روزهای پایانی تعطیلات تابستانی با طعم مرگ در مازندران

ساری-ایرنا- داده‌های آماری جمعیت هلال احمر مازندران به عنوان متولی کمیته پیشگیری و کاهش غریق طرح ساحلی در این استان نشان می‌دهد هر چقدر به روزهای پایانی تعطیلات تابستانی نزدیک‌تر می‌شویم بر احتمال وقوع خطر غرق‌شدگی در آب‌های مازندران و همچنین تعداد افرادی که از مرگ حتمی در دریا نجات یافته‌اند افزوده شده است.

به گزارش ایرنا ، همه ساله با آغاز تعطیلات طولانی‌مدت تابستانه و اوج‌گیری سفر به مازندران، تعداد زیادی مسافر برای تن به آب زدن به سواحل دریای خزر در مازندران می‌آیند و با این تصور که شنا در این مکان مانند شنا کردن در استخر است بی‌محابا به دریا می‌زنند.

مسافران علاقه‌مند به شنا در دریای خزر در حالی وارد دریا می‌شوند که از شرایط و ویژگی‌های این دریا اطلاع ندارند. بسیاری از این افراد در جریان تفاوت‌های دریای خزر با سایر پهنه‌های آبی نیستند و همین بی‌اطلاعی نیز در کنار بی‌توجهی به هشدارهای ناجیان عامل اصلی غرق شدن تعداد قابل توجهی از مسافران در هر سال است.

جریان شکافنده که بنا به گفته رییس هیات نجات غریق و غواصی مازندران متهم ردیف نخست غرق‌شدگی در خزر است از جمله ویژگی‌های این دریا است. این جریان از بالا شبیه یک بادبزن دستی عمل می‌کند که دسته آن به سمت ساحل و دهانه آن به سمت دریا است. دسته این بادبزن بیشترین قدرت را دارد و صرف نظر از این‌که شناگر چقدر شنا بلد است یا چقدر توان جسمی دارد، فرد را به سرعت به داخل دریا می‌کشاند و برگشت فرد به سمت ساحل را اگر غیرممکن نکند در خوش‌بینانه‌ترین حالت بسیار دشوار می‌کند.

روزهای پایانی تعطیلات تابستانی با طعم خطر مرگ در مازندران

امواج دریا با حرکت به سمت ساحل همواره حجم زیادی از آب را به طرف خشکی منتقل می‌کنند. این حجم وسیع از آب باید دوباره به داخل دریا برگردد و برای این منظور در نقاطی از ساحل، به صورت تقریباً غیرقابل پیش‌بینی، درون آب دریا آب راهه‌هایی به طرف دریا ایجاد می شود که در آن‌ها آب با سرعت زیادی بر خلاف جهت امواج (یعنی از سمت ساحل به سمت دریا) جریان می‌یابد.

این جریان‌ها کاملاً از امواج آب متفاوت بوده و به آن‌ها جریان‌های ساحلی، جریان‌های شکافنده (Rip Currents) یا جریان‌های مرگبار گفته می‌شود که در بسیاری از نقاط جهان به ویژه سواحل دریای خزر، تلفات جانی فراوانی را به بار می‌آورند.

هر سال با آغاز روزهای گرم طرح دریا با استقرار ناجیان غریق در ساحل دریای مازندران شروع می‌شود. امسال طبق برنامه‌ریزی‌ها این طرح از ۹ خرداد در سواحل مازندران آغاز شد.

اکنون پس از گذشت ۷۲ روز از اجرای طرح دریا در مازندران ناجیان غریق هلال احمر و هیات نجات غریق استان بیش از ۸۰۰ نفر را از غرق شدن و مرگ حتمی نجات دادند. یعنی به طور میانگین روزانه حدود ۱۰ نفر غریق نجات یافتند که نسبت به روزهای قبل و ماه گذشته این تعداد افزایش چشمگیری داشته است. در حالی که بر اساس آمار ارائه شده از سوی هلال احمر مازندران تا اول مرداد میانگین تعداد افرادی که روزانه از غرق شدن نجات یافتند چهار نفر بود.

علاوه بر این، گزارش‌های هلال احمر مازندران بیانگر روند صعودی تعداد غریق‌ها و نجات آن‌ها است. بر اساس این آمارها از ابتدای فعالیت طرح ساماندهی سواحل در مازندران تا سوم تیر ۶۰ نفر،‌ ۱۰ تیر ۱۱۵ نفر، ۱۶ تیر ۱۴۴ نفر،‌ ۲۶ مرداد ۴۴۳، ۱۵ شهریور ۶۱۰ نفر،‌ ۱۷ شهریور ۶۳۸ نفر و ۱۹ شهریور ۶۹۹ نفر غریق نجات یافتند.

در این آمارها مشهود است که هر چه به شهریور نزدیک‌تر می‌شویم رشد آمارهای نجات غریق شتاب بیشتری گرفته است.

روزهای پایانی تعطیلات تابستانی با طعم خطر مرگ در مازندران

مدیرعامل جمعیت هلال احمر استان مازندران روز چهارشنبه در گفت‌وگو با خبرنگار ایرنا اظهار کرد:‌با توجه به این‌که در روزهای پایانی تعطیلات تابستانی مسافران بیشتری به این استان سفر می‌کنند در این محدوده زمانی حجم فعالیت و ارائه خدمات امدادگران و ناجیان غریق نیز اضافه می‌شود.

غلامعلی فخاری افزود: بروز حوادثی نظیر غرق شدن در دریا از جمله مواردی است که موجب افزایش حجم فعالیت پرسنل هلال احمر مازندران شده است.

وی خاطرنشان کرد: نجات غریق سواحل دریای خزر اصلی‌ترین فعالیت امدادگران هلال احمر مازندران در تابستان است و این فعالیت در اواخر تابستان اوج می‌گیرد.

مدیرعامل جمعیت هلال احمر مازندران با بیان این‌که امسال فعالیت طرح دریا از نهم خرداد آغاز شده است،‌ توضیح داد: ناجیان غریق در این مدت بیش از ۸۰۰ نفر را از غرق شدن در دریا نجات دادند. یعنی این تعداد افراد از مرگ حتمی نجات یافتند.

وی اظهار کرد: کمیته پیشگیری و کاهش غریق طرح ساحلی مازندران، در بازه زمانی ۹ خرداد تا ۱۹ شهریور با جانمایی ۸۰ محل فعالیت شامل سه پایگاه ثابت دریایی، ۷۱ پست سیار، موقت و ۶ کمپ چادر سلامت خدمات‌دهی به مسافران را انجام می‌دهد.

روزهای پایانی تعطیلات تابستانی با طعم خطر مرگ در مازندران

فخاری گفت: روزانه با گشت‌زنی و به‌کارگیری هزار و ۵۵۳ نفر نیروی عملیاتی شامل ۱۰۰ نفر پرسنل، ۱۱۹ داوطلب گشت موتوری و یک‌هزار و ۳۳۴ ناجی غریق خدمات مورد نیاز ارائه شده است.

وی خاطرنشان کرد: ۱۱۱ دستگاه ناوگان ترابری امدادی در قالب ۳۸ آمبولانس، چهار موتورلانس، ۶۰ موتورسیکلت امدادی و ۹ خودروی کمک‌دار در طول ۴۷۳ کیلومتر نوار ساحلی ارائه خدمات امدادی، درمانی، پیش‌بیمارستانی و اورژانسی را انجام می‌دهند که علاوه بر نجات صدها نفر از مرگ حتمی، انتقال ۹۰ نفر مصدوم به مراکز درمانی و ارائه خدمات به ۸ هزار ۶۹۸ نفر مصدوم به صورت خدمات حضوری شامل تست فشار خون، تست قند خون، انجام پانسمان، فیکس و آتل‌بندی نیز انجام شد.

کاهش ۵۵ درصدی قربانیان دریا

به گفته قاسم عزیززاده گرجی معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استاندار مازندران نیز از ابتدای خرداد امسال تا ۱۸ شهریور تعداد جان‌باختگان دریا در مازندران ۲۰ نفر بود که این رقم در بازه زمانی مشابه سال گذشته ۴۵ نفر ثبت شده است.

وی با بیان این‌که در این بازه زمانی ۸۰۹ نفر شامل ۵۸۷ مرد و ۲۲۲ زن توسط ناجیان غریق در نوار ساحلی مازندران از غرق‌ شدن نجات یافتند، اظهار کرد: امسال با راهبری‌های استاندار و بسترسازی‌های فرهنگی، کاهش جدی آمار غریق را در سواحل استان شاهد بودیم.

جانشین استاندار مازندران در ستاد ساماندهی سواحل خاطرنشان کرد: براساس بررسی‌های کارشناسی صورت گرفته در نوار ساحلی استان مازندران، در حال حاضر ۷۳۹ نقطه به عنوان نقطه خطرآفرین برای شنای گردشگران شناسایی شده‌ که بنر و پرچم هشدار در سواحل خطرآفرین نصب شده است.

به گزارش ایرنا، سواحل و دریای خزر در مجاورت مازندران همواره یکی از حادثه‌خیزترین آب‌های کشور محسوب می‌شود که هر ساله صدها مسافر و بومی را به کام مرگ می‌کشاند.

عمق متغیر، وجود گرداب‌های زیرسطحی، ساخت و سازهای چندین دهه پیش در زمان پسروی دریا، ورود رودخانه‌ها و ایجاد جریان‌های کششی باعث شده تا سواحل مازندران محل جان‌باختن برخی از علاقه‌مندان به شنا باشد که اغلب به هشدارها بی‌توجه هستند.

مازندران دارای ۱۵ شهرستان ساحلی است که در این میان شهرستان‌های محمود آباد با ۳۰ کیلومتر ساحل آزاد و بیش از ۱۲۰ راه دسترسی دارای ۱۶ طرح و بابلسر با ۲۷ کیلومتر نوار ساحلی و ۱۳ کیلومتر نوار ساحلی قابل شنا، از شاخص‌ترین شهرستان‌های استان در اجرای طرح ساماندهی سواحل محسوب می‌شوند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha