سی‌سخت کهگیلویه و بویراحمد شهر باغ‌ها

یاسوج - ایرنا - شهر سی‌سخت مرکز شهرستان دنا در شمال استان کهگیلویه و بویراحمد با داشتن باغ‌های گردو، سیب، انگور،گیلاس،آلبالو، زردآلو،هلو و انار ظرفیت های ارزشمندی برای گردشگری کشاورزی دارد به همین علت می توان با ایجاد بستر فعالیت در این زمینه فرصتی فراهم کرد تا ایرانگردان ضمن برخورداری از هوای خنک و طبیعت زیبا تجربه های تازه‌ای کسب کنند.

به گزارش ایرنا،  سی سخت در ۳۵ کیلومتری شمال غربی شهر یاسوج، شهری کوهپایه ای با انبوهی از جنگل‌های هزارساله بلوط ، باغ‌های انبوه سیب و تاکستان‌های سبز انگور و چشمه‌ها و آبشارهای زیبا است.

سی سخت مرکز شهرستان دنا که به شهر تاکستان ها شهرت دارد در واپسین روزهای فصل گردشگری تابستان مقصد سیر و سیاحت هزاران نفر مسافر خسته از گرمای طاقت فرسای مناطق مختلف کشور شده است.

این روزها فصل برداشت میوه انگور در شهر سی سخت است و تماشای خوشه های خوش و آب رنگ ان بر شاخساران درختان تجربه خاطره انگیز برای مسافرانی است که این گوشه از ایران زمین را برای سیروسیاحت انتخاب کرده اند.

جای جای شهر زیبای سی سخت در کنار هر خانه مسکونی یک باغ دلگشا قرار گرفته است و به همین علت گردشگران افزون بر سیر و سیاحت هنگام برداشت دانه های یاقوتی میوه انگور می توانند از خرید میوه های تازه و بی واسطه لذت ببرند.

چرا سی سخت به شهر تاکستان ها شهرت دارد

رئیس اداره میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی شهرستان دنا گفت: شهر توریستی سی سخت که به علت وجود یک هزار و ۲۰۰ هکتار باغ انگور به شهر تاکستان ها شهرت دارد در آخرین روزهای تابستان میزبان هزاران نفر گردشگر است .

سی سخت شهر انگور میزبان هزاران گردشگر

افشین بهمنی افزود: گردشگران در باغ ها افزون بر مشاهده یا تجربه برداشت میوه با طریقه فراوری محصولات مختلف مانند لواشک،قیصی، شیره انگور،مویز،رب انار ،مرباها و ترشی ها آشنا می شوند.

وی بیان کرد: چشمه میشی،کوه گل، آبشار بهرام بیگی شلوغ ترین جاذبه های گردشگری در دهه سوم شهریور ماه امسال بوده است.

سی سخت بهشت گردشگری در روزهای گرم تابستان

این بهشت رویایی که براساس گزارش هواشناسی کهگیلویه و بویراحمد در روزهای اخیر کمینه دمای هوای ۲۰ درجه صبحگاهی و بیشینه دمای میانه روز ۳۱ درجه سانتیگراد را ثبت کرده از مناطق خوش وآب هوای استان چهارفصل کهگیلویه و بویراحمد در این روزهای تابستانی محسوب می شود.

سی سخت شهر انگور میزبان هزاران گردشگر

در کنار همه زیبایی های طبیعی اما اینجا هم صحبتی با مردمان مهمان نواز شهرستان دنا، غذاهای محلی که در برخی رستوران ها سرو می شود و مشاهده زنان و مردانی که با لباس های محلی در مزارع و باغستان ها برای امرار معاش در تلاش هستند خاطرات به یادماندنی برای گردشگران به یادگار می گذارد.

شهر سی سخت در دامنه کوه دنا که با ارتفاع ۲هزار و ۲۵۰ متر از سطح دریا، پس از شهرهای فریدون‌شهر،سمیرم ،داران در استان اصفهان،کوهرنگ در چهارمحال و بختیاری،صفاشهر در استان فارس و بافت در استان کرمان هفتمین شهر مرتفع ایران زمین به شمار می رود نه تنها به علت تفرجگاه های زیبایش بلکه برای باغ های انگورش تجربه ای متفاوت از گردشگری در جنوب کشور محسوب می شود.

شهرستان دنا که از شمال با شهرستان لردگان استان چهارمحال و بختیاری، از شرق با شهرستان سمیرم استان اصفهان، از جنوب و جنوب غربی با شهرستان بویراحمد و از غرب با شهرستان مارگون همسایه است این روزها میزبان گردشگرانی است که خسته از ترافیک و دود و دم آلودگی هوا و گرمای طاقت فرسا به دنبال تجربه سفری در هوای بهاری هستند.

دریاچه کوه گل؛ نقشی زیبا از طبیعت

دریاچه زیبای کوه گل، با طبیعت پوشیده از گیاهان خوراکی و دارویی،نغمه پرندگان و آب و هوای دلپذیر در کنار زیرساخت های رفاهی یکی از شلوغ ترین جاذبه های گردشگری کهگیلویه و بویراحمد و شهر توریستی سی سخت در آخرین روزهای تابستان تبدیل شده است .

دریاچه کوه گل که حدود نیم هکتار مساحت و ۱۵ متر عمق دارد یکی از زیباترین جلوه های طبیعت خدادادی است.

در تنگ کوه گل که در کنار دریاچه یاد شده قرار دارد می توان پرندگان مهاجری همچون مرغابی، اردک کله سبز، درنا، لک لک، حواصیل، چنگر، خروس کولی و پرندگانی بومی دیگر را به تماشا نشست.

آبشار تنگه نمک، چشمه سردو و منطقه‌ حفاظت شده‌ دنا از دیگر جاذبه های گردشگری نزدیک به این منطقه است که می تواند تجربه سفری خاطره انگیز برای مسافران در نیمه دوم هر سال باشد.

برای دسترسی به این بهشت زمینی، باید ابتدا به شهر یاسوج مرکز استان چهار فصل کهگیلویه و بویراحمد سفر کرد و پس از طی کردن مسافتی حدود ۳۵ کیلومتر به طرف شمال غربی این شهر، به شهر سی‌سخت رسید، با گذر از شهر سی‌سخت بعد از حدود ۶ کیلومتر به طبیعت زیبای منطقه کوه‌گل می‌رسید.

چشمه میشی

از پایین دست منطقه کوه‌گل پس از ۳۰ دقیقه پیاده‌روی، با از گذر از میان درختان کوهی و گل‌بوته‌های وحشی می‌توان به یکی از خیال‌انگیزترین جاذبه‌های طبیعی ایران در ارتفاعات رشته کوه دنا رسید.

چشمه میشی در پنج کیلومتری شمال شهر سی سخت مرکز شهرستان دنا یکی از پنج شهرستان استان کهگیلویه و بویراحمد واقع شده است این منطقه با آب یخ خود که از دل کوه سر به فلک کشیده دنا می جوشد ودر جوار پوشش جنگلی و درختان سرسبز، چشم هر بیننده ای را به خود خیره می کند.

اینجا از مدخل ورودی تا خود چشمه میشی، دره های عمیق و هفت شکل وجود دارد و کسانی که برای اولین بار این جاده را می بینند آن را جاده جنگلی مهیج و زیبا در دامنه کوهستان توصیف می کنند.

در این سرزمین رویایی نغمه دلنشین آب چشمه، گوش هر شنونده ای را می نوازد و آب گوارای آن هر خسته و تشنه ای را سیراب می کند،در اطراف این چشمه به هر طرف که نگاه می کنی شاهد قله های سر به فلک کشیده هستی و صدای چهچه پرندگان و رقص زیبای گنجشکان و بلبلان بر فراز آسمان چشمه میشی، زیبایی دوچندانی به این چشمه بخشیده است.

آبشار بهرام بیگی

آبشار بهرام بیگی در ۵۰ کیلومتری غرب مرکز شهرستان دنا قرار گرفته است با ارتفاعی حدود ۳۵ متر با آب بسیار خنک و گوارا از دیگر جاذبه های گردشگری شهرستان دنا محسوب می شود.

سی سخت شهر انگور میزبان هزاران گردشگر

این آبشار به سمت دره‌های پرپیچ‌وخم که پوشیده از درختان چنار و گردو با قدمت چند صد ساله و پوشش گیاهی متنوع در دامنه جاری است به‌سمت دشت‌های پایین دست سرازیر می‌شود.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha