۲۸ شهریور ۱۴۰۳، ۸:۰۵
کد خبرنگار: 2105
کد خبر: 85593715
T T
۱ نفر

برچسب‌ها

گرانی همراه نامهربان مهر

۲۸ شهریور ۱۴۰۳، ۸:۰۵
کد خبر: 85593715
گرانی همراه نامهربان مهر

سنندج- ایرنا-  مهرماهی دیگر در راه است و خانواده‌های کردستانی هم در تکاپو برای خرید اقلام مورد نیاز فرزندانشان در سال تحصیلی جدید هستند و در این بین هرچند بالابودن قیمت کالاها، قدرت خرید آنها را کاهش داده است ولی مهرورزان و خیران با سخاوتشان نمی‌گذارند کام دانش آموزان برای ورود به مدرسه تلخ شود.

به گزارش ایرنا، کمتر از یک هفته به آغاز سال تحصیلی جدید باقی مانده است و در این ایام خانواده‌ها در تکاپوی تهیه ملزومات مورد نیاز فرزندانشان برای ورود به مدرسه و آغاز مهر ماهی دیگر هستند.

بیشترین اقلام مورد نیاز هر دانش آموز شامل کتاب، دفتر، مداد، خودکار، جامدادی، مداد تراش، پاک‌کن، کوله پشتی، لباس فرم مدرسه و کفش است و افزون بر تهیه این اقلام؛هزینه سرویس ایاب و ذهاب و بیمه هم به آن افزوده می شود.

براساس گزارش های رسیده به خبرنگار ایرنا برخی از مدارس دولتی استان ثبت نام دانش آموزان را منوط به پرداخت ۳۰۰، ۴۰۰ هزار تومان کرده‌اند و به گفته یکی از اولیای دانش آموزان، مدیران مدارس گفته‌اند که این مبلغ را بابت بیمه و هزینه مربوط به ثبت نام دریافت می کنند.

مدیرکل آموزش و پرورش کردستان در رابطه با اخذ هزینه ثبت نام دانش آموزان در مدارس بیان کرد: هنگام ثبت نام در مدارس عادی بجز مبلغی برای کتاب، بیمه و همچنین لباس هنرستانی در هنرستان‌ها هیچ پولی نباید از اولیا اخذ شود و اگر مدرسه‌ای غیر از این عمل کند حتما با عوامل آن برخورد می شود.

براین اساس هزینه ۳۰۰،۴۰۰ هزار تومانی را هر خانواده برای ثبت نام فرزندش باید پرداخت کند و اگر خانواده ای ۲ یا سه فرزند دانش آموز داشته باشد این هزینه برایش مضاعف می شود.

گرانی همراه نامهربان مهر؛ مهرورزان کام دانش آموزان را شیرین می‌کنند

هر خانواده کردستانی دارای یک فرزند دانش آموز برای سال تحصیلی جدید چقدر باید هزینه کند؟

با گذری در سطح بازار سنندج متوجه تفاوت قیمت لوازم التحریر در خیابان‌های مختلف سطح شهر براساس کیفیت و تنوع آن شدیم به گونه ای که قیمت دفتر مشق ۶۰ برگ با طرح‌های رنگی و زیبا از شخصیت‌های کارتونی مورد علاقه کودکان ۴۵ هزار تا ۱۰۰ هزار تومان بود و در مغازه‌های محدوده میدان انقلاب این دفاتر در طرح‌های ساده تر با قیمت ۱۵ تا ۲۰ هزار تومان به فروش می رفتند.

کمترین قیمت نوشت افزار در بازار سنندج بدین گونه بود که هر عدد دفتر نقاشی ۱۵ تا ۲۰ هزار تومان، یک جعبه مدادرنگی ۴۰ تا ۵۰ هزار تومان، مداد سیاه و قرمز هشت تا ۱۰ هزار تومان، پاک کن ۱۰ تا ۱۵ هزار تومان، خط کش ۱۵ تا ۲۵ هزار تومان، جامدادی ۳۵ تا ۱۰۰ هزار تومان و خودکار هم هشت تا ۱۰ هزار تومان قیمت دارد.

این اقلام مصرفی بوده و بی شک در طول سال تحصیلی خانواده‌ها ناگزیر به خرید مجدد آنها هستند و هرچقدر کالاهای خریداری شده آنها از کیفیت کمتری برخوردار باشد، در بازه زمانی کمتری نیاز به خرید دوباره آنها پیدا می کنند و این بار سنگینی را بر دوش خانواده ها قرار می دهد.

فروشنده لوازم التحریر در سنندج می گوید: یکی از عوامل افزایش قیمت نوشت افزار به بالا بودن قیمت کاغذ و وارداتی بودن آن بر می گردد.

وی با اشاره به اینکه میزان افزایش قیمت نوشت افزار به نسبت رشد قیمتی سایر کالاها کمتر بوده است، افزود: همه اقلام مورد نیاز دانش آموزان از استان های دیگر خریداری می شود و به همین دلیل هزینه حمل و نقل هم به آن اضافه می شود و این یکی از دلایل بالابودن قیمت این کالاها در استان است.

با رصدی در بازار مشخص شد قیمت اقلام مورد نیاز هر دانش آموز برای آغاز سال تحصیلی در مرکز استان از ۲ میلیون تومان تا بالاتر از چهار میلیون تومان می رسد.

در بسیاری از سال‌ها به ویژه سال هایی که تورم افزایش یافته است بر مبنای اطلاعات منتشر شده از سوی مرکز آمار ایران، شاخص قیمت مصرف کننده خانوارهای کردستانی در بسیاری از گروه‌های کالایی به ویژه پوشاک و کفش نسبت به کل کشور بالاتر بوده است به عبارتی مردم این استان پوشاک و کفش را گران تر از سایر استان‌ها می خرند.

درآمد سرانه مردم کردستان پایین تر از متوسط کشوری است و بالاترین نرخ بیکاری را هم این استان دارد لذا در ایامی هم چون آغاز سال تحصیلی فشار اقتصادی زیادی بر خانواده ها وارد می شود و اگر هزینه‌های اضافی هم بر آنها تحمیل شود تعدادی از فرزندان آنها ناگزیر به محرومیت از تحصیل خواهند شد.

گرانی همراه نامهربان مهر؛ مهرورزان کام دانش آموزان را شیرین می‌کنند

برپایی نمایشگاه ویژه بازگشایی مدارس در مرکز استان

نمایشگاه پاییزه به مناسبت بازگشایی مدارس در پارک ملت سنندج از ۲۱ شهریور برپا شده و تا سی‌ام همین ماه پذیرای بازدید علاقمندان است.

معاون امور بازرگانی و توسعه تجارت اداره کل صنعت، معدن و تجارت کردستان در این رابطه اظهار کرد: این نمایشگاه در ۱۰۰ غرفه برپا شده که ۷۰ درصد این غرفه ها مربوط به اقلام مورد نیاز دانش آموزان است.

طاها سمیعی با اشاره به اینکه در صورت نیاز مدت زمان برپایی نمایشگاه تمدید می شود، ادامه داد: در این مدت زمان در شهرستان‌ها نیز نمایشگاه پاییزه برگزار می‌شود و حداقل تخفیف ۱۰ درصد کمتر از قیمت متعارف در سطح بازار برای اقلام عرضه شده در نظر گرفته شده است تا زمینه رفاه شهروندان فراهم شود.

البته ناگفته نماند خیران و نهادهای حمایتی هم چون کمیته امداد امام خمینی(ره) در کردستان حامی خانواده های کم بضاعت هستند و برای سال تحصیلی جدید هم مانند سنوات گذشته با برگزاری جشنی هم چون جشن عاطفه ها، برای دانش آموزان خانواده های نیازمند لوازم التحریر و کیف و کفش تهیه می کنند.

خیران و نوعدوستان با دل‌های پر از مهر و مهربانیشان تلاش می کنند تلخی گرانی، مهر ماه دانش آموزان را به شیرینی مبدل کنند تا همه کودکان و نوجوانان این استان هم با لب خندان و خیالی آسوده و امیدوار وارد مدرسه شوند.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha