۲۲ شهریور ۱۴۰۳، ۸:۳۷
کد خبر: 85593219
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

برگزاری سرشماری عمومی کشاورزی استان مرکزی با ۲۰۰ مامور

اراک - ایرنا - رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان مرکزی گفت: ششمین سرشماری عمومی کشاورزی این استان با حضور ۲۰۰ مامور آمارگیر برگزار می‌شود.

نوربخش عسکری روز پنجشنبه در گفت و گو با ایرنا، افزود: ششمین سرشماری عمومی کشاورزی استان مرکزی همزمان با سراسر کشور در آبان‌ماه امسال برگزار می‌شود و تمام دستگاه‌های اجرایی موظف به ارایه کلیه امکانات و تجهیزات مورد نیاز برای اجرای این سرشماری‌اند.

وی بیان کرد: در مدت زمان اجرای سرشماری، تمام موسسات دولتی و وابسته به دولت و شرکت‏‌های دولتی مکلفند، بر اساس مواد(۵) و (۶) قانون مرکز آمار ایران، نسبت به در اختیار قرار دادن کلیه امکانات و تجهیزات موردنیاز سرشماری اقدام کنند.

رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان مرکزی ادامه داد: هدف از اجرای سرشماری کشاورزی گردآوری اطلاعات فعالیت‌های مختلف کشاورزی شامل، پرورش محصولات سالانه نظیر گندم، جو، شلتوک، ذرت، پرورش محصولات دایمی نظیر پرتقال، سیب، خرما، انگور، پرورش گاو و گوساله، گوسفند و بره، بز و بزغاله، گاومیش و بچه گاومیش و شتر و بچه شتر، کشت محصولات گلخانه‌ای، پرورش آبزیان خوراکی شامل ماهیان گرمابی، سردابی و میگو، پرورش طیور، پرورش کرم ابریشم و پرورش زنبور عسل است.

وی اظهار کرد: بر اساس آخرین سرشماری که در سال ۱۳۹۳ اجرا شده، بیش از چهار میلیون بهره‌‏بردار کشاورزی در کشور وجود دارد که ۹۰ درصد آنها، در مناطق روستایی واقع شده است.

رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان مرکزی افزود: تاکنون پنج سرشماری در سال‌های،۱۳۵۲،۱۳۶۷، ۱۳۷۲ و ۱۳۸۲ با استفاده از ابزار کاغذی و سال ۱۳۹۳ با استفاده از ابزار الکترونیکی تبلت اجرا و نتایج آن در سطح کوچکترین واحد جغرافیایی (شهر و آبادی) منتشر شده است.

عسکری بیان کرد: مقایسه سرشماری‏‌های کشاورزی در کشورها نشان می‌دهد که کشور ایران به لحاظ تعداد سرشماری در منطقه آسیا با سرشماری‌های صورت گرفته جزو کشورهای پیشرو است.

وی اظهار کرد: برنامه آموزش ماموران در ششمین سرشماری عمومی کشاورزی از هفتم مهرماه آغاز و تا سوم آبان‌ماه ادامه دارد و اجرای مرحله اصلی سرشماری نیز همزمان با سراسر کشور از ۱۲ آبان‌ماه تا ۱۱ آذرماه انجام می‌شود و نتایج نهایی این سرشماری نیز تیرماه ۱۴۰۴ منتشر می‌شود.

استان مرکزی ۱۶۲ هزار هکتار اراضی آبی، ۲۲۱ هزار هکتار اراضی دیم و در مجموع ۲۸۳ هزار هکتار اراضی دارد.

طبق آخرین آمار تولیدات زراعی استان مرکزی یک میلیون و ۹۲۵ هزار تن، ۵۵۷ هزار تن محصولات باغی، ۵۶۲ هزار تن دامی و هفت هزار تن محصولات آبزیان است.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha