پیام سفر پزشکیان به عراق قرار نگرفتن مناسبات دوکشور تحت تاثیر فضاسازی‌ها است

تهران-ایرنا- کارشناس مسائل منطقه گفت: پیام سفر رئیس جمهور به عراق این است که مناسبات تهران و بغداد هیچگاه تحت تاثیر فضاسازی‌های منطقه‌ای وبین المللی قرار نخواهد گرفت.

به گزارش گروه سیاست خارجی ایرنا، حسن هانی‌زاده کارشناس مسائل منطقه در گفت‌وگو با خبرنگار سیاست خارجی ایرنا در خصوص اهداف، دستورکارها و اهمیت اولین سفر خارجی رئیس جمهور به عراق، اظهارداشت: سفر مسعود پزشکیان رئیس جمهوری اسلامی ایران به عراق که نخستین سفر خارجی وی نیز تلقی می شود نشانه اهمیتی است که ایران برای گسترش مناسبات خود با عراق قائل است.

وی گفت: عراق از سال ۲۰۰۳ و پس از سرنگونی رژیم سابق بعث به یک شریک راهبردی برای جمهوری اسلامی در همه حوزه های سیاسی، امنیت، اقتصادی و نظامی تبدیل شد. این مناسبات در حقیقت خارج از پرتکل‌های متعارف جهانی است زیرا دو ملت ایران و عراق دارای یک سلسله رگه‌های اعتقادی مشترکی هستند که مناسبات دو کشور را در تراز بالائی از معیارهای بین المللی قرار می دهد.

این کارشناس مسائل منطقه افزود: حضور بیش از ۲۲ میلیون زائر از ۸۰ کشور مختلف جهان در مراسم اربعین حسینی نشان می دهد که عراق به یک قطب بزرگ همگرائی مذهبی، دینی واجتماعی تبدیل شده و لذا در طول ۲۱ سال اخیر امنیت داخلی عراق همواره تحت تاثیر جریان‌های تروریستی تکفیری قرار داشته و ایران در این مدت از هیچ تلاشی برای حفظ امنیت عراق فروگذار نکرده است.

هانی‌زاده تصریح کرد: شهادت حاج قاسم سلیمانی که با توطئه مشترک آمریکائی صهیونیستی صورت گرفت ثابت می کند که قدرت‌های منطقه‌ای وفرا منطقه‌ای مایل نیستند مناسبات ایران وعراق به یک نقطه قابل اتکائی برسد. با این حال ایران همواره مناسبات خود را با دولت و ملت عراق و حتی با اقلیم کردستان عراق در بالاترین سطوح سیاسی و امنیتی حفظ کرد.

وی ادامه داد: لذا پیام سفر رئیس جمهوری اسلامی ایران به عراق این است که مناسبات تهران بغداد هیچگاه تحت تاثیر فضاسازی های منطقه‌ای وبین المللی قرار نخواهد گرفت.

این کارشناس مسائل منطقه بیان کرد: با توجه به شرایط منطقه و ادامه کشتار مردم غزه توسط ارتش رژیم صهیونیستی طبیعتا مقامات دو کشور ایران وعراق تلاش خواهند کرد تا از تمام ظرفیت‌های خود برای پایان دادن به کشتار مردم غزه استفاده کنند. موضوع دیگر مساله حفظ امنیت مرزهای مشترک دو کشور است که حضور گروهک‌های تروریستی تجزیه طلب در اقلیم کردستان عراق دغدغه امنیتی مقامات ایران تلقی می‌شود.

هانی‌زاده گفت: با توجه به اینکه ایران و عراق یک توافقنامه امنیتی برای کنترل مرزهای مشترک با دولت مرکزی عراق امضاء کرده لذا اقلیم کردستان به عنوان بخشی از حاکمیت ملی عراق باید بندهای این توافقنامه را محترم بشمارد. توقف فعالیت تروریستی گروهک‌های تجزیه طلب در اقلیم کردستان بخشی از مفاد این توافقنامه است که باید دولت عراق این توافقنامه را عملیاتی کند.

این کارشناس مسائل منطقه تصریح کرد: در حوزه اقتصادی اکنون حجم مبادلات تجاری دو کشور به ۱۰ میلیارد دلار بالغ می شود که این رقم بر اساس تصمیم گیری دو کشور تا ۵ سال آینده به ۲۰ میلیارد دلار در سال بالغ خواهد شد، اما مشکلی که در این مسیر وجود دارد این است که وزارت خزانه داری آمریکا گردش مالی بانک مرکزی عراق را زیر نظر دارد و بانک‌های عراق بدون موافقت وزارت خزانه دارایی آمریکا نمی توانند ارز مورد نیاز خود را جا به جا کنند.

هانی‌زاده در پایان خاطرنشان کرد: این مساله موجب شد که بخشی از مطالبات ارزی ایران از دولت عراق بابت صدورکالاهای مختلف دریافت نشود که با خروج نیروهای آمریکایی از عراق دولت این کشور با استقلال بیشتری در حوزه اقتصادی، مالی وتجاری عمل خواهد کرد. بنابراین سفر رئیس جمهور به عراق می تواند در حل بسیاری از مشکلات منطقه کمک کند و مسیر را از طریق دروازه های بغداد برای ایجاد همگرائی بین ایران و سایر کشورهای عرب منطقه هموارتر کند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha