جمعیت دانش‌آموزی از سال ۱۴۰۸ نزولی می‌شود/ کمبود ۸۳ هزار معلم

تهران - ایرنا - سخنگوی وزارت آموزش و پرورش جمعیت دانش آموزی کشور را حدود ۱۷ میلیون نفر اعلام کرد و گفت: تعداد دانش آموزان تا سال ۱۴۰۸ تقریبا ثابت خواهند ماند اما پس از آن و تا سال ۱۴۱۲ دوباره به عدد ۱۲ میلیون و ۷۰۰ هزار نفر کاهش خواهد یافت.

به گزارش خبرنگار گروه جامعه ایرنا، علی فرهادی روز چهارشنبه در نشست خبری اظهارداشت: در سال ۹۲ جمعیت دانش آموزی کشور ۱۲ میلیون نفر بود در حالی که اکنون نزدیک ۱۷ میلیون نفر است.

وی اظهار داشت: تعداد دانش آموزان تا سال ۱۴۰۸ تقریبا ثابت خواهند ماند و تغییر چندانی نخواهد کرد اما از سال ۱۴۰۸ به بعد و تا سال ۱۴۱۲ دوباره به عدد ۱۲ میلیون و ۷۰۰ هزار نفر خواهد رسید.

سخنگوی وزارت آموزش و پرورش ابراز امیدواری کرد که اجرای قانون جوانی جمعیت و حمایت از نهاد خانواده باعث شود جمعیت دانش آموزی کشور ترمیم شود.

وی با بیان اینکه در یک دهه گذشته بیش از ۲۴ هزار مدرسه در کشور ساخته شده است، گفت: در سال ۹۲ جمعیت دانش آموزی کشور ۱۲ میلیون نفر بود در حالی که اکنون نزدیک ۱۷ میلیون نفر است.

فرهادی درباره تمهیدات وزارت آموزش و پرورش برای تامین زیرساخت ها و فضاهای آموزشی اظهار داشت: از سال ۹۲ تاکنون ۲۴ هزار و ۱۵۰ مدرسه ساخته شده که شامل ۱۱۷ هزار و ۶۱۸ کلاس درس است.

وی با اشاره وسعت ایران و اینکه نباید فضاهای آموزشی کشورمان را با کشورهایی با مقیاس کوچک مقایسه کرد، افزود: ۷۶۰ منطقه آموزشی در سراسر کشور داریم و مدیریت این حجم دشوار است.

لزوم بومی گزینی معلمان

فرهادی با بیان اینکه برای حوزه آموزش باید به تعداد و جنسیت و پایه تحصیلی دانش آموز توجه کرد، اظهار داشت: در آموزش و پرورش باید سه عنصر در کنار هم دیده شود؛ عنصر اول تعداد دانش آموزان است که به جنسیت‌های دختران و پسران و پایه‌های تحصیلی برمی‌گردد، عنصر دوم معلم و نیروی انسانی است که باید تامین باشد و سوم تامین فضای آموزشی است.

سخنگوی وزارت آموزش و پرورش یکی از مهم‌ترین برنامه‌های این وزارتخانه را تامین معلم ماهر و توانمند براساس سند تحول بنیادین دانست و درباره تامین فضای آموزشی نیز گفت: در یک فضای آموزشی بانشاط باید پیش بینی‌های لازم برای تامین فضای ورزشی و آزمایشگاهی صورت گیرد.

وی با بیان اینکه استخدام از طریق ماده ۲۸ آموزش و پرورش یک امر قانونی است، بر بومی گزینی معلمان برای کاهش نقل و انتقالات تاکید کرد و گفت: در ماده ۲۸ بحث بومی‌گزینی مطرح نیست و هر کس که در این آزمون در هر استانی قبول شود، باید بپذیریم در حالی که افراد به طور معمول پس از استخدام درخواست نقل و انتقال می کنند.

۱۶ میلیون نفر در مدارس دولتی تحصیل می‌کنند

سخنگوی وزارت آموزش و پرورش درباره ثبت نام نکردن فرزندان در مدارس دولتی گفت: ۱۷ میلیون نفر در مدارس دولتی و غیردولتی ثبت‌نام می‌کنند که از این میان حدود ۱۶ میلیون نفر در مدارس دولتی هستند.

وی افزود: امسال دوره ثبت‌نام افزایش یافته است و برخی از مدارس هم مانند شاهد و نمونه دولتی با شرایط خاص ثبت‌نام می‌کنند و از سوی دیگر مدارس به دلیل محدوده جغرافیایی فقط می‌توانند در محدوده بندی مدارس ثبت‌نام کنند.

سخنگوی آموزش و پرورش ادامه داد: مناطقی را داریم که امسال به دلیل مسائلی مانند مهاجرت ۵ هزار نفر جمعیت دانش آموزان افزایش یافته است.

فرهادی با بیان اینکه نزدیک ۹۹ درصد دانش آموزان استان سیستان و بلوچستان ثبت نام شده اند، از خانواده‌ها خواست در صورت بروز مشکل در روند ثبت نام به سامانه شکایات و ارزیابی مراجعه کنند.

وی میزان ثبت‌نام دانش آموزان در کل کشور را ۹۷ درصد اعلام کرد و گفت: سه درصد باقیمانده مربوط به دانش آموزانی است که دانش آموزان دوباره امتحان می‌دهند.

وی همچنین گفت: تاکنون ۸۹ درصد ورودی‌های پایه‌های اول، هفتم و دهم ثبت‌نام کرده‌اند.

کمبود نیرو از طریق اضافه تدریس جبران می‌شود

سخنگوی آموزش و پرورش درباره کمبود معلم برای مهر ماه گفت: از یک سال گذشته به طور پیوسته نیروی انسانی آموزش و پرورش را رصد کردیم و بر همین اساس سال گذشته برای استخدام بیش از ۷۲ هزار مجوز دریافت کردیم.

فرهادی با یادآوری اینکه در رشته آموزگاری ۱۷ هزار نفر و برای دبیری و هنرآموزان ۱۸ هزار نفر پذیرفته شداند، افزود: برای سال جدید تحصیلی از ظرفیت ۱۸ هزار نفر از فارغ‌التحصیلان دانشگاه فرهنگیان نیز استفاده می شود.

وی به مجوز دولت برای استفاده از ۲۶ هزار نیروی خرید خدمت افزود: حدود ۱۱ هزار نفر مشاور و تربیت بدنی نیز به این جمعیت افزوده می‌شود که در مجموع حدود ۹۳ هزار نفر را در بر می گیرد.

فرهادی با بیان اینکه سال گذشته در تامین نیروی انسانی در شرایط بحرانی بودیم و نتایج آزمون‌ها نیز در اواخر شهریور و مهر اعلام شد، اظهار داشت: امسال از ۷۴ هزار نفر که در شرف بازنشستگی بودند، ۲۶ هزار نفر از بازنشستگان تقاضای استمرار خدمت دارند که یک ماه حقوق اضافه به عنوان پاداش هم دریافت می‌کنند. 

سخنگوی آموزش و پرورش یادآور شد: ۱۷۶ هزار کمبود قطعی معلم داریم که با توجه به تمهیدات صورت گرفته ۹۳ هزار نفر از این تعداد کم می‌شود و بقیه را از اضافه تدریس باید تامین کنیم.

وی تصریح کرد: اکنون در استان‌های البرز، شهرستان تهران، همدان، خراسان رضوی بیشترین کسری معلم را داریم.

ثبت‌نام اتباع بر اساس شیوه نامه وزارت کشور انجام می‌شود

فرهادی در پاسخ به این پرسش که آیا قرار است مدارسی خاص برای اتباع ساخته شود یا خیر، عنوان کرد: در همه جای دنیا به افرادی که به دلیل جنگ و سیل آواره شده‌اند، خدماتی ارایه می شود.

وی با تاکید بر حقوق انسانی این افراد و تلاش ایران برای برقراری صلح در کشور افغانستان اظهار داشت:اتفاقاتی در کشور افغانستان افتاده که بسیاری از آنها به صورت قانونی و غیرقانونی در کشور ما حضور یافته‌اند و لازم التعلیم هستند.

سخنگوی آموزش و پرورش با یادآوری اینکه ثبت‌نام اتباع خارجی براساس شیوه‌نامه‌ای که از سوی وزارت کشور به ما ابلاغ می‌شود، انجام می شود، افزود: در همه دنیا دانش آموزان اتباع در مدارس میان شهروندان توزیع می‌کنند و ما هم بر همین اساس ثبت‌نام را انجام می‌دهیم. 

فرهادی ابراز امیدواری کرد که با تامین آرامش در افغانستان، اتباع این کشور به سرزمین خود بازگردند اما تا زمانی که ایران باشند، آنها را ثبت‌نام می‌کنیم.

وی خاطرنشان کرد: اگر تراکم جمعیت در منطقه‌ای بیشتر باشد، ممکن است مدارسی ساخته شود اما مدارس ویژه اتباع نداریم چراکه تبادل فرهنگی باید صورت گیرد و دانش آموزان تاثیر اجتماعی روی هم داشته باشند.

مکاتبه برای دریافت کداستخدامی نیروهای مهرآفرین

سخنگوی آموزش و پرورش درباره آخرین وضعیت نیروهای مهرآفرین گفت: مکاتبه‌ای با سازمان اداری و استخدامی در این زمینه صورت گرفته و باید کد استخدامی آنها به ما تحویل داده شود؛ البته این نیروها در آموزش و پرورش مشکلی ندارند.

فرهادی همچنین درباره جذب سرایدار یادآور شد: در سال ۱۳۸۹ نزدیک به ۸۰ هزار سرایدار داشتیم اما با وجود افزایش جمعیت دانش آموزان و مدارس اکنون تعداد سرایداران ۵۱ هزار نفر است.

وی با بیان اینکه به ۴۷ هزار نیروی سرایدار و خدمتگزار در مدارس نیاز داریم و سال گذشته درخواست خود را به سازمان اداری و استخدامی ارایه کردیم، گفت: آموزش و پرورش برای جذب نیرو اعم از معلم و غیرمعلم با توجه به بازنشستگان می‌تواند ردیف استخدامی بگیرد.

فرهادی با تاکید بر اینکه باید جذب نیروی سرایدار در مدارس داشته باشیم، گفت: کمبود نیروی سرایدار بر دوش مدیر مدرسه سنگینی می‌کند.

پیگیری جلوگیری از قطعی آب مدارس

سخنگوی وزارت آموزش و پرورش در پاسخ به پرسشی درباره قطعی آب در مدارس توضیح داد: با وزارت نیرو  برای جلوگیری از قطع آب مدارس مذاکراتی انجام داده‌ایم.

فرهادی افزود: برخی مدارس‌ بیش از میزان تعیین شده آب مصرف می‌کنند و این موضوع به دلیل افزایش جمعیت دانش‌آموزان اتفاق افتاده است چراکه مصرف بالاتر از حد مجاز اعلام شده و هزینه‌ها را تصاعدی افزایش داده است.

وی با تاکید بر اینکه نباید این اتفاق بیفتد چون مدرسه جزئی از حاکمیت است، گفت: ممکن است که مدارس بدهی به آب و فاضلاب داشته البته از ۱۰۰ هزار مدرسه، ۱۰۰ مدرسه شاید بدهی داشته باشند.

سخنگوی آموزش و پرورش گفت: قطع آب مدرسه راهکار آن نیست و معاون وزیر نیرو نیز این را تایید و قول داد مانع این کار شود.

فرهادی یادآور شد: به وزارت نیرو گفتم که قطع آب مدارس در شأن نظام جمهوری اسلامی ایران نیست و اگر مشکلی هم وجود دارد، باید برای حل آن مذاکره کنیم.

جذب ۳۲ هزار دانشجو در دانشگاه فرهنگیان

سخنگوی وزارت آموزش و پرورش همچنین درباره جذب دانشجو معلم در دانشگاه فرهنگیان اظهار کرد: این دانشگاه در سال ۱۳۹۲، ۱۸ هزار و ۴۰۰ نفر ورودی داشت اما در سال ۹۳ به ۱۰ هزار نفر کاهش یافت.

فرهادی افزود:  تعداد دانشجو معلمان در سال ۹۴ به ۵ هزار، سال ۹۶ به ۷هزار و ۵۰۰ نفر رسید و کاهش جذب دانشجو معلم در سال‌های ۹۳ تا ۹۶ باعث کمبود معلم شد که اکنون به سمت استخدام معلم رفتیم.

وی با بیان اینکه تعداد دانشجو - معلمان در سال ۹۷ مجدد به ۲۵ هزار نفر رسید، گفت: در سال  ۹۸، ۲۵ هزار نفر، سال ۹۹، ۲۰ هزار، سال ۱۴۰۰، ۲۶ هزار، سال ۱۴۰۱، ۲۶ هزار نفر، سال ۱۴۰۲، ۳۰ هزار نفر و سال ۱۴۰۳ به ۳۲ هزار نفر رسید.

سخنگوی آموزش و پرورش درباره پرداخت نشدن پاداش پایان خدمت فرهنگیان گفت: دلیل این پرداخت نشدن، موضوع تأمین نشدن اعتبار است و اگر بخواهم زمان مشخصی را اعلام کنم نیازمند آن است که تأمین اعتبار بر عهده بنده باشد اما پیگیری‌های بسیاری از سوی وزیر آموزش و پرورش در حال انجام است.

فرهادی ادامه داد: به محض اینکه سازمان برنامه و بودجه اعتبار را تأمین کند، پاداش پایان خدمت به حساب بازنشستگان واریز می‌شود و تلاش ما این است که واریز آن به صورت قسطی نباشد.

وی همچنین افزود: امسال برای اولین بار بخش زیادی از حق الزحمه امتحانات خرداد ماه واریز شد و هم‌اکنون به معلمان شاغل بدهی جدی نداریم.

سخنگوی وزارت آموزش و پرورش همچنین درباره برگزاری تکمیل ظرفیت برای آزمون استخدامی آموزش و پرورش توضیح داد: ۲۴ هزار ظرفیت خالی داریم که ۶۰ درصد آن مربوط به سهمیه‌ها است بنابراین مصوبه‌ای را از سران قوا دریافت کردیم تا این سهمیه‌ها به افراد عادی اختصاص یابد.

فرهادی گفت: به زودی و احتمالا در هفته آینده فراخوان عمومی برای تکمیل ظرفیت را از میان داوطلبانی که به مرحله مصاحبه دعوت شده بودند، خواهیم داشت.
 

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha