویند باوجود پیگیری های متعدد طی این مدت، مشکل اختصاص بودجه به این نهاد حل نشده است.

در خصوص اینکه چه اقداماتی در این مدت انجام شده؟ نخستین اقدام به گفته مسئولان، استقلال پارک علم و فناوری استان از ذیل دانشگاه تحصیلات تکمیلی هایتک کرمان بوده که با واگذاری ساختمان معاونت عمرانی استانداری کرمان به این پارک در مرکز شهر کرمان کلید خورد.

در ادامه و بنا بر اعلام رییس پارک علم و فناوری استان کرمان، این نهاد موفق به توسعه تعداد شرکت های دانش بنیان، واحدهای فناور، راه اندازی پردیس ها و دستاوردهای دیگری شده که در گفت و گو با خبرنگار ایرنا به جزییات آنها می پردازد؛ گرچه به زعم مدیر پارک علم و فناوری استان کرمان، توسعه فعالیت ها و تحقق اقتصاد خلاق و دانش بنیان همچنان نیازمند حمایت بیشتر مسئولان از این پارک به عنوان خانه واحدهای فناور و دانش بنیان استان است.

توسعه این حمایت ها در واقع این ظرفیت را دارد که به منویات رهبر معظم انقلاب به عنوان یکی از سیاست‌های کلان و اصلی کشور و اهداف دولت چهاردهم در تحقق اقتصاد خلاق و دانش بنیان جامع عمل بپوشاند.

حسین کاظمی مدیر پارک علم و فناوری استان کرمان در این خصوص روز چهارشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا تشریح کرد: پس از گذشت یک سال و نیم از زمان راه اندازی مستقل پارک علم و فناوری استان، اختیار ردیف بودجه پارک همچنان در اختیار دانشگاه تحصیلات تکمیلی کرمان باقی مانده است.

وی با اشاره به اینکه فعالیت دانشگاه هایتک با حدود ۶۰۰ دانشجو اظهار داشت: حدود ۱۱۹ هزار دانشجوی استان طرف قرارداد با پارک علمی و فناوری هستند و دانشگاه تحصیلات تکمیلی حتی یک درصد اساتید، دانشجویان و دانش آموختگان استان را هم در بر نمی‌گیرد اما بودجه ما در اختیار پارک آن دانشگاه باقی مانده است.

رییس پارک علم و فناوری استان کرمان با بیان اینکه این موضوع مشکلات زیادی را برای پارک علم و فناوری استان کرمان ایجاد کرده است گفت: حقوق کارکنان اداری پارک بیش از ۶ ماه معوق شده و پرداخت‌های پیش از آن نیز از طریق برخی حمایت های شرکت های فناور خصوصی و مسئولان پارک انجام گرفته است.

صندوق پژوهش کرمان پاسخگوی تامین مالی شرکت‌های فناوری نیست

وی در بخش دیگری از سخنانش، افتتاح ساختمان پارک علم و فناوری استان کرمان، پردیس علم و فناوری سدید به عنوان نخستین پردیس خصوصی و افزایش سرمایه صندوق پژوهش فناوری استان کرمان را از دیگر برنامه‌های این پارک اعلام کرد.

کاظمی خاطرنشان کرد: صندوق پژوهش فناوری استان کرمان همواره با مشکلات عدیده‌ای روبه رو بوده و این صندوق ۷۰ میلیارد ریال سرمایه دارد که به هیچ عنوان پاسخگوی تامین مالی این حجم بزرگ از شرکت های فناوری و دانش بنیان استان نیست.

وی گفت: تلاش خواهیم کرد سرمایه صندوق پژوهش و فناوری استان کرمان را به ۵۰۰ میلیارد ریال افزایش دهیم و در صورتی که مانعی از سوی سهامداران این صندوق ایجاد شود، راه اندازی صندوقی جدید را در دستور کار قرار خواهیم داد.

افزایش ۴۸ درصدی تعداد شرکت‌های دانش بنیان استان

رییس پارک علم و فناوری استان کرمان در عین حال با تاکید بر تداوم افزایش ۴۸ درصدی تعداد شرکت های دانش بنیان در پارک علمی و فناوری این استان افزود: برنامه داریم تعداد این شرکت ها را از ۱۱۶ به ۲۰۰ شرکت در سال جاری ارتقا دهیم؛ این موضوع مسایل و مشکلات خاص خود را دارد اما به طور قطع روند محسوسی در افزایش تعداد این شرکت ها اتفاق خواهد افتاد.

وی افزود: واحدهای رشد سراسر استان کرمان در پوشش پارک علم و فناوری قرار دارند اما باوجود درخواست های شهرستان ها، اقدامات لازم برای احداث مرکز رشد چند شهرستان از جمله بافت را انجام خواهیم داد.

کاظفی ادامه داد: در این زمینه مفاهیم و ادبیات زیست‌بوم فناوری را به شهرستان های استان کرمان منتقل می کنیم.

۴۵۰ واحد فناور از خدمات پارک استفاده می‌کنند

وی تاکید کرد: اقداماتی از جمله افزایش ۴۸ درصدی شرکت های دانش بنیان و تعداد واحدهای فناور استان کرمان طی یک سال و ۶ ماه گذشته محقق شده است.

رییس پارک علم و فناوری استان کرمان یادآور شد: بیش از ۴۵۰ واحد فناور در سراسر استان کرمان بدون بودجه دولتی از خدمات پارک علم و فناوری این استان استفاده می کنند و رفع مشکلات این پارک، باعث اجرای برنامه های استان با شدت و سرعت بیشتری می شود.

وی ادامه داد: استان کرمان ظرفیت های زیادی دارد و از نظر نیروی انسانی توانمند است، دانشگاه های بزرگ استان نیز ظرفیت انسانی لازم برای شتاب گرفتن در اقتصاد دانش بنیان را ایجاد کرده‌اند لذا راهبری موثر پارک علم و فناوری می تواند نتایج محسوس و ملموسی را برای تحقق اقتصاد دانش بنیان به دنبال داشته باشد.

اهمیت هم‌افزایی دستگاه‌های اجرایی

کاظمی گفت: همچنین لزوم همراهی دستگاه ها و سازمان های استان کرمان مورد مطالبه قرار دارد و ضرورت حرکت به سمت اقتصاد دانش بنیان باوجود مشکلات استان بیشتر است.

وی تصریح کرد: حرکت پرشتاب به سمت اقتصاد دانش بنیان و خلاق باوجود تمامی محدودیت ها، نیازها و فاصله گرفتن از اقتصاد منبع‌محور از یک دهه گذشته برای تمامی کشورها یک ضرورت بسیار مهم تلقی می شود در حالی که استان کرمان باوجود اقتصاد منبع‌محور، اتکا به معادن و کم‌آبی، بیشتر به اجرای اقتصاد خلاق و دانش بنیان نیاز دارد لذا در این مسیر نیاز به همکاری و هم افزایی با دستگاه های اجرایی داریم.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha