صادرات کالا از مرزهای استان کرمانشاه ۱۳۰ درصد افزایش یافت

قصرشیرین- ایرنا- ناظر گمرکات استان و مدیرکل گمرک کرمانشاه از رشد ۱۳۰ درصدی صادرات کالا از گمرکات مرزی این استان در پنج ماه سپری شده از سال جاری خبر داد.

علی اصغر عباس زاده روز پنجشنبه در گفت وگو با خبرنگار ایرنا افزود: از ابتدای سال جاری تا پایان مردادماه در مجموع ۲ میلیارد و ۶۸۴ میلیون و ۹۹ هزار دلار کالای صادراتی به وزن سه میلیون و ۷۵ هزار تن از گمرکات مرزی استان کرمانشاه به کشور عراق ارسال شده که در هم سنجی با مدت مشابه پارسال از نظر ارزش ۱۳۰ درصد و از حیث وزن چهاردرصد افزایش داشته است.

وی اظهار کرد: از مجموع کالاهای صادر شده گمرک پرویزخان با یک میلیارد و ۶۱۱ میلیون و ۷۴۴ هزار دلار کالا به وزن یک میلیون و ۳۰۱ هزار و ۳۸۲ تن بیشترین حجم کالاهایی صادراتی از مرزهای استان را به خود اختصاص داده است.

ناظر گمرکات استان و مدیرکل گمرک کرمانشاه اضافه کرد: همچنین سهم گمرک خسروی از مجموع صادرات انجام شده از گمرکات مرزی استان در پنج ماه سپری شده از سال جاری ۴۳۴ میلیون و ۶۹۷ هزار دلار کالا به وزن ۶۷۰ هزارو ۶۱۵ تن است و در همین مدت ۴۴۷ میلیون و ۱۴۱ هزار دلار کالا به وزن ۷۴۰ هزار و ۸۵ تن نیز از گمرک سومار به عراق صادر شده است.

او همچنین سهم گمرک شیخ صله در این مدت را ۱۷۰ میلیون و ۴۳۱ هزار دلار به وزن ۲۳۸ هزار و ۱۱۲ تن و صادرات گمرک شوشمی را ۲۰ میلیون و ۸۵ هزار دلار به وزن ۱۲۵ هزار تن بیان کرد.

عباس زاده، عمده کالاهای صادراتی از طریق گمرکات استان را میلگرد و آهن آلات، کاشی و سرامیک، میوه و تره بار، سنگ های ساختمانی، لبنیات، انواع محصولات پلاستیکی و ظروف یکبار مصرف عنوان کرد.

کرمانشاه ۲ مرز رسمی، پنج بازارچه مرزی و در مجموع ۳۷۱ کیلومتر مرز مشترک با کشور عراق دارد و سالانه بیش از سه میلیارد دلار کالا از این مرزها به خارج از کشور صادر می‌شود.

شهرستان قصرشیرین با بیش از ۲۷ هزار نفر جمعیت در غرب کرمانشاه، با عراق ۱۸۶ کیلومتر مرز دارد که در امتداد این مرز، ۲ معبر رسمی پرویزخان و خسروی قرار دارد و مبادلات اقتصادی، تجاری و صادرات کالا به اقلیم کردستان و حکومت مرکزی عراق از این ۲ گذرگاه انجام می‌شود.

پرویزخان قطب اقتصادی غرب کشور و از مرزهای فعال است و ۴۵ درصد صادرات کالاهای غیر نفتی از کشورمان به عراق از طریق این معبر صورت می‌گیرد.

هم اکنون مبادلات عمده کالاهای صادراتی از مرز رسمی پرویزخان قصرشیرین با مناطق کردنشین عراق به ویژه شهرهای کلار، سلیمانیه، موصل، خانقین و کرکوک در بخش مرکزی این کشور انجام می‌شود.

مرز خسروی در ۲۰ کیلومتری قصرشیرین دارای بزرگترین پایانه زمینی بین المللی خاورمیانه است.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha