رد پای ماندگار در تبریز

۲۲ شهریور ۱۴۰۳، ۱۷:۲۵
کد خبر: 85594656
زونگ پی‌وو I سفیر جمهوری خلق چین در ایران
رد پای ماندگار در تبریز

تهران- ایرنا- چندی پیش، از تبریز مرکز استان آذربایجان شرقی در ایران بازدید کردم. تاریخ و فرهنگ طولانی تبریز، مناظر طبیعی زیبا، مردم خونگرم و صمیمی و اقتصاد اجتماعی پر جنب و جوش تبریز تأثیر عمیقی بر من به جا گذاشت. اگرچه بیش از یک ماه است که تبریز را ترک کرده ام اما خاطرات زیبای تبریز همچنان در ذهنم باقی مانده است.

تبریز شهری باستانی و پر جاذبه است. من در تبریز تبادلات گسترده ای با افراد محلی از طبقات مختلف اجتماعی، سیاسی، تجاری و دانشگاهی داشتم. تبریز را اینگونه به من معرفی کردند که پایتختی کهن با میراثی عمیق است که دارای بیش از ۳۰۰۰ سال تمدن و بیش از ۲۰۰۰ سال تاریخ شهرسازی است و هر آجر و خشت آن روایتگر یک داستان است.

این شهر نه تنها شهر فرش بافی جهان و پایتخت گردشگری اسلامی است، بلکه مرکز صنعت خودروسازی ایران و مهد سرمایه گذاری است.این شهر همچنین به عنوان امن ترین و سالم ترین شهر ایران شهرت دارد. تبادلات دوستانه تبریز و چین سابقه طولانی دارد و تا ابد ادامه خواهد داشت. تبریز در اسناد تاریخی چین به« شهر معبد تاولی»و «تبلیس»معروف است.

کاروانسرای پارسی باستانی داستان تاریخی تلاقی تمدن های شرق و غرب را روایت می کند. در سال، ۲۰۱۴ استان آذربایجان شرقی که تبریز در آن واقع شده است، با استان هوبی چین که به« گذرگاه ۹ استان»معروف است استانهای خواهر خوانده اعلام شدند، که این موضوع فصل جدیدی را در تبادلات و همکاریهای محلی چین و ایران گشود. از سال ۲۰۲۳ محصولات کشاورزی و دامپروری مرغوب مانند سیب و لبنیات تبریز وارد بازار چین شد و به تدریج مورد توجه مصرف کنندگان چینی قرار گرفت.

همکاری های عملی تبریز و چین برای هر دو طرف سودمند است و پتانسیل بسیار بالایی دارد. تبریز از قدیم الایام یکی از گذرگاه مهم جاده ابریشم بوده است. با پیشبرد ساخت مشترک پروژه «یک کمربند، یک جاده» مبادلات اقتصادی و تجاری تبریز و چین به نتایج مهمی دست یافته، منافع ملموسی را برای مردم دو طرف به همراه داشته است و روز به روز چینی های بیشتری برای سرمایه گذاری و راه اندازی کسب و کار به تبریز می آیند. در عین حال که توسعه اقتصادی محلی را ترویج می کنند، فعالانه به جامعه محلی کمک و تعداد زیادی شغل و درآمد مالیاتی ایجاد می کنند.

دستاوردهای امروز در مبادلات و همکاری های تبریز و چین نشان دهنده درایت مردم دوراندیش از همه اقشار تبریز و مظهر تلاش مشترک چین و ایران برای توسعه روابط دوستانه بین دو کشور است که ما باید آن را گرامی بداریم و با دقت حفظ کنیم. در حال حاضر، چین بی وقفه در حال ترویج درهای باز به دنیای خارج در سطح بالا است و تلاش می کند تا با دستاوردهای جدید در مدرنسازی به سبک چینی، فرصت های جدیدی را برای توسعه کشورهای سراسر جهان از جمله ایران فراهم کند. سفارت چین در ایران مایل است با همکاری همه اقشار تبریز به ادامه تعمیق همکاری های محلی بین چین و ایران کمک کند، توسعه مشترک را ارتقا بخشد و منافع بیشتری را برای مردم تبریز به ارمغان آورد.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha