۲۱ شهریور ۱۴۰۳، ۱۳:۴۶
کد خبر: 85593626
T T
۲ نفر

برچسب‌ها

تعاونی‌ها بازوان شکوفایی اقتصادی

۲۱ شهریور ۱۴۰۳، ۱۳:۴۶
کد خبر: 85593626
تعاونی‌ها بازوان شکوفایی اقتصادی

سمنان - ایرنا - اصل ۴۴ قانون اساسی به صراحت سهم ۲۵ درصدی تعاونی‌ها را در اقتصاد ایران پیش‌بینی کرده است، اما تحقق این قانون هنوز با واقعیت‌ها فاصله دارد؛ تعاونگران استان سمنان می‌گویند: اعتقاد قلبی به تعاونی لازمه شکوفایی اقتصاد در این بخش است.

به گزارش ایرنا، تعاونی‌ها از جمع‌آوری سرمایه‌های خرد شکل گرفته و در تقویت مشارکت مردمی و رونق تولید، فقرزدایی و توسعه اجتماعی موثرند؛ از این نیازمند توجه مسوولان و عملیاتی شدن قانون در زمینه پرداخت وام و توانمندسازی هستند.

فعالیت اقتصادی در قالب تعاونی به عنوان راهکاری موثر در کاهش فاصله قیمت از تولید تا مصرف با کوتاه کردن کردن دست واسطه و دلالان، برقراری عدالت اجتماعی، فقرزدایی، کاهش آسیب‌های اجتماعی و اشتغالزایی می‌تواند مسیر پیشرفت و توسعه را هموار کند.

مطابق قانون اساسی فعالیت اقتصادی ایران متشکل از بخش‌های دولتی، خصوصی و تعاونی است که هم‌اکنون بیشترین فعالیت (حدود ۷۵ درصد) را بخش دولتی در اختیار دارد و سهم بخش تعاون در برنامه توسعه ششم باید به ۲۵ درصد برسد که سهم کنونی با این عدد فاصله زیادی دارد و انتظار می‌رود دولت مردان نفسی تازه به روح تعاونگری در کشور تزریق کند.

تعاونی‌ها بازوان شکوفایی اقتصادی

تعاونگران سمنان روز چهارشنبه در آیین تجلیل از ۱۶ تعاونی برتر در نوزدهمین جشنواره تجلیل از تعاون‌های برتر این استان در سالن یادگار امام(ره) استانداری اظهار کردند: قانون اساسی با صراحت بر تسهیلگری در حوزه تعاون اشاره دارد، اما در عمل حمایت از تعاون‌ها در حد انتظار و حدود قانونی نیست.

آنان تامین نیروی کار و پرداخت وام را از جمله درخواست‌ها خود عنوان و اذعان کردند: این روزها نیروی انسانی به دنبال کار پشت‌میزی است و از کار یدی فاصله گرفته و باید برای جبران این ضعف کارها به سمت مکانیزه شدن پیش رود که تحقق این راهبرد نیازمند دانش‌فنی و تامین مالی است.

تعاونگران گفتند: برق مشکلات زیادی را در عرصه تولید صنعت و تولید ایجاد کرد، طوزی که در این اواخر قطعی برق به چهار روز در هفته رسید، در این شرایطی که واحد با کمترین ظرفیت فعالیت دارد، بانک‌ها و بیمه تامین اجتماعی دیرکرد در پرداخت را نمی‌پذیرد و افراد در صورت تاخیر در پرداخت مشمول جریمه می‌شوند، انتظار می‌رود در زمان بروز مشکل بخش‌های مختلف یاریگر یکدیگر باشند.

آنان با اشاره ضرورت تعیین تکلیف و ادغام تعاون روستایی و اداره‌کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی، ابراز کردند: تامین سرمایه در گردش یکی از دغدغه‌های اصلی تعاونی‌هاست و رفع آن نیازمند نگاه ویژه مسوولان است.

تعاونی‌ها بازوان شکوفایی اقتصادی

اشاره قانون به توانمندسازی و پرداخت وام به تعاونی‌ها

استاندار سمنان در این آیین اظهار کرد: شرکت تعاونی‌ها مصداق تحقق مشارکت مردمی در جهش تولید است و باید عوامل موثر در توسعه سرمایه‌گذاری این بخش مورد توجه باشد.

سیدمحمدرضا هاشمی افزود: توانمندسازی تعاونی، پرداخت تسهیلات ارزان قیمت از جمله موارد دیده شده در قانون است .

وی ادامه داد: جمهوری اسلامی ایران جزو پنج کشور پیشرو جهان در ایجاد تعاونی و ارزشمندترین سرمایه شرکت تعاونی‌ها اعتماد مردم است.

استاندار سمنان تصریح کرد: فرهنگ‌سازی و اعتمادسازی برای رسیدن تعاون به جایگاه واقعی خود باید بیش از پیش مورد توجه باشد.

اشتغالزایی ۱۶ هزار و ۴۰۰ نفری در بخش تعاون سمنان

همچنین سرپرست اداره‌کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی سمنان گفت: هفت تعاونی با سرمایه‌گذاری یکهزار و ۸۰۰ میلیارد ریال و ۱۵۲ اشتغالزایی هفته تعاون امسال به بهره‌برداری رسید. است.

علی نورانی افزود: یکهزار و ۲۲۷ تعاونی فعال با ۴۲۰ عضو در سمنان فعال است که ۱۶ هزار و ۴۰۰ فرصت شغلی را در این استان فراهم کرده اند.

وی ادامه داد: ۶۹ تعاونی مسکن، ۲۱۷ تعاونی صنعتی و ۴۳۴ تعاونی کشاورزی، ۵۰ تعاونی مصرف، ۴۶ تعاونی معدنی و ۲۴ تعاونی حمل و نقل کالا و مسافر در استان سمنان فعالیت دارد و امسال زمینه اشتغال ۱۲۰ دانش‌آموخته استان در قالب تعاونی فراهم شد.

سرپرست اداره‌کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی سمنان با بیان اینکه تعاونی‌های این استان سال گذشته موفق به صادرات ۲۵ میلیون دلاری کالا شدن، ابراز کرد: تعاون دالان گسترده برای اشتغالزایی دانش‌آموختگان و ظرفیتی ارزشمند برای تقویت مشارکت مردمی در تحقق منویات رهبر معظم انقلاب در زمینه جهش تولید است.

تعاونی‌ها بازوان شکوفایی اقتصادی

هشت راهبرد برای تقویت و توسعه تعاونی‌ها

به گفته نورانی، هشت راهبرد شامل توسعه تقویت گفتمان تعاون، فرهنگ‌سازی برپایه نظارت دینی و علمی، اصلاح تصویر مخدوش از تعاونی، محتواسازی از تعاونی‌های موفق، کادرسازی در تعاونی، الگوسازی تعاونی‌های برتر و فعالسازی و احیای تعاونی راکد برای رسیدن تعاون به جایگاه واقعی خود مورد توجه قرار دارد.

سرپرست اداره‌کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی سمنان اظهار کرد: نام‌نویسی تعاونی‌ها برای شرکت در جشنواره تعاونی برتر به طور اختیاری انجام شد و در نهایت ۱۶ تعاونی برتر انتخاب شد.

ابلاغ سند توسعه تعاون یادگار شهید رئیسی

رییس اتاق تعاون استان سمنان هم گفت: تعاون اهرم مناسبی برای توسعه اقتصادی و اجتماعی به شمار می‌رود که می‌تواند در بهره‌وری بهینه از شرایط زندگی، کار و تولید و ارتقای سطح درآمد و وضعیت اجتماعی جامعه مؤثر باشد.

رضا طباطبایی‌عمید افزود: ابلاغ سند توسعه تعاون از اقدام‌های ارزشمند دولت سیزدهم و دوران شهید آیت‌الله سیدابراهیم رئیسی و نشانه اعتقاد و باور به تعاونی است.

وی تاکید کرد: باور و اعتقاد به تعاون لازمه شکوفایی و نقش‌آفرینی آن در عرصه اقتصاد است، قانون اساسی برای تعاون تسهیلات قائل شد و نمی‌شود بگوییم تعاون را می‌خواهیم اما بسته حمایتی و تسهیل‌گری طبق قانون تخصیص نیابد.

استان سمنان مهد تعاون روستایی ایران

تعاون در ایران از سابقه‌ای بسیار طولانی برخوردار است؛ بسیاری از محققان عقیده دارند که اوضاع خاص جغرافیایی و شرایط کلی حاکم بر مشرق زمین، از جمله ایران، موجب شده است که مردم برای مقابله با مشکلات و غلبه بر طبیعت با یکدیگر متحد شوند و تعاونی‌های سنتی را پایه‌گذاری کنند.

هر چند تعاون با سنت‌های مردم این سرزمین آمیخته شده و همواره با زندگی مردم عجین بوده است، ولی آغاز رسمی تعاون در ایران را می‌توان تاریخ تصویب قانون تجارت در سال ۱۳۰۳ شمسی دانست که موادی از آن به بحث در مورد تعاونی‌های تولید و مصرف اختصاص یافته بود.

از لحاظ تشکیل و ثبت رسمی تعاونی‌ها، می‌توان سال ۱۳۱۴ را آغاز فعالیت تعاونی های روستایی در ایران دانست. نخستین شرکت تعاونی روستایی در منطقه داورآباد در غرب استان سمنان تاسیس شد. مبنای تشکیل شرکت تعاونی یادشده قانون تجارت بود. بر این پایه، داورآباد از توابع شهرستان آرادان استان سمنان را می‌توان زادگاه تعاونی‌های روستایی ایران دانست.

روستای داورآباد در ۱۵ کیلومتری شرق شهرستان گرمسار و چهار کیلومتری جنوب مرکزی شهرستان آرادان از توابع استان سمنان است که در سال ۱۳۱۴ نخستین شرکت تعاونی روستایی ایران در آنجا تاسیس شد. در آن زمان هر کشاورز در این تعاونی مالک ۲۰ سهم ۵۰ ریالی، در مجموع یک ریال بود و از اقدام‌های این شرکت ایجاد فروشگاه تعاونی و اعطای تسهیلات به سهامداران بود.

شانزدهم تا بیست و دوم شهریور هفته تعاون نامگذاری شده است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha