۲۲ شهریور ۱۴۰۳، ۱۳:۴۴
کد خبرنگار: 5670
کد خبر: 85594539
T T
۳ نفر

برچسب‌ها

خبری که در سفر پزشکیان به بغداد کمتر دیده شد

۲۲ شهریور ۱۴۰۳، ۱۳:۴۴
کد خبر: 85594539
خبری که در سفر پزشکیان به بغداد کمتر دیده شد

بغداد – ایرنا – رسانه های مختلف عراقی و خارجی از زمان ورود دکتر «مسعود پزشکیان» رییس جمهوری اسلامی ایران به عراق، لحظه به لحظه روند سفر و دیدارها و مواضع دکتر پزشکیان و مواضع و اظهارات مقام های عراقی را پوشش داده و دنبال کردند تا چیزی از زیر چشم های تیزبین خبرنگاران و رسانه ها نگذرد اما بدلیل فشردگی برنامه ها خبر دیدار با اعضای «ائتلاف تشکیل دهنده دولت» کمتر دیده شد.

به گزارش ایرنا، فشردگی بیش از حد برنامه های رییس جمهوری اسلامی ایران و دیدارهایی که در بغداد برای او تدارک دیده شده بود باعث شد که یکی از مهمترین نشست های او چندان در مرکز توجه رسانه ها قرار نگیرد و خبری از این نشست نیز به بیرون تا لحظه این گزارش درز نکند.

این نشست مهم که شاید آخرین دیدار رییس جمهوری اسلامی ایران در روز اول ورودش به بغداد قبل از زیارت امام کاظمین علیهم السلام بود، دیدار با گروه های سیاسی حاضر در تشکیل دولت بود که در عراق به نام «ائتلاف تشکیل دهنده دولت» شناخته می شود.

در این نشست همه رهبران سیاسی برجسته عراق که اثرگذارترین چهره ها در ترسیم خط مشی کلی حکومت اعم از دولت، پارلمان و ریاست جمهوری هستند در این جلسه حضور داشتند و از همه طیف ها شامل شیعه، اهل سنت، کرد و اقلیت های قومی و دینی حاضر بودند.

برپایی این نشست که  شامگاه چهارشنبه در بغداد برگزار شد به خواست و اصرار دو طرف ایرانی و عراقی بود تا همه رهبران سیاسی عراق به یک مقدار، سهم مساوی در دیدار با دکتر پزشکیان داشته و با صراحت پیرامون مناسبات فی مابین و مسائل منطقه و جهان بحث و تبادل نظر کنند.

کافی است به چهره های حاضر در این جلسه اشاره شود تا اهمیت این نشست که در خبرها جایگاهی نیافته است، مشخص شود.

«محمد شیاع السودانی» نخست وزیر عراق به نمایندگی از دولت خود و «محسن المندلای» رییس پارلمان عراق به نمایندگی از پارلمان حضور داشتند.
از رهبران شیعه برجسته حاضر در این جلسه، «سید عمار حکیم» رهبر جریان حکمت ملی، «نوری المالکی» رهبر ائتلاف دولت قانون و نخست وزیر اسبق و «حیدر العبادی» رهبر گروه سیاسی «ائتلاف النصر» و نخست وزیر سابق عراق بودند.

حضور رهبران سیاسی اهل سنت در این نشست چشمگیر بود و در پیشاپیش آنها «محمد المشهدانی» رییس سابق پارلمان، «خمیس الخنجر» رهبر حزب العزم و «مثنی السامرائی» رییس فراکسیون العزم در پارلمان به علاوه «سلیم الجبوری» رییس اسبق پارلمان حاضر بودند.

از جریان های کرد نیز «فواد حسین» وزیر امور خارجه عراق و «شاخوان عبدالله احمد» نایب رییس پارلمان عراق که هر دو از اعضای برجسته حزب دمکرات کردستان عراق به رهبری «مسعود بارزانی» هستند حضور داشتند.

از چهره های برجسته اقلیت های قومی و دینی، «ریان الکلدانی» رییس جریان مسیحی «بابلیون» بود و خود محسن المندلاوی رییس پارلمان نیز در این نشست به نمایندگی از کردهای شیعه عراق موسوم به «کردهای فیلی» حضور داشتند.

تعداد دیگری از چهره های سیاسی به نمایندگی از دیگر جریان های سیاسی حاضر در این نشست حضور داشتند که تاکنون گزارش مفصلی از این جلسه منتشر نشده اما نفس حضور همه این رهبران سیاسی در دیدار با رییس جمهوری اسلامی ایران در شبکه های اجتماعی بازتاب گسترده داشته و صاحب نظران آن را دلیلی بر نگاه متوازان و غیر جانبدارانه ایران به همه جریان های سیاسی در عراق دانستند.

به گزارش ایرنا، دکتر مسعود پزشکیان در نخستین ساعات صبح روز چهارشنبه ۲۱ شهریور ۱۴۰۳ در راس هیأتی بلندپایه از مقامات سیاسی و اقتصادی کشورمان وارد فرودگاه بین‌المللی بغداد شد و مورد استقبال رسمی نخست وزیر عراق قرار گرفت.

وی سپس با حضور در محل یادمان فرماندهان شهید مقاومت شهید حاج قاسم سلیمانی و شهید ابومهدی المهندس، نسبت به مقام شامخ این شهدا ادای احترام کرد.

پزشکیان در دیدارهای جداگانه با رئیس‌جمهور ، نخست وزیر، رییس شورای عالی قضایی، سران چارچوب هماهنگی نیروهای سیاسی شیعه عراق و معاون اول رئیس مجلس عراق گفت‌وگو کرد.

وی همچنین پس از دیدار و گفت و گو با مقامات اقلیم کردستان عراق، جهت زیارت حرم امیرالمؤمنین و امام حسین سلام الله علیهما به شهرهای نجف و کربلا خواهد رفت.

رئیس‌جمهور از برخی پروژه‌های شرکت‌های ایرانی در بصره نیز بازدید خواهد کرد.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha