حامیان جنگ غزه و تلاش بیهوده برای اجماع‌سازی علیه ایران

تهران-ایرنا-در شرایطی که جنگ رژیم صهیونیستی در سایه حمایت های غرب به یک سالگی خود نزدیک می‌شود، غربی‌ها با بهانه تراشی جدید با ادعای واهی ارسال موشک های ایرانی به روسیه در صدد تاثیر بر افکارعمومی در جهان و اغاز کارزار فشار جدید در آستانه دور جدید مذاکرات هستند، کارزاری که نفیو آن را از پیش شکست خورده می داند.

به گزارش گروه سیاست خارجی ایرنا، وزارت خزانه داری آمریکا روز سه شنبه ۲۰ فرد، نهاد و کشتی شامل ۱۰ فرد، ۶ نهاد و ۴ کشتی در ایران و روسیه را به بهانه ادعای ارسال موشک از سوی تهران به مسکو برای بکارگیری در جنگ علیه اوکراین تحریم کرد.

در مهم ترین بند تحریم های جدید، وزارت خزانه داری آمریکا به طور همزمان سه نهاد از جمله ایران ایر را تحریم می کند و پنج کشتی درگیر در ارسال سیستم های تسلیحاتی ایران به روسیه را به عنوان اموال مسدود شده معرفی می کند.

در کنار اقدام اخیر آمریکا، آلمان، انگلیس و فرانسه نیز در بیانیه ای غیر سازنده و نامتعارف ضمن اتهام آفرینی علیه کشورمان با بهانه واهی ارسال موشک از سوی ایران به روسیه برای بکارگیری در جنگ اوکراین به لغو قراردادهای دوجانبه ارائه خدمات هوایی با جمهوری اسلامی ایران و تحریم ایران‌ایر به بهانه ادعای دخالت در مناقشه اوکراین اشاره کردند.

دور جدید تحریم های غرب که در سایه حمایت تمام و کمال غرب از جنایات جنگی رژیم صهیونیستی در بیش از ۱۱ ماهی که از جنگ غزه می‌گذرد، با هدف تغییر جهت و اولویت اذهان عمومی در جهان از جنگ ظالمانه در غزه به سمت موضوع اوکراین طراحی و به اجرا در آمده است.

۱۱ ماه جنگ در غزه بیش از هر زمان دیگری استانداردهای دوگانه غرب را در قبال دوستان و دشمنان خود آشکار ساخت. غرب در حالی ایران را به دروغ به ارسال موشک به روسیه برای جنگ در اوکراین متهم می سازد که کمک های چند صد میلیارد دلاری آمریکا و اروپا به رژیم صهیونیستی، منجر به شهادت و به خاک و خون کشیده شدن ۴۱ هزار غیرنظامی، زن و کودک شده است.

آمریکایی ها و اروپایی ها در حالی بر طبل دفاع از حقوق بشر در اوکراین می کوبند که رژیم صهیونیستی تمام مظاهر جنایت جنگی را در غزه به اجرا در آورده و با ورود پانصدمین هواپیمای آمریکایی حامل انواع تسلیحات مرگبار به فرودگاه‌های رژیم صهیونیستی میزان کمک های تسلیحاتی و بمب هایی که بر سر مردم بی دفاع غزه ریخته شده به ۵۰ هزار تن رسیده است.

این استاندارد دوگانه در حالی صورت میگیرد که غزه بدون هیچ حمایت مالی و تسلیحاتی در طی ۱۱ ماه گذشته در برابر ارتش تا بن دندان مسلح صهونیستی قرار گرفته و اوکراین شاهد کمک های چند صد میلیارد دلاری مالی و تسلیحاتی غرب در طی دو سال اخیر بوده است.

غربی ها و در راس آن آمریکا در حالی ایران را به دخالت در جنگ اوکراین و ارسال تسلیحات برای این جنگ متهم می کنند که خود بزرگترین متهم و مجرم در حمایت از جنایت اسرائیل در نوار غزه هستند.

غربی ها و در راس آن آمریکا در حالی ایران را به دخالت در جنگ اوکراین و ارسال تسلیحات برای این جنگ متهم می کنند که خود بزرگترین متهم و مجرم در حمایت از جنایت اسرائیل در نوار غزه هستند.

این موضوع نشانگر این است که اتهام آفرینی جدید غربی ها به بهانه ارسال موشک از ایران به روسیه، نه به بهانه دفاع از مردم اوکراین که در واقعیت با هدف شروع کارزار جدید فشار بر ایران در آستانه دور جدید مذاکرات رفع تحریم ها در دوره جدید دنبال می شود.

آنان به این واسطه قصد دارند که با بهانه ای جدید اجماعی جهانی را علیه کشورمان شکل داده و مساله اوکراین را به جای نسل‌کشی مردم فلسطین به عنوان اصلی ترین موضوع جهان معرفی کنند.

دنیای جدید و ایران جدید

اتهام زنی ها و کارزارجدید فشار حداکثری جدید علیه ایران، بیش از هر چیز با هدف اجماع سازی و همچنین امتیاز گیری از کشورمان و وادار سازی ایران به عقب نشینی در موضوعات مختلف دنبال می شود، کارزاری که به دلایل متعددی از پیش شکست خورده و اخیرا نیز در یادداشت ریچارد نفیو اصلی ترین معمار تحریم های ایران، در مجله اورشلیم استراتژیک تریبون مورد اذعان وی قرار گرفته است.

اشتباه غربی ها بیش از هر چیز ناشی از تلقی غلط از دنیای جدید و ایران جدید است.

ایران در سال ۱۴۰۳ علاوه بر این که در توانمندی های هسته ای بسیار متفاوت تر و پیشرفته تر از سالیان و دهه های قبل است، و در حالی که به اذعان غربی ها در سال های گذشته به واسطه عدم وفای غرب به تعهدات خود در برجام، توانایی های صلح آمیز هسته ای خود را گسترش داده است، قدرت و نفوذ خود را نیز در منطقه غرب آسیا به عنوان شاهراه اقتصاد و حمل نقل دنیا، به حد اعلی رسانده است.

اندیشمندان روابط بین الملل در بیان خصیصه های تک قدرت فائقه جهانی، علاوه بر قدرت نظامی هژمون را به قدرت اقناع جهانی نیز وابسته می دانند. در جهان ۲۰۲۴، آمریکا به واسطه گسترش استفاده از ابزار تحریم، اعتراضات سراسری در داخل و برخورد خشن با معترضین به سیاست های آمریکا در دانشگاه های این کشور و مهم تر از همه به دلیل حمایت های بی چون و چرا و گسترده از رژیم صهیونیستی قدرت اقناع خود را از دست داده است.

جهان ۲۰۲۴ نیز بسیار متفاوت تر از جهان در دهه ۲۰۰۰ و ۲۰۱۰ میلادی است، اندیشمندان روابط بین الملل در بیان خصیصه های هژمون و قدرت فائقه جهانی، علاوه بر قدرت نظامی هژمون را به قدرت اقناع جهانی نیز وابسته می دانند. در جهان ۲۰۲۴، آمریکا به واسطه گسترش استفاده از ابزار تحریم، جنگ غزه، اعتراضات سراسری در داخل این کشور و برخورد خشن با معترضین به سیاست های آمریکا در دانشگاه های این کشور و مهم تر از همه به دلیل حمایت های بی چون و چرا و گسترده از رژیم صهیونیستی قدرت اقناع خود را از دست داده است.

این موضوع در کنار رشد چشمگیر قدرت های غیرغربی در جهان، اتحاد و جبهه جهانی قدرت های غیرغربی را شکل داده است که آرزوی اجماع سازی غرب بر علیه مخالفین خود را بر باد می دهد.

در جهان ۲۰۲۴، به اذعان فردی همچون ترامپ (در سخنرانی خود در «باشگاه اقتصادی نیویورک») که شاید بیش از هر رئیس جمهوری در آمریکا از ابزار تحریم برعلیه مخالفین استفاده کرده است، ابزار تحریم موجب ضعف دلار و سلطه آمریکا بر روند تبادلات مالی و مالیه بین الملل شده است.

ترامپ در این زمینه عنوان می دارد: مشکلی که ما با تحریم داریم این است که تحریم، دلار را ضعیف می‌کند. من خودم قبلا از ابزار تحریم استفاده می‌کردم اما آنها را عمال و در اسرع وقت لغو می‌کردم چون تحریم در نهایت باعث مرگ دلار می‌شود و هر چیزی را که دلار نماد آن است از بین می‌برد. شما دارید ایران را از دست می‌دهید، روسیه را از دست می‌دهید و چین هم دارد تلاش می‌کند تا ارز خود [یوآن] را به ارز غالب جهانی تبدیل کند. الان تمامی اینها دارد اتفاق می‌افتد. بخاطر درگیری‌های زیادی که با این کشورها دارید، آنها را از دست می‌دهید. به همین خاطر اگر رئیس‌جمهور شوم، تا جای ممکن از ابزار تحریم کمتر استفاده می‌کنم.

ابزار فشار و تحریم در سالیان اخیر نه روسیه، نه چین و نه ایران را به تغییر سیاست های خود در قبال آمریکا و غرب وادار نکرد و سیاست سنتی مهار آمریکا در قبال بازیگران چالش گر را به شکست کشانید.

اتحاد در جهان غیرغربی باعث شده است که تا حد زیادی قطعنامه های مطلوب آمریکا در شورای امنیت راه به جایی نبرده و اجماعی بر علیه هیچ کدام از قدرت های تجدید نظر در جهان غیر غربی شکل نگیرد.

آمریکا، غرب و ناتو در دوران گذار قافیه را صحنه اقناع، اجماع سازی و رقابت بر سر قدرت جهانی باخته اند.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha