متخصصان فناوری به هوشمندسازی پایگاه اطلاعات و مدارک تحصیلی کمک کنند 

تهران- ایرنا- مدیرکل توسعه فناوری اطلاعات سازمان امور دانشجویان از متخصصان حوزه فناوری اطلاعات درخواست کرد به تسریع در روند اجرای نقشه راه هوشمندسازی پایگاه اطلاعات و مدارک تحصیلی کشور کمک کنند. 

به گزارش گروه علم و آموزش ایرنا از سازمان امور دانشجویان، رویداد هم‌آفرینی برای توسعه و کاربرد پایگاه اطلاعات و مدارک تحصیلی کشور (پام تِک) در مسیر هوشمندسازی سازمان امور دانشجویان با حضور نمایندگان دستگاه‌های دولتی، شرکت‌های دانش‌بنیان و استارتاپ‌ها در محل صندوق نوآوری و شکوفایی برگزار شد.

رئیس سازمان امور دانشجویان در این مراسم گفت: سازمان امور دانشجویان بازوی اجرایی و سیاست‌گذاری وزارت علوم در حوزه دانشجویی کشور است و بر اساس این ماموریت، طیف وسیع و متنوعی از خدمات به دانشجویان شاغل به تحصیل و فارغ‌التحصیلان ایرانی و بین‌المللی ارائه می‌کند.

سعید حبیبا با ارائه این آمار که طی ۵ سال گذشته نزدیک به ۱۰ میلیون خدمت غیرحضوری توسط سازمان امور دانشجویان ارائه شده است، گفت به طور متوسط در هر ماه حدود ۱۲۰ هزار درخواست الکترونیکی توسط این سازمان پاسخ داده می‌شود و بر اساس آمار دریافتی، اوج درخواست‌ها در اردیبهشت گذشته و ارائه بیش از ۱۷۰ هزار خدمت بوده است.

وی در معرفی پایگاه اطلاعات و مدارک تحصیلی کشور (پام تِک) بیان کرد: بر اساس ماده ۱۰ قانون مدیریت داده‌ها و اطلاعات ملی، مصوب ۱۴۰۱ مجلس شورای اسلامی، وزارت علوم، تحقیقات و فناوری به عنوان دستگاه متولی اداره و به‌روزرسانی پایگاه اطلاعات و مدارک تحصیلی کشور است و علاوه بر اطلاعات و مدارک تحصیلی دانشجویان و دانش‌آموختگان دانشگاه‌های زیر پوشش وزارت علوم اعم از دولتی، غیرانتفاعی، پیام نور و علمی کاربردی، همه اطلاعات دانشجویان، طلاب و دانش‌آموختگان کل کشور باید در این پایگاه ملی گردآوری شوند.

حبیبا تاکید کرد:‌ سازمان امور دانشجویان ضمن دعوت از استارتاپ‌ها و شرکت‌های دانش‌بنیان برای توسعه هرچه بیشتر این پایگاه، درصدد است شرایطی را فراهم کند که با دسترسی ضابطه‌مند دستگاه‌های دولتی و حتی شرکت‌های خصوصی به داده‌های این پایگاه، استعلامات بین دستگاهی توسعه یافته و خدمات با کیفیت‌تری به مردم ارائه شود.

در ادامه مراسم، رئیس سازمان فناوری اطلاعات ایران با اشاره به قانون مدیریت داده‌ها و اطلاعات ملی گفت: مطابق قانون، داده‌ها و اطلاعات با رعایت امنیت و محرمانگی در اختیار دولت جمهوری اسلامی هستند یعنی دستگاه‌ها مالک این داده‌ها نیستند بلکه دستگاه باید مطابق با مقررات موجود، از این داده‌ها بهره‌برداری کنند. همچنین مطابق قانون، بهره‌برداری از داده‌ها علاوه بر دستگاه‌ها می‌تواند برای بخش خصوصی نیز ایجاد شود؛ مثلا در خصوص داده‌های پام تِک، شرکت خصوصی می‌تواند هنگام استخدام مدرک تحصیلی افراد را استعلام کند.

محمد خوانساری ضمن ارائه آمارهایی در خصوص مرکز ملی تبادل اطلاعات اظهار داشت: دولت از سمت جزایر اطلاعاتی به سمت یکپارچگی اطلاعاتی در حرکت است و مطابق با برنامه هفتم توسعه حرکت به سمت هوشمندسازی باید تکمیل شود و دستگاه‌ها موظفند سالیانه بیست درصد از خدمات خود نسبت به سال قبل را هوشمند کنند.

مشاور دبیر شورای اجرایی فناوری اطلاعات و رئیس اندیشکده حکمرانی نیز در این مراسم با ارائه این پرسش که دولت برای هوشمند شدن باید چه ویژگی‌هایی داشته باشد، گفت: یکی از نقش‌های دولت ارائه خدمات است و دولت نقش‌های دیگری مثل خط مشی‌گذاری و رگولاتوری نیز دارد و باید زیرساخت‌هایی برای ارائه خدمت آماده کند و در جاهایی نیز باید عامدانه سطح تصدی خود را کاهش دهد.

حسین بابایی مجرد ادامه داد: تاکنون وضع هوشمندسازی دولت تا حدود زیادی معطوف به هوشمند کردن فرآیندهای ارائه خدمت بوده و لازم است از این فضا عبور کنیم و به سمتی برویم که دولت بقیه کارکردهای خود را هم هوشمند کند.

مدیرکل توسعه فناوری اطلاعات سازمان امور دانشجویان هم در این مراسم با اشاره به بیان اهمیت و کاربردهای تشکیل پایگاه اطلاعات و مدارک تحصیلی کشور پرداخت و هوشمندسازی خدمات، استعلام برخط بدون حضور و بدون مدرک فیزیکی، جلوگیری از تقلب و جعل، هدایت شغلی و برنامه‌ریزی آموزشی، تصمیم‌سازی و سیاست‌گذاری، گزارش‌های دانشجویان و دانش‌آموختگان را از جمله دستاوردها و خدمات این پایگاه دانست.

مصطفی صالحی با اشاره به اینکه سازمان امور دانشجویان با گذر از مرحله الکترونیکی و تا حدی دیجیتالی در حال ورود به مرحله هوشمندی است، به خدماتی که از طریق پنجره واحد خدمات هوشمند سازمان امور دانشجویان و سامانه‌های سجاد، ادب و دستیار میز خدمت مبتنی بر هوش مصنوعی ارائه می‌شود اشاره کرد و گفت: با اقدامات انجام شده طی چند سال گذشته، رتبه این سازمان در ارزیابی دولت الکترونیکی در بین ۱۶۸ دستگاه، از ۱۴۴ در سال ۱۴۰۰ به ۶۲ در سال ۱۴۰۲ ارتقا یافته است.

به گفته وی، سازمان امور دانشجویان از متخصصان حوزه فناوری اطلاعات در راستای نقشه راه هوشمندسازی پایگاه اطلاعات و مدارک تحصیلی کشور دعوت می‌کند و قصد دارد با همکاری متخصصان و شرکت‌های دانش‌بنیان این حوزه روند هوشمندسازی خود را تسریع کند.

مدیرکل امور دانش‌آموختگان سازمان امور دانشجویان نیز در خصوص کد صحت دانشنامه‌های دانشگاهی گفت: کد صحت، یک شماره ۲۰ رقمی است که به هر مدرک دانشگاهی موقت یا دانشنامه تعلق می‌گیرد. این کد منحصر به فرد است و به این معناست که مدرک دانشگاهی صادر شده از نظر وزارت علوم معتبر است و هر سازمانی بخواهد اصالت مدرک تحصیلی افراد را بسنجد می‌تواند با مراجعه به سامانه کد صحت سازمان امور دانشجویان اصالت و اعتبار مدرک را استعلام کند.

حامد ثقفی با بیان اینکه ایجاد کد صحت علاوه بر اجتناب از اتلاف زمان استعلام‌های سنتی، امکان جعل مدارک را به حداقل می‌رساند، اضافه کرد: البته هنوز بسیاری از مدارک قدیمی و برخی مراجع دانشگاهی شامل این کد نشده‌اند که با تمهیدات اندیشیده شده به مرور این اقدام انجام خواهد شد.

در این رویداد، نشست تخصصی با موضوع فرصت‌ها و تهدیدهای قانون مدیریت داده‌ها و اطلاعات ملی با حضور هادی ویسی (عضو هیات علمی دانشگاه تهران)، امیر موذنی (مدیر فنی پروژه پایگاه اطلاعات و مدارک تحصیلی کشور)، علی‌ پرهام‌نیا (مدیر توسعه سامانه‌های وزارت آموزش و پرورش)، سید مجید اورعی (عضو هیات مدیره سازمان نظام صنفی رایانه‌ای) و مهدی‌رضا مهاجرانی (رئیس هیات مدیره شرکت فناوری اطلاعات ایرانیان) به نمایندگی از بخش خصوصی برگزار شد.

در حاشیه این رویداد که در محل صندوق نوآوری و شکوفایی ریاست جمهوری برگزار شد، نمایشگاهی از دستاوردها و توانمندی‌های شرکت‌های دانش‌بنیان و استارتاپ‌های فعال در حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات، داده و هوش مصنوعی نیز برپا شد که مورد استقبال بازدیدکنندگان قرار گرفت.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha