میراث فرهنگی فارس، کارشناسان را برای حفاظت از میراث جهانی سروستان به یاری طلبید

شیراز - ایرنا - مدیرکل میراث فرهنگی گردشگری و صنایع‌دستی استان فارس از کارشناسان و نخبگان میراثی دعوت کرد برای  پوشش حفاظتی گنبدهای آجری کاخ ساسان سروستان طرح و ایده پیشنهاد دهند.

به گزارش ایرنا از روابط عمومی اداره‌کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی فارس، محمد ثابت اقلیدی چهارشنبه اظهار کرد: حفاظت این کاخ جهانی سروستان یکی چالشی‌ترین موضوعات حفاظتی است که در سطح کارشناسی استان مطرح است.

وی افزود: در این زمینه برای تصمیم‌گیری بهتر، همه کارشناسان را برای ارائه طرح و ایده پیشنهادی به یاری می‌طلبیم.

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی فارس ادامه داد: گنبدهای آجری کاخ سروستان به دلیل فرسایش بیش‌از اندازه در وضعیت بسیار بحرانی قرار دارند و هر اقدام و مداخله مرمتی جدید ممکن است وضعیت این آثار را پیچیده‌تر کند.

ثابت‌اقلیدی اضافه کرد: به همین دلیل، فعلا با ایجاد یک پوشش حفاظتی، این فرصت ایجاد می‌شود تا در ادامه تدابیر حفاظتی و مرمتی منطقی در این گنبدها انجام شود.

وی اذعان کرد: رها کردن این گنبدهای آجری با وضعیت فعلی ممکن است به فاجعه‌ای تلخ و غیرقابل‌جبران منجر شود.

به گزارش ایرنا، کاخ ساسانی سروستان یکی از بناهای به جای مانده از دوره ساسانیان در فارس است که در قالب پرونده میراث ساسانی این استان در فهرست یونسکو ثبت شده است.

کاخ ساسان یا چهارطاقی سروستان به درازا و پهنای ۳۷ در ۴۵ متر با دو گنبد بزرگ و طاق‌ها، قوس‌ها، درگاه‌های گوناگون است و از پنج ایوان، ۲ تالار گنبد دار، ۲ تالار ستون‌دار، سه اتاق و فضای باز مرکزی تشکیل شده است.

این میراث تاریخی فارس در ۱۳ کیلومتری جنوب شهر سروستان و در میانه راه شیراز به فسا واقع‌شده است.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha