۲۱ شهریور ۱۴۰۳، ۱۰:۲۱
کد خبرنگار: 1796
کد خبر: 85593218
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

نماینده مجلس: دشت قزوین در حوزه آب مظلوم مانده است

۲۱ شهریور ۱۴۰۳، ۱۰:۲۱
کد خبر: 85593218
نماینده مجلس: دشت قزوین در حوزه آب مظلوم مانده است

قزوین - ایرنا - نماینده مردم قزوین، آبیک و البرز در مجلس شورای اسلامی گفت: دشت قزوین در حوزه آب مظلوم واقع شده و این موضوع جمعیت استان و نیمه شمال کشور را نیز با مخاطرات جدی مواجه ساخته است.

به گزارش خبرنگار ایرنا، فاطمه محمدبیگی روز چهارشنبه در سمینار تخصصی الگوی مشارکت مردمی در بخش‌های آب، کشاورزی و محیط زیست واقع در اندیشکده حکمرانی و قانونگذاری استان قزوین اظهار کرد: قزوین موقعیت ویژه‌ای در حوزه آب دارد و از آنجایی که دو سوم جمعیت کشور در هلال شمالی قرار گرفته‌اند، چشم و امید آنها به استان ما به عنوان تنها دشت موجود در این ناحیه دوخته شده است.

وی با بیان اینکه مسوولان و مدیران باید در حوزه تامین آب به داد استان قزوین برسند، تصریح کرد: چطور می شود که ما از جنوب به دنبال انتقال آب به کویر باشیم، اما در عوض مردم مظلوم قزوین تشنه لب نظاره گر جریان آب خود به استان‌های دیگر باشند.

محمدبیگی با بیان اینکه در حوزه آب بی عدالتی صورت گرفته است، ادامه داد: این عدالت نیست که آب از سرچشمه‌های استان قزوین به سمت استان‌های دیگر منحرف شود، آن هم در شرایطی که برای تامین سه هزار میلیارد ریال اعتبار به جهت انتقال آب از سد طالقان به مهرگان درمانده هستیم و این درحالی است که استخرهای تهران پر از آب می شود اما اراضی کشاورزی و باغ‌های استان ما خشک می‌ماند.

این نماینده مجلس شورای اسلامی به نقش قزوین در تامین غذای ۲۰ میلیون جمعیت کشور اشاره کرد و یادآور شد: امروز به دلیل موقعیت ژئوپلیتیکی و ژئواستراتژیکی استان در تولید محصولات کشاورزی باید به دنبال تامین و توزیع مصرف آب به شکل مطلوب و بر پایه مهندسی نوین باشیم.

نماینده مردم قزوین، آبیک و البرز در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه مهندسی آب در استان قزوین سابقه ۸۰۰ ساله دارد، اظهار کرد: مشارکت مردم در حوزه آب موضوع بسیار مهمی است، در همین استان ۲ هزار و ۵۰۰ سال سابقه تاریخی باغستان های سنتی که نمادی از الگوی مصرف آب بوده و زمانی میراب‌ها سهم هر یک زارعان و کشاورزان را تعیین می‌کردند، وجود دارد.

محمدبیگی خاطرنشان کرد: مردم قزوین از قدیم الایام در حفظ الگوی مصرف و محیط زیست نقش داشته اند، بنابراین باید بنشینیم و دوباره تجارب تاریخی را بررسی کنیم و نمونه‌های مناسب را با علوم جدید بروزرسانی کرده و مدلی بومی و کارآمد را در حوزه تامین و مصرف آب ارایه دهیم.

وی با بیان اینکه چالش آب در دنیا مهمترین موضوع شناخته شده در اندیشکده‌های حکمرانی است، یادآور شد: حفاظت از منابع زیرزمینی و حفظ محیط زیست، بسیار مهم است، نگاه ما باید به آب مصرف کننده نباشد، بلکه باید با رویکرد توسعه پایدار چرخه طبیعی آن را حفظ کنیم که به نظرم بهترین ظرفیت برای بررسی این موضوعات همین اندیشکده دانشگاه بین المللی امام خمینی (ره) است.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha