۲۵ شهریور ۱۴۰۳، ۸:۴۰
کد خبر: 85593208
T T
۱ نفر

برچسب‌ها

تمنایی بر دستان پینه بسته و خالی کشاورزان استان مرکزی

اراک - ایرنا - کشاورزی یکی از مقدس‌ترین شغل‌ها است و یکی از دلایل قداست آن ارتباط مستقیم این قشر برای تولید نعمت‌های الهی از جمله گندم به عنوان قوت غالب مردم است.

به گزارش ایرنا، گندم یکی از مهمترین غلاتی است که در بیشتر فرهنگ‌ها نمادی از باروری، برکت و زندگی است و این دانه پر ارزش در میان مردم از جایگاه بالایی برخوردار است.

کشاورزان گندمکار از جمله کسانی هستند که در تهیه رزق و تامین سفره مردم تلاش دارند و خودشان از طریق فروش این محصول ارتزاق روزی دارند.

کشاورزان بسته به شرایط آب و هوایی، از اواخر شهریورماه تا نیمه آبان ماه، گندم را کشت می‌کنند و برای به ثمر نشستن آن چندین ماه زحمت می‌کشند و خون دل می‌خورند و به این امید هستند که پس از فروش آن پولی دستشان را بگیرد.

گندمکاران استان مرکزی امسال محصولات خود را از اواخر تیرماه به مراکز خرید تحویل داده‌اند و به این امید بودند که پول آنها ظرف مدت حداکثر ۴۸ ساعت پرداخت شود اما با وجود گذشت ۲ ماه، هنوز بسیاری از آنها طلب خود را دریافت نکرده‌اند و این امر موجب نارضایتی و گله‌مندی شدید آنها شده است.

تاخیر در پرداخت طلب گندمکاران موجب بروز مشکلات مختلفی برای این قشر از جمله کاهش توان مالی، نداشتن سرمایه برای خرید نهاده و بذر، عقب افتادن اقساط بانکی و متضرر شدن در پرداخت اقساط به دلیل دیرکرد شده‌اند.

دریافت نکردن به موقع و کافی مطالبات کشاورزان از سوی دولت، می‌تواند انگیزه این قشر را برای ادامه کشت گندم کاهش دهد و آنها را به سمت کاشتن محصولات دیگر سوق دهد.

نیاز است مسئولان امر و دولتمردان در سیاست‌های خرید تضمینی گندم تجدیدنظر ویژه داشته باشند و راهکاری سریع برای حل مشکلات کشاورزان به کار گیرند.

پرداخت دیرهنگام مطالبات گندمکاران، اجحاف به حق کشاورزان است

یک کشاورز از اراک گفت: محصول گندم تولید شده اینجانب در۲۴ تیرماه تحویل شده و قرار بود پول آن حداکثر ظرف مدت ۲۴ ساعت پرداخت شود.

مسعود مرادی افزود: اما متاسفانه این پول در ۲۱ شهریورماه پرداخت شد و خبری از دیرکرد برای کشاورزان نیست.

فصل کشت جدید نزدیک است و مسئولان تازه به این فکر افتاده‌اند که پول گندم چند ماه گذشته را پرداخت کنند.

وی بیان کرد: هنوز بسیاری از کشاورزان هیچ مبلغی دریافت نکرده‌اند و این یعنی اجحاف به حق این قشر زحمتکش است.

دولت با بدقولی در پرداخت پول گندم موجب ضرر کشاورزان از چند بخش شد

یک کشاورز از خنداب گفت: ۶۰ تن گندم در تیرماه و مردادماه تحویل داده‌ام و تاکنون یک چهارم پول آن پرداخت شده است.

سیدمهدی مصطفوی افزود: امسال کشاورزان از چند طرف متحمل ضربه و ضرر شدند، این قشر هیچ حمایتی در راستای نهاده‌ها و کود نشدند و از طرف دیگر زماین‌که قرار بود «دان آب» به عنوان آب آخر برای پرشدن گندم داده شود، برق‌ها قطع شد.

وی بیان کرد: قیمت هر کیلوگرم گندم امسال با افت، ۱۷۰ هزار ریال هم دست کشاورز را نمی‌گیرد و تازه پول آن تسویه نشده، قیمت هر کیلو بذر بیش از ۲۵۰ هزار ریال شده است.

این کشاورز خندابی ادامه داد: گویا مسئولان علاقه‌ای به تولید کشت گندم ندارند و با این سیاست کشاورزان باید به سمت تولیدات آب‌بر بروند که این روند هم موجب کاهش آب و به نوعی نیاز به واردات و زیر سلطه رفتن بیگانگان می‌شود.

گندم یک محصول استراتژیک و قوت قالب مردم است و این محصول کم آب‌بر است، چرا حمایت لازم از کشاورزان و تولیدکنندگان آن نمی‌شود.

مصطفوی عنوان کرد: قیمت خرید گندم از کشاورزان و نحوه پرداخت از سوی دولت به گونه‌ای است که کشاورزان دلسرد شده‌اند و تمالی به کاشت مجدد ندارند.

دولت در پرداخت پول گندم کشاورزان را زجرکُش کرد

یک کشاورز دیگر از روستای امان آباد اراک هم گفت: ۱۵ تیرماه گندم تولیدی خود را تحویل دادم و هنوز پول آن تسویه نشده است.

حسن اصلانی افزود: دولت با بدقولی‌های خود در پرداخت پول گندم، کشاورز را زجرکش می‌کند.

این کشاورز ادامه داد: طلب اینجانب بابت ۲۹۴ تن و ۵۳۴ کیلوگرم جو تحویلی در ۳۱ خردادماه به دولت، ۳۰ میلیار ریال است که تعاون روستایی مکلف بوده حداکثر تا یک ماه گذشته پرداخت کند اما در روزهای اخیر و با رفت و آمدهای بی‌شماه تازه ۱۰ میلیارد ریال آن پرداخت شده است.

او افزود: قیمت خرید جدید گندم را ۲۰۵ هزار ریال اعلام کرده‌اند و به دنبال واردت گندم از کانادا هستند که با احتساب دلار ۴۵ هزار تومانی هر کیلو بیش از ۲۲۰ هزار ریال و با دلار ۶۰ هزار تومانی بیش از ۳۰۰ هزار ریال می‌شود. تازه ریسک خرید، هزینه حمل و هزاران اما و اگر دیر هم دارد.متاسفانه دولت کشاورز را به مرگ گرفته تا به تب راضی شود.

این کشاورز گفت: دولت دلاری که می‌خواهد به کشورهای دیگر برای واردات بدهد، همان دلار را دست کشاورز ایرانی بدهد و قمیت را بر اساس دلار پرداخت کند.

این کشاورز اظهار کرد: قطع برق در زمان‌های حساس، مشکلات در تهیه نهاده و پرداخت وام‌ با سود بالا چه حمایتی از کشاورز است؟

اصلانی افزود گفت: مگر دولت از روسیه جو را به تنی ۳۸۰ دلار نمی‌خرد، خوب این را از من کشاورز به تنی ۳۷۰ دلار خریداری کند.

این کشاورز اضافه کرد: امروز انواع بدهی‌ها دور کشاورزان را گرفته، اعتبار سنجی‌ها به دلیل بدقولی‌های دولت زیر سئوال رفته، تمام اقساط معوقه شده و دولت دیرکرد هر روز را هم حساب می‌کند.

وی عنوان کرد: مقابل من کشاورز، دولت اتحادیه تعاون روستایی، دولت غله، دولت جهاد کشاورزی و بانک‌ها قرار دارد و من کشاورز به معنای واقعی طلبکارم به یک بخش دولتی هم بدهکارم.

این کشاورز افزود: من کشاورز برای طلب خود صدایی ندارم و به طرف مقابلم هم که بدهکارم، آبروی من را برده و همه جا جار می‌زند و هر روز به ضامن‌ها زنگ و حساب آنها را مسدود می‌کند.

چرا دولت طلب کشاورز را خورد خورد پرداخت می کند، مگر ما گدا هستیم، چرا حالا که بدقولی کرده به بانک‌ها دستور نمی‌دهد که دیرکرد از کشاورز نگیرند.

این کشاورز بیان کرد: چرا در سالی که به عنوان جهش تولید نامگذاری شده برق کشاورزان قطع می‌شود، این قشر با موجود زنده سرو کار دارند و با قطع برق متحمل ضررهای زیاد و تلفات بی‌شماری می‌شوند.

او اضافه کرد: اگر کشاورزی جمع شود، کم‌کم سفره کودفروش، سم‌فروش، تراکتورچی و دیگر مشاغل وابسته هم کوچک‌تر می‌شود، چرا حمایت لازم صورت نمی‌گیرد تا شغل‌های ایجاد شده از دست نرود.

کشاورزان در تامین بذر و کود برای کشت جدید مانده‌اند

یک کشاورز از خطه فراهان نیز گفت: گندم تولیدی خود را از ۱۵ تیرماه تا ۱۵ مردادماه به صورت روزانه تحویل داده‌ام اما تاکنون تنها ۲۵ درصد از پول آن را دریافت کرده‌ام و این انصاف نیست.

محسن سربندی افزود: همیشه برای خرید گندم عنوان نقدی گفته می‌شود اما در عمل به این شکل نیست.

وی بیان کرد: متصدی کودهای شیمیایی دولت است و امسال قیمت کود به یکباره از یک میلیون و ۹۵۰ هزار ریال به سه میلیون و ۹۵۰ هزار ریال رسیده این قیمت چند درصد گران شده؟ بعد قیمت گندم را برای کشاورزان به ازای هر کیلوگرم از ۱۷۵ هزار ریال به ۲۰۵ هزار ریال رسانه‌اند یعنی حتی ۱۰ درصد هم افزایش نداشته است.

این کشاورز فراهانی ادامه داد: من کشاورز ۴۰ میلیارد ریال بابت تحویل گندم از دولت طلب دارم اما نمی‌توانم ۳۰۰ میلیون ریال کود را به صورت نسیه تهیه کنم.

سربندی اظهار کرد: من کشاورز به بخش دولتی اعتماد کردم و هنوز نزدیک به سه ماه است که پول گندم تولیدی خود را دریافت نکرده‌ام، پس چرا بخش دولتی به من کشاورز برای تهیه کود اعتماد نمی‌کند؟ تازه می‌تواند با بانک کشاورزی هماهنگی کند که هر زمان پول گندم کشاورزان پرداخت شد از حساب افراد بردارد. وامی که به کشاورز داده می‌شود ۲۳ درصد است، من کشاورز هم‌اکنون با طلب ۴۰ میلیارد ریالی از دولت، یک میلیارد ریال به بانک بدهکارم و روزانه باید ۲ میلیون و ۳۰۰ هزار ریال دیرکرد پرداخت کنم.

این کشاورز فراهانی اضافه کرد: حساب کشاورزان به دلیل بدقولی دولت خراب شده و اعتبارسنجی‌ها به مشکل خورده و این انصاف نیست.

سربندی با بیان اینکه سالانه ۴۰۰ هتکار گندم و جو کشت می‌کند، گفت: اگر طلب من در طی سه ماه گذشته پرداخت شده بود علاوه بر سود بانکی می‌توانستم با پول خود تسهیلاتی نیز دریافت کنم اما هم‌اکنون برای دریافت تسهیلاتی که ۲۳ درصد هم است، مشتری بدحساب هستم.

وی تاکید کرد: مردم جامعه از فقیرترین تا غنی‌ترین افراد روزانه حداقل سه وعده در سر سفره کشاورز می‌نشینند اما این قشر مظلوم‌ترین افراد هستند که هر سال برای طلب دستمزد خود در مسیر تامین رزق مردم سختی‌های زیادی را تحمل می‌کنند.

این کشاورز اضافه کرد: چرا من کشاورز با طلب ۴۰ میلیارد ریالی باید برای یک بدهی ۲۰ میلیون ریال از طلبکارم فحش بشنوم.

بدقولی دولت در پرداخت پول گندم موجب سرخوردگی کشاورزان شده است

رئیس هیات مدیره اتاق اصناف کشاورزی استان مرکزی گفت: بدقولی دولت در پرداخت پول گندم موجب سرخوردگی کشاورزان شده است و باید یک بازنگری جدی در بحث خرید محصولات تضمینی صورت گیرد.

محمدهادی انصاری افزود: کشاورزان گندم را ابتدا به لطف خدا و سپس با تجربه خود به صورت دیک و آبی در اراضی خود کشت می‌کنند که امسال حدود ۵۰۰ هزار تن از این نعمت الهی در استان مرکزی تولید شده که بیش از ۴۳۷ هزار تن آن تاکنون تحویل شده است.

وی بیان کرد: مشکل عمده کشاورزان در کشور و استان مرکزی در راستای تحویل گندم خود به مراکز خرید، نداشتن وفای به عهد مسئولین دولتی است. طبق قانون پول گندم خریداری شده باید حداکثر تا ۲۴ ساعت بعد به حساب کشاورزان واریز شود.

رئیس هیات مدیره اتاق اصناف کشاورزی استان مرکزی ادامه داد: همچنین طبق قانون و مصوبه موجود، نرخ محصولات تضمینی باید تا پایان تیرماه اعلام شود که کشاورز بررسی کند تا برایش صرفه اقتصادی دارد یا نه و این مهم نیز به موقع اعلام نمی‌شود.

انصاری اظهار کرد: اعلام نشدن به موقع نرخ محصولات تضمینی باعث می‌شود سطح زیرکشت با افت زیادی همراه شود.

وی تاکید کرد: اگر مشکلات گندمکاران مورد توجه جدی قرار گیرد، تولید گندم با وضعیت بهتری همراه می‌شود که توجه به آنها امری ضروری است.

۴۴ هزار میلیارد ریال از طلب گندمکاران استان مرکزی پرداخت شد

مدیرکل غله و خدمات بازرگانی استان مرکزی گفت: ۴۴ هزار میلیارد ریال از طلب گندمکاران این استان تاکنون پرداخت شده و بقیه به مرور در حال واریزی و پیگیری جدی است.

غلامرضا ملکی افزود: مجموع طلب کشاورزان این استان بابت فروش ۴۳۷ هزار تن گندم، ۷۶ هزار میلیارد ریال است که تاکنون ۴۴ هزار میلیارد ریال آن پرداخت شده است.

وی بیان کرد: خرید گندم از گندمکاران تا پایان شهریورماه جاری ادامه دارد و انتظار است کشاورزان هرچه سریعتر محصولات خود را به مراکز خرید فعال تحول دهند.

مدیرکل غله و خدمات بازرگانی استان مرکزی با بیان اینکه ۳۰ مرکز خرید گندم در استان فعالیت داشت، گفت: هم‌اکنون تنها ۱۰ مرکز خرید در مکان‌هایی که گندم وجود دارد فعال است و ۲۰ مرکز دیگر غیرفعال شده است.

ملکی اظهار کرد: طلب بیشتر کشاورزانی که گندم خود را تا اول مردادماه امسال تحویل داده بودند، تسویه شده است.

وی گفت: گله‌مندی کشاورزان به حق است اما همه تلاش‌ها برای طلب این قشر به کار گرفته شده تا هرچه سریعتر مشکلات رفع شود.

استان مرکزی با وجود صنعتی بودن در زمره ۱۰ استان نخست کشور در بخش کشاورزی است و ۹۰ هزار بهره‌بردار شامل ۲۰ درصد شاغلان استان در این حوزه فعال هستند.

۶۷۰ هزار هکتار اراضی باغی و کشاورزی در استان مرکزی وجود دارد و یک و ۲ دهم درصد تولیدات کشاورزی مازاد بر نیاز استان به سایر مناطق ارسال می‌شود.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha