برگزاری آیین عزاداری سالروز شهادت امام حسن عسکری در آستان عبدالعظیم حسنی +فیلم

شهرری- ایرنا-مراسم سوگواری شهادت امام حسن عسکری(علیه السلام) پدر بزرگوار حضرت مهدی صاحب الزمان (عج) در آستان مقدس حضرت عبدالعظیم(ع) حسنی در شهرستان ری برگزار شد.

به گزارش خبرنگار ایرنا، روز پنجشنبه ۲۲ شهریور مصادف با سالروز شهادت امام حسن عسکری(ع) در آستان مقدس حضرت عبدالعظیم(ع) مراسم سوگواری با شرکت عزاداران این امام کرام در شبستان امام خمینی(ره) با مرثیه سرایی مداح اهل بیت(ع) علی اصغر خواجه زاده برگزار شد.

مراسم عزاداری امام یازدهم شیعیان شب گذشته با سخنرانی سیدعلی قاضی عسکر تولیت آستان مقدس حضرت عبدالعظیم حسنی علیه السلام و مداحی حاج‌مهدی غیاثی با شرکت زائران مجاوران حرم و عاشقان اهل بیت عصمت و طهارت برگزار گردید.

همچنین مراسم عزای شام شهادت آن حضرت بعد از نماز مغرب و عشا در شبستان امام خمینی(ره) با سخنرانی حجت الاسلام والمسلمین کلباسی و مرثیه سرایی حاج مهدی ارضی برگزارخواهد شد.

برگزاری آیین عزاداری سالروز شهادت امام حسن عسکری در آستان عبدالعظیم حسنی

در زمان حکومت عباسیان که به شدت به دنبال سرکوب هر گونه حرکت فکری و سیاسی از سوی اهل بیت (ع) بودند امام حسن عسکری توانست با علم و بصیرت خود پیام‌های عمیق و جاودانه‌ای را به بشریت منتقل کند که هنوز هم در زندگی روزمره مسلمانان و حتی غیرمسلمانان تاثیرگذار است.

علم و دانش

یکی از مهم‌ترین پیام‌های امام حسن عسکری (ع) تأکید بر علم و دانش است. ایشان در زمانه‌ای که جهل و نادانی رواج داشت، به ترویج علم و آگاهی پرداختند. ایشان به پیروان خود یادآوری می‌کردند که علم، ابزار اصلی برای شناخت حقایق و تمییز بین حق و باطل است. این پیام نه تنها در آن زمان، بلکه در دنیای امروز نیز به عنوان یک اصل اساسی در زندگی انسان‌ها مطرح است.

صبر و استقامت

امام حسن عسکری (ع) با وجود تمامی فشارها و محدودیت‌هایی که بر او تحمیل می‌شد، همواره صبر و استقامت را پیشه خود کرد. ایشان به پیروان خود آموختند که در برابر مشکلات و چالش‌ها باید صبر کرد و از خداوند یاری طلبید. این پیام می‌تواند به عنوان یک راهنمای عملی در زندگی روزمره ما مورد استفاده قرار گیرد؛ زیرا همگی ما در زندگی با مشکلاتی مواجه می‌شویم که نیازمند صبر و پشتکار هستیم.

محبت و همدلی

محبت و همدلی یکی دیگر از اصول مهمی است که امام حسن عسکری بر آن تأکید داشت. ایشان به پیروان خود یادآوری می‌کردند که محبت به یکدیگر و همکاری در امور خیر، از مهم‌ترین ویژگی‌های یک جامعه اسلامی است. این آموزه می‌تواند به عنوان یک راهکار برای کاهش تنش‌ها و افزایش همبستگی اجتماعی در دنیای امروز مطرح شود.

عدالت اجتماعی

این امام بزرگوار همواره بر اهمیت عدالت اجتماعی تأکید داشتند. ایشان معتقد بودند که عدالت باید در تمام ابعاد زندگی انسان‌ها جاری باشد. این پیام می‌تواند به عنوان یک راهنمای اخلاقی برای سیاستمداران و مسئولان جامعه مورد توجه قرار گیرد تا بتوانند در راستای تحقق عدالت اجتماعی قدم بردارند.

دعوت به تفکر

امام حسن عسکری همچنین مردم را به تفکر و تعقل دعوت می‌کردند. ایشان بر این باور بودند که انسان باید با تفکر و تعمق در مسائل، به حقیقت نزدیک شود. این پیام امروزه بیش از هر زمان دیگری اهمیت دارد؛ زیرا در دنیای مدرن، نیاز به تفکر انتقادی و تحلیل مسائل از جنبه‌های مختلف احساس می‌شود.

امام حسن عسکری فرزند امام هادی، پدر امام زمان و یازدهمین امام شیعیان اثنی‌عشری است که به مدت ۶ سال امامت شیعیان را عهده‌دار بود؛ آن حضرت با چند تن از خلفای عباسی معاصر و در سامرا تحت مراقبت شدید حکام وقت قرار داشت لذا به عسکری ملقب شد؛ در آن مدت از طریق نمایندگان، با شیعیان در ارتباط بودند.
سرانجام آن حضرت در روز هشت ربیع الاول سال ۲۶۰ قمری در سن ۲۸ سالگی با زهر به شهادت رسید و در سامرا کنار مرقد پدرش دفن شد. مدفن آن ۲ امام به حرم عسکریین مشهور و یکی از زیارتگاه‌های کشور عراق است.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha