«اوتی‌تی»؛ جشنی برای شکوفه نیلوفرهای آبی در بابل

ساری- ایرنا- نیلوفرهای زیبای تالاب حیدرکلا در بابل که سال‌هاست به یکی از بهانه‌های حضور شهروندان این شهر و برخی مسافران در حاشیه این تالاب شده‌اند قرار است در آخرین روزهای شهریور سوژه اصلی برگزاری جشنواره‌ای فرهنگی گردشگری باشند که با نام «اوتی‌تی» در همین تالاب برگزار می‌شود؛ «اوتی‌تی» یعنی «شکوفه آب».

به گزارش ایرنا، شهروندان بابل‌ سال‌هاست که محیطی دنج و امن و زیبا را در کمربندی شرقی این شهر برای گذراندن لحظاتی از اوقات فراغت‌شان در اختیار دارند؛ تالاب نیلوفر آبی بابل یا همان تالاب حیدرکلا در تابستان و پاییز با گل‌های صورتی زیبا بر پهنه آب و پرواز پرندگان منطقه‌ای کم‌نظیر برای گذراندن اوقات فراغت است.

کارکرد اصلی‌ تالاب ۳۴ هکتاری حیدرکلا تامین آب مورد نیاز کشتزارهای سه منطقه حیدرکلا، حاجی‌کلا و حمزه‌کلا است، اما نیلوفرهای آبی کاربری گردشگری آن را طی سال‌های اخیر برجسته‌تر کرده‌اند. حالا همین نیلوفرهای آبی در فصل شکوفایی‌شان بهانه‌ای برای برگزاری یک رویداد فرهنگی-گردشگری تبدیل شده‌اند تا تابستان ۱۴۰۳ در این تالاب با جشنی برای «اوتی‌تی»‌ها یا همان نیلوفرهای آبی به پایان برسد. در زبان مازندرانی «او» به معنای «آب» و «تی‌تی» به معنای شکوفه است.

زیرساخت‌های ایجاد شده در حاشیه این تالاب طی سال‌های اخیر جذابیت این پهنه آبی متفاوت را برای شهروندان دوچندان کرده است. همین جذابیت هم سبب شده که برنامه‌ریزی برای برگزاری نخستین جشنواره فرهنگی گردشگری «اوتی‌تی» در محوطه تفریحی حاشیه این تالاب انجام شود.

«اوتی‌تی»؛ جشنی برای شکوفه نیلوفرهای آبی در بابل

به گفته معاون گردشگری اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی مازندران، نخستین دوره این جشنواره به بهانه شکفتن گل‌های نیلوفر از ۲۶ شهریور آغاز می‌شود و تا سی ام شهریور نیز ادامه دارد.

مهدی اسحاقی به خبرنگار ایرنا با بیان این‌که تالاب نیلوفر آبی با دارا بودن موقعیت مناسب زیست‌محیطی مکان بسیار خوبی را برای گردشگری ایجاد کرده است، گفت: نیلوفرهای آبی که با نام سوسن شرقی و لوتوس نیز شناخته می‌شوند، از جاذبه‌های کمیاب طبیعت کشورمان محسوب می‌شوند و این تالاب هم یکی از دیدنی‌ترین جاذبه‌های طبیعی مازندران است.

وی با اشاره به رویش این گل در نقاط محدودی از کشور افزود: تالاب گل نیلوفر بابل در دوره گل‌دهی نیلوفر آبی یعنی از اوایل تیر تا اواخر شهریور به محیطی جذاب و زیبا تبدیل می‌شود و چشم‌اندازی منحصربه‌فرد را در این منطقه شهر بابل ایجاد می‌کند که طی سال‌های اخیر با ایجاد زیرساخت‌های تفریحی و رفاهی در اطراف آن بر جذابیت‌های این تالار افزوده شده و امکان برگزاری رویدادهای فرهنگی و گردشگری نیز در حاشیه آن فراهم شده است.

«اوتی‌تی»؛ جشنی برای شکوفه نیلوفرهای آبی در بابل

معاون گردشگری مازندران خاطرنشان کرد: این بوستان با چشم‌انداز منحصربه‌فرد از امکاناتی مانند نمازخانه، آلاچیق، سفره‌خانه، اسکله قایق‌رانی، وسایل بازی کودکان، اسب‌سواری و مکان عرضه مواد غذایی بهره‌مند است و همه معیارهای لازم برای برگزاری یک رویداد فرهنگی گردشگری را دارد.

اسحاقی افزود: بهره‌مندی از فرصت‌های طبیعی برای ایجاد رویدادهای گردشگری یکی از راهکارهای برندسازی برای گردشگری مازندران است که پیوند آن با برنامه‌های فرهنگی می‌تواند اثرگذاری مطلوبی در برجسته‌سازی ظرفیت‌ها و زیرساخت‌های گردشگری مناطق مختلف استان داشته باشد.

«اوتی‌تی»؛ جشنی برای شکوفه نیلوفرهای آبی در بابل

به گزارش ایرنا، تالاب حیدرکلا در بابل یکی از شاخص‌ترین تالاب‌های محل رشد لوتوس‌ها یا همان نیلوفرهای آبی هستند. اما به جز این تالاب، چند تالاب دیگر نیز در مازندران با سطحی پوشیده از نیلوفرهای آبی چشم‌اندازی مشابه این تالاب دارند. آب‌بندان‌ روستاهای رودبست و اجاکسر در شهرستان بابلسر ۲ پهنه تالابی استان هستند که سال ۱۴۰۱ در فهرست میراث طبیعی ملی ایران به عنوان تالاب نیلوفر ثبت ملی شدند. تالاب نیلوفر آبی آب‌بندان‌سر ساری نیز یکی دیگر از نقاط رویش این گیاه آبی در مازندران است که طی سال‌های اخیر مورد توجه قرار گرفته است.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha