تزریق منابع بانکی برای حمایت از کشاورزی گلستان عادلانه نیست

گرگان- ایرنا- نایب رییس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی گرگان گفت: این استان با وجود اثرگذاری بالا در تامین امنیت غذایی کشور و تولید محصولات گوناگون کشاورزی و باغی، منفعت کمی از منابع بانکی مرتبط با این بخش می‌برد که عادلانه نیست.

به گزارش ایرنا، ارازجان شمالی روز چهارشنبه در نشست کمیسیون اقتصاد کلان اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی گرگان، اظهار کرد: کم توجهی به تزریق منابع بانکی برای حمایت از بخش کشاورزی گلستان، ستم بزرگی به فعالان این بخش است.

به گفته وی گلستان در تولید محصولات کشاورزی از جمله گندم، دانه‌های روغنی، پنبه و مرغ گوشتی دارای رتبه‌های برتر کشور است و برای نقش آفرینی در توسعه پایدار به حمایت بانکی عادلانه نیاز دارد.

رییس کمیسیون اقتصاد کلان اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی گرگان هم هدفگداری سه سال اخیر برای افزایش سرانه خانوار ساکنان استان را خوب توصیف کرد و گفت: باید این هدفگذاری مورد بررسی قرارگرفته و ‌آسیب‌های آن شناسایی شود.

تزریق منابع بانکی برای حمایت از کشاورزی گلستان عادلانه نیست

رضا مبصری افزود: این استان شمالی نقش به سزایی در امنیت غذایی کشور ایفا می کند ولی از مزایای آن در تولید و رونق اقتصادی بهره‌مند نیست.

وی ادامه داد: با قیمت دستوری دولتی در تولید محصولات کشاورزی نمی‌توان طرح‌های توسعه‌ای را در منطقه گسترش داد.

به گفته وی طبق گزارش مسوولان اقتصادی گلستان،درآمد این استان ۲۶ درصد در بخش کشاورزی، ۱۷ درصد در بخش صنعت و بقیه در بخش خدمات است.

تزریق منابع بانکی برای حمایت از کشاورزی گلستان عادلانه نیست

معاون بازرگانی جهادکشاورزی گلستان هم با اشاره به این که اقتصاد این استان برپایه کشاورزی است، گفت: سرانه درآمد ساکنان این خطه به دلایلی از جمله خام فروشی محصولات کشاورزی، پایین‌تر از میانگین کشوری است.

حسین پهلوانان افزود: سالانه نزدیک به پنج میلیون تُن محصول کشاورزی در گلستان تولید می‌شود که باید سرمایه‌گذاری در ایجاد صنایع تبدیلی اولویت‌دار برای ایجاد ارزش افزوده و رونق اقتصاد بهره برداران صورت گیرد.

وی بر حذف اقتصاد واسطه‌گری در بخش کشاورزی و مطالبه‌گری توسط تشکل‌ها و اتاق بازرگانی گرگان و حمایت بیش از گذشته از سوی نمایندگان مجلس شورای اسلامی برای تزریق منابع و گسترش صنایع تبدیلی دربخش کشاورزی و تولید درآمد استان تاکید کرد.

معاون اقتصادی مدیرکل اقتصاد و دارایی گلستان هم با اشاره به این که این استان دارای عقب ماندگی تاریخی در افزایش درآمد ساکنان است گفت: نرخ رشد اقتصادی گلستان از حدود سه درصد در سال ۱۴۰۰ به ۷.۵ درصد در سال ۱۴۰۲ افزایش یافت.

محمد دودانگه افزود : سرانه درآمد خانوار گلستانی نیز از ۴۶ درصد سال ۱۴۰۰ به حدود ۵۰ درصد در ۱۴۰۳ رسیده است.

استان گلستان طبق سرشماری سال ۱۳۹۵، یک میلیون و ۸۶۹ هزار نفر جمعیت دارد که حدود ۴۷ درصد آن روستانشین هستند و اقتصاد اصلی آن‌ها بر پایه کشاورزی استوار است.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha