از سقوط از ارتفاع تا صعود به سکوی طلایی جهان

شهرکرد- ایرنا- اهالی روستا می‌گویند علی اکبر پسر خوش برخورد و با معرفتی است او حالا با این همه مرام و معرفت قهرمان بزرگ یک کشور در رشته پاراالمپیک در پاراوزنه‌برداری است.

به گزارش ایرنا، علی اکبر غریب‌شاهی سال‌ها پیش پس از سقوط از ارتفاع و مدتی خانه‌نشین شدن، اکنون یکی از مردان طلایی ورزش این سرزمین است.

به گفته خودش بارها از تیم ملی خط خورده است اما کوتاه نیامده و تسلیم نشده است تا در پاریس ۲۰۲۴ بدون مدال به کشور بر نگردد.

روز مسابقه دوستان و همشهرهای برای او سنگ‌تمام گذاشتند و یک صدا از راه دور او را تشویق کردند و حالا او قهرمان پاراالمپیک ۲۰۲۴ است، جایی که قهرمانان سخت‌کوش جهان با آن هم تمرین پیش از مسابقه و امکانات فراوان برای کسب مدال طلا آمده بودند ولی علی اکبر دست شان از رسیدن به طلا ناکام گذاشت.

طلای علی اکبر تقدیم ایران

مادر " علی‌اکبر غریب شاهی" قهرمان پارالمپیک می‌گوید: با توجه به اینکه فرزندم پرچم ایران را در مسابقات پارالمپیک برافراشت وقتی علی اکبر مدال را به من تقدیم کرد من نیز مدال فرزندم را تقدیم رهبر معظم انقلاب اسلامی، رییس جمهور و ملت ایران می‌کنم.

گلزاده غریب شاهی در گفت و گو با خبرنگار ایرنا با اشاره به اینکه فرزندش با حمایت هیات وزنه‌برداری استان فارس به مسابقات پارالمپیک اعزام شده بود افزود: مهم نیست فرزندم از کدام استان به این مسابقات اعزام شد، مهم این است که برای کشور افتخار آفرید و پرچم کشور را برافراشت.

وی اظهار داشت: پیشتر حمایتی از سوی چهارمحال و بختیاری در این چندین سال که علی اکبر به مسابقات مختلف اعزام شده بود از او صورت نگرفت.

مادر پهلوان غریب‌شاهی اظهار داشت: علی اکبر چه در استان فارس باشد و چه چهارمحال و بختیاری، مهم این است که پرچم ایران را به اهتزاز درآورده است.

علی اکبر؛ جوان خوش برخورد است

غریب‌شاهی با اشاره به اینکه علی اکبر جوان خوش برخورد و مهربان و با اخلاق است گفت: این قهرمان جهان متولد دهه ۶۰ است که در دهه ۸۰ با توجه به اینکه خانواده ما یک خانواده پر جمعیت بود برای کمک به خانواده مانند دیگر پسران به همراه بردارانش در شیراز مشغول کار بود که در یک حادثه، از ارتفاع ساختمان به پایین سقوط کرد و دچار معلولیت از ناحیه هر دو پا شد.

وی با اشاره به اینکه علی‌اکبر قبل از این حادثه در رشته‌های ورزشی دیگر فعالیت داشت گفت: بعد از این حادثه علی اکبر به مدت ۶ سال خانه‌نشین شده بود اما با تشویق‌های مسئولان ورزش معلولان و جانبازان استان فارس و مرحوم گلبارنژاد با وزنه‌برداری جانبازان و معلولان آشنا شد.

مادر علی‌اکبر گفت: مرحوم گلبارنژاد چندین مرتبه فرزندم را تشویق کرد که با توجه به بنیه و بازو و بالاتنه قوی که دارد وارد این عرصه شود و تمرینات خود را در استان فارس آغاز کند.

وی ادامه داد: دوران درمان فرزندم و تمرینات ورزشی که انجام می‌دهد در استان فارس است و مسئولان استان فارس از وی حمایت می‌کنند از این استان به مسابقات اعزام شد.

غریب‌شاهی گفت: فرزندم در این چند سال مدال‌های زیادی را برای کشور از مسابقات پاراآسیایی و جهان کسب کرده است .

به گفته وی، علی اکبر بعد از مسابقات پاراآسیایی با یکی از دختران منطقه هلوسعد در چهرمحال و بختیاری ازدواج کرد و ۲۹ مهرماه پارسال زمانی که در مسابقات هانگژو حضور داشت، فرزندش متولد شد.

به گزارش ایرنا، علی اکبر غریب شاهی از اهالی روستای هلن یا "بزمنی" دهستان "هلوسعد" استان چهارمحال و بختیاری است که با مهار وزنه ۲۵۱ کیلوگرم در مسابقات قهرمانی جهان ۲۰۲۱ که به میزبانی گرجستان برگزار شد، با م هار وزنه ۲۵۱ کیلوگرم ضمن شکستن رکود جهانی رکورد جهان را در چهار کیلوگرم ارتقاء داد و به مدال طلا و قهرمانی مسابقات رسید.

این ملی‌پوش پاراوزنه‌برداری ایران در هفدهمین دوره بازی‌های پارالمپیک با شکستن رکورد پارالمپیک به مدال طلای این رشته دست پیدا کرد و هفتمین مدال طلای کاروان ورزش کشورمان را کسب کرد.

علی اکبر غریب شاهی که چهار قهرمانی جهان و یک طلای بازی‌های آسیایی را در کارنامه دارد، در حرکت اول در این دور مسابقات وزنه ۲۴۷ کیلوگرمی را انتخاب کرد که با موفقیت بالای سر برد و رکورد پارالمپیک را هم شکست.

او که رکورد دار جهان هم محسوب می‌شود در دومین حرکت وزنه ۲۵۲ کیلوگرمی را درخواست داد که به درستی آن را مهار کرد و یک بار دیگر رکورد شکست.

سومین حرکت غریب شاهی وزنه ۲۶۱ کیلوگرمی بود که او در مهارش ناموفق بود و در نهایت با همان رکورد ۲۵۲ کیلو قهرمان پارالمپیک پاریس شد. در این دسته وزنه بردار مغولستانی نقره گرفت و مدال برنز هم به نماینده مکزیک رسید.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha