۲۱ شهریور ۱۴۰۳، ۱۱:۵۶
کد خبر: 85593557
T T
۱۱ نفر

برچسب‌ها

موزه ۱۰۰ هزار سال تاریخ زندگی بشر در خرم‌آباد افتتاح می‌شود

خرم‌آباد - ایرنا - مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی لرستان گفت: موزه جدید مردم شناسی فلک الافلاک با تغییر در رویکرد و محتوا و همخوانی ساختار موزه با استانداردهای بین المللی با عنوان "۱۰۰ هزار سال تاریخ زندگی بشر" بزودی افتتاح می شود.

به گزارش خبرنگار ایرنا عطا حسن پور روز چهارشنبه در بازدید ارزیاب یونسکو از قلعه فلک‌الافلاک خرم‌آباد اظهار کرد: این موزه، یکصد هزار سال تاریخ زندگی بشر را از پارینه سنگی تا دوران اسلامی در محل قلعه فلک الافلاک روایت می کند.

وی افزود: با توجه به بررسی پرونده ثبت جهانی دره خرم آباد، این موزه با استفاده از نتایج آخرین و جدیدترین کاوش های باستان شناسی لرستان و غرب کشور در یک نمودار زمانی، طبق گاه نگاری خطی به عنوان بروزترین موزه کشور محسوب می شود.

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی لرستان بیان کرد: آخرین یافته های باستان شناسی، در ویترین های جدید در معرض دید علاقمندان و بازدیدکنندگان قرار می گیرد ِ همچنین گرافیک محیطی موزه بر اساس استانداردهای جهانی طراحی و اجرا و نکته مهم اینکه تمام موزه و محتوای علمی آن به دو زبان انگلیسی و فارسی طراحی شده است.

حسن پور یادآور شد: یک غار پیش از تاریخ در این موزه به صورت نمادین ساخته شده که در آن؛ بخشی از زندگی انسان پیش از تاریخ از جمله کشف آتش و ساخت ابزار سنگی به نمایش گذاشته شده است.

وی با اشاره به نمایش اشیای منتقل شده از موزه ملی ایران باستان به این موزه نیز اظهار داشت: این اشیا پس از ۸۰ سال به موزه لرستان انتقال داده شد و با افتتاح رسمی موزه در معرض دید علاقمندان قرار خواهد گرفت.

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی لرستان ادامه داد: نمایش تابوت مفرغی محوطه تاریخی چوبتراش پس از ۲۰ سال، جمجمه انسانی تدفین های غار کلماکره پس از ۳۲ سال و جمجمه ۹ هزار ساله مرد دلفانی از قسمت دیگر این موزه منحصر به فرد خواهد بود.

به گزارش ایرنا ارزیاب یونسکو در روزهای گذشته با هدف بررسی پرونده ثبت جهانی دره خرم آباد در لرستان حضور داشته و بصورت حضوری از غارهای پیش از تاریخ، مجموعه فلک الافلاک و پل های تاریخی این شهر بازدید می کند.

پرونده ثبت جهانی دره خرم آباد، به عنوان تنها پرونده ارسالی کشورمان به یونسکو، طی روزهای اخیر مورد بررسی ارزیاب این سازمان بین المللی فرهنگی قرار می گیرد.

غارهای کلدر، قمری، گیلوران، یافته، کنجی و دو پناهگاه صخره ای گر ارجنه و پاسنگر در دره تاریخی خرم آباد قرار دارند و "قلعه فلک الافلاک" و "دره خرم‌آباد" به عنوان سهمیه ایران برای ثبت جهانی یونسکو (سازمان آموزشی، علمی و فرهنگی سازمان ملل متحد) انتخاب شده اند.

وی گفت: این موزه مورد بازدید ارزیاب یونسکو قرار گرفته و بزودی با افتتاح رسمی آن، علاقمندان و گردشگران می توانند از آن بازدید کنند.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha