۲۵ شهریور ۱۴۰۳، ۸:۰۷
کد خبرنگار: 5333
کد خبر: 85593849
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

واقعیت جاری غزه در یک کتاب

۲۵ شهریور ۱۴۰۳، ۸:۰۷
کد خبر: 85593849
واقعیت جاری غزه در یک کتاب

تهران- ایرنا- کتاب «لهجه‌های غزه‌ای، چند روزنوشت از غزه» به ارائه روایتی کاملا نزدیک و بی‌ملاحظه از واقعیت جاری غزه می‌پردازد.

به گزارش خبرنگار کتاب ایرنا، کتاب «لهجه‌های غزه‌ای، چند روزنوشت از غزه» نتیجه انتخاب از میان مجموعه یادداشت‌هایی است که چند نویسنده و شاعر ساکن غزه، از روزهای پس از شروع حمله زمینی ارتش اسرائیل به این باریکه نوشته‌اند.

تا کنون ۳۰ قسمت از این یادداشت‌ها در سایتی به نام «رصیف ۲۲» منتشر شده است. در یک نگاه کلی، شاید ویژگی این یادداشت‌ها ارائه روایتی کاملا نزدیک و بی‌ملاحظه از واقعیت جاری غزه باشد. مهمتر غلبه نگاه انسانی و اجتماعی نویسندگان آن‌ها به رویدادهای اطرافشان بر رویکرد اساسی که این روزها نگاه غالب در شبکه‌های مختلف خبری تلویزیونی و مجازی و اجتماعی است.

نظر به محدودیت زمانی مترجم در ترجمه تمام این یادداشت‌ها، نوشته‌های دو نویسنده از مجموعه نویسندگان این یادداشت‌ها گزینش شد، اولی شاعری مقیم غزه به نام یوسف القدره، ساکن خان یونس در باریکه غزه، که با زاویه نگاهی باز به تماشای رویدادهای اطرافش نشسته و آنها را به همراه تجربیات شخصی خود برای خواننده باز گفته است. نفر دوم یک شاعر فلسطینی‌الاصل مقیم بلژیک به نام فاتنه الغره است. او برای دیدن خانواده و برادرانش به غزه رفته بود و با شروع حمله زمینی اسرائیل به غزه در آنجا گرفتار شد و تا دو ماه بعد که موفق شد مجوز رفتن به مصر و سپس بلژیک را بگیرد، ۶ یادداشت از این مجموعه را نوشت.

قسمتی از متن کتاب

آرد می‌خوایم

«کشورو با همزن هم‌زده‌ن. تروخشکو آسیاب کرده‌ن.» این را جوان بیست و چند ساله‌ای می‌گوید که از گشتن دنبال یک نانوایی که هنوز کار کند ناامید برگشته. نانوایی‌ای که بتواند از آن یک بسته نان برای خانواده‌اش فراهم کند. اینجا همۀ نانوایی‌های منطقه از کار بازایستاده‌اند. گاز نیست. با عصبانیت می‌گوید: «آردوبین مردم توزیع می‌کنن. مردم خودشون باید فکری به حال خودشون بکنن. خوشون خمیر درست کنن، بپزن، خودشون یه فکری بکنن.»

یکی به او جواب می‌دهد: یک نانوایی وسط شهر هست که هنوز کار می‌کند. ولی یک دنیا مردم آنجا جمع‌اند. قیامتی است.

«بالا، بریم. دقیقاً کجا؟ بریم به بچه‌ها بیسکویت بدیم. الان دو روزه که نان نخورده‌ن.»

به سمت نانوایی‌ای که می‌گفتند هنوز کار می‌کند راه افتادند. می‌دانستند انتظاری طولانی درانتظارشان است! و هیچ‌راه گریزی هم از آن نیست.

خاطرات غزه زندگی منقطعی است که پس از این همه مرگ و آوارگی و غم باقی مانده. یا ته مانده‌ای از زندگی است که سعی دارد در شرایطی که بیش از زندگی برای مرگ مساعد است، دوام بیاورد. (صفحه ۵۶ و ۵۷)

کتاب «لهجه‌های غزه‌ای، چند روزنوشت از غزه» نوشته یوسف القدره و فاتنه الغره و ترجمه محمدرضا ابوالحسنی در قطع رقعی، کاغذ بالکی، جلد شومیز، در ۱۳۶ صفحه، با شمارگان هزار و ۲۵۰ نسخه در سال ۱۴۰۳ توسط انتشارات سوره مهر منتشر شد.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha