۲۱ شهریور ۱۴۰۳، ۹:۲۹
کد خبرنگار: 5508
کد خبر: 85593157
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

پروندهٔ خبری

امان راه دیگری در برابر اسرائیل در پیش گیرد/ منافع اردن در خطر است

تهران- ایرنا- سیاستمداران برجسته و کهنه کار اردنی زنگ خطر را برای مقامات این کشور با توجه به نیات تجاوزکارانه و توسعه طلبانه رژیم صهیونیستی به صدا درآوردند.

به گزارش روز چهارشنبه ایرنا، روزنامه رای الیوم در مطلبی به دیدگاه نخبگان سیاسی اردنی پرداخت و از خطرناک بودن اوضاع خبر داد.

این رسانه نوشت: «موسی بریزات» دیپلمات کهنه کار اردنی خواستار اتخاذ موضع قاطع کشورش در قبال رژیم صهیونیستی و تحرکات آن به ویژه در کرانه باختری شد.

وی افزود: اظهار نظر «ایمن الصفدی» وزیر خارجه اردن کافی نیست، به ویژه که اسرائیلی‌ها سیاست استعماری در پیش گرفته‌اند و تحرکات توسعه طلبانه آشکار و آزار دهنده علیه اردن دارند.

بریزات ادامه داد: دلبستن اردن به دوستان و متحدان بین المللی حامی رژیم اسرائیل به درد نمی‌خورد. آنچه در کرانه باختری رخ می‌دهد، خطری بزرگ برای منافع ملت اردن و سران و نهادهای آن است و این نه به سبب شرایط معیشتی، اقتصادی و امنیتی، بلکه به سبب ماهیت تجاوزکارانه و توسعه طلبانه سردمداران اسرائیل است..

«طاهر المصری» نخست وزیر اسبق اردن نیز خواستار حفاظت از منافع این کشور و دور کردن آن از طمع ورزی ها و توسعه طلبی های رژیم صهیونیستی شد.

«ممدوح العبادی» سیاستمدار برجسته اردن نیز «بنیامین نتانیاهو» را قاتل زنجیره ای توصیف کرد و از دولت و نهادهای این کشور خواست که در قبال توطئه های سردمداران جنایتکار رژیم صهیونیستی علیه امان هوشیار باشند.

به نوشته رای الیوم، روابط میان اردن و اسرائیل در بدترین شرایط خود قرار دارد و محافل رسانه ای رژیم صهیونیستی از اردن به عنوان کشوری غیردوست برای اسرائیل نام می‌برند.

این رسانه افزود: خواسته نخبگان سیاسی مانند بریزات، المصری، العبادی و دیگران این است که لحن شدید مقامات اردنی کفایت نمی‌کند و باید اقدامات خاصی به سبب تحولات در شهرهای کرانه باختری انجام شود که منافع اردن را یا به خطر می‌اندازد و یا فشار ویژه ای بر آن وارد می‌کند.

رای الیوم اضافه کرد: مردم اردن حامی مقاومت هستد و دولت اردن با توجه به موضع آشکار ضداسرائیلی مردم دیگر نمی‌تواند موضع کنونی را حفظ و فقط به اقدامات رژیم صهیونیستی اعتراض کند و روند اوضاع به گونه ای است که حداقل به سمت قطع روابط دیپلماتیک یا لغو توافق سازش با این رژیم موسوم به «وادی عربه» پیش می‌رود.

به گزارش ایرنا، رای الیوم پیشتر هم نوشته بود که افکار عمومی اردن از دولت می‌خواهند که درباره سیاست این کشور در قبال کرانه باختری رویکرد شفافی داشته باشد، به ویژه پس از اینکه اوضاع به شدت خطرناک شده و بسیاری از رهبران احزاب سیاسی در اردن و نیز شخصیت های سیاسی، آن را بر زبان آورده‌اند.

به نوشته این رسانه، تحولات فلسطین به عامل فشار شدیدی بر مقامات اردنی تبدیل شده، به ویژه اینکه همگان متوجه شده‌اند که دولت جهت گیری روشنی برای ارائه به افکار عمومی در این زمینه ندارد، همچنین نگرانی درباره تحولات آتی نیز وجود دارد، زیرا اگر اقدامات اشغالگران، واقعیت جدیدی را در کرانه باختری ایجاد کند، این مساله چالش بزرگی را برای اردن به همراه خواهد داشت.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha