آماده باش مدیریت شهری و پلیس راهور شیراز در آستانه بازگشایی مدارس

شیراز-ایرنا-در آستانه مهرماه و بازگشایی مدارس ، معاون شهردار شیراز همچنین رئیس پلیس راهور این شهر اعلام کردند: مدیریت شهری با همکاری پلیس شیراز به‌ منظور کنترل جریان عبور و مرور و ارتقای ایمنی معابر، در روزهای آغازین سال تحصیلی ۱۴۰۳ در حالت آماده باش کامل قرار گرفتند.

به گزارش ایرنا، هر ساله با آغاز مهرماه و سال تحصیلی جدید خصوصا در روزهای اول با ترافیک و سختی در ترددهای در سطح کلانشهر شیراز روبه رو هستیاست.م که اعلام آماده باش مدیریت شهری و پلیس شیراز برای آغاز سال تحصیلی ۱۴۰۳-۱۴۰۴ برای جلوگیری از بروز مشکلات ترافیکی است.

معاون حمل‌ونقل و ترافیک شهرداری شیراز در گفت و گو با ایرنا با اعلام اینکه مجموعه اقدامات معاونت حمل‌ونقل و ترافیک شهرداری شیراز، برای مدیریت و کنترل ترافیک، روان‌سازی و تسهیل عبور و مرور در شبکه معابر است، گفت: طرح‌های ایمن‌سازی در حاشیه مدارس و معابر مجاور آن، نظارت، کنترل و مدیریت ترافیک خصوصاً نقاط گلوگاهی با هماهنگی مرکز کنترل ترافیک و همکاری با پلیس راهور باهدف توزیع مناسب نیروی پلیس برای استقرار در محل‌ گره‌های ترافیکی، تسهیلات حمل‌ و نقل عمومی با افزایش عرضه و کاهش سرفاصله (مدت انتظار)در بخش مترو و اتوبوسرانی و راه‌اندازی سامانه سفیرمهر ویژه سرویس مدارس در شیراز، برای خدمات‌رسانی مناسب به شهروندان و اقدامات فرهنگی و آموزشی در آغاز سال تحصیلی جدید توسط این مجموعه ارائه می‌شود.

هادی شه دوست شیرازی ضمن معرفی سامانه ویژه سرویس مدارس سفیرمهر گفت: برای اولین بار پس از گذشت چند سال مسئولیت سرویس مدارس به شهرداری شیراز تفویض و تاکنون آیین‌نامه و دستورالعمل‌های اجرایی سرویس مدارس به شرکت‌های حمل‌ونقل مسافر شهری ابلاغ و ساماندهی لازم انجام‌شده است.

آماده باش مدیریت شهری و پلیس راهور شیراز در آستانه بازگشایی مدارس

وی افزود: ثبت‌نام امور مرتبط به سرویس مدارس در سامانه سفیر مهر توسط اولیای دانش آموزان صورت گرفته و علاوه بر رتبه‌بندی و تأیید صلاحیت شرکت‌های حمل‌ونقل، تأیید صلاحیت رانندگان سرویس مدارس توسط شهرداری شیراز انجام‌شده و همه فعالیت‌ها در این حوزه با مجوز سازمان مدیریت حمل‌ونقل مسافر امکان‌پذیر است.

شه دوست شیرازی اضافه کرد: با توجه به اهمیت موضوع در قالب فعالیت سامانه ویژه سرویس مدارس سفیرمهر در سال تحصیلی جدید، آموزش تخصصی رانندگان سرویس مدارس در مرکز آموزش سازمان حمل‌ونقل مسافر، برحسب معیارها و استانداردهای سازمان فنی و حرفه‌ای تعریف شده و در دستور کار بوده و همه موارد مرتبط به سرویس مدارس ازجمله آموزش قوانین، اخلاق حرفه‌ای، روان‌شناسی کودک و... به رانندگان سرویس مدارس آموزش داده می‌شود.

استفاده رایگان یک هفته‌ای از مترو شیراز

معاون شهرداری شیراز اظهار کرد: علاوه بر اینکه در هفت روز آغازین مهرماه شهروندان می‌توانند به‌صورت رایگان از مترو استفاده کنند، با توجه به افزایش تقاضا، به‌منظور کاهش سرفاصله (مدت‌زمان انتظار) در بخش مترو و اتوبوس‌رانی برنامه‌ریزی انجام‌شده است تا شهروندان و دانش آموزان بتوانند به‌موقع در محل کار، مدارس و یا دانشگاه حاضر شوند.

وی اضافه کرد: با توجه به استقرار نیروهای دستگاه‌های امدادی و پلیس راهور در مرکز کنترل ترافیک، آمادگی دستگاه‌های امدادی برای مدیریت بهتر حوادث و سوانح ترافیکی و جلب مشارکت مردمی در مدیریت ترافیک و اعمال مقررات به‌منظور جلوگیری از تراکم ترافیک و عدم توقف دوبل در حاشیه مدارس باهدف روان‌سازی ترافیک مهرماه انجام‌شده است.

ارتقای ایمنی ترافیکی مدارس در آستانه ماه مهر

شه دوست شیرازی بیان کرد: معاونت حمل‌ونقل و ترافیک شهرداری شیراز برای تسهیل عبور و مرور، ایمن‌سازی مدارس حاشیه معابر اصلی را در اولویت کاری خود قرار داده است. اجرای خط‌کشی محوری معابر، خط‌کشی گذرگاه‌های عابر پیاده، نصب تابلو و علائم، تجهیزات ترافیکی و شابلون‌های کف نویسی که با توجه به نقش عملکردی و سرعت مجاز معابر طراحی شده‌اند ازجمله اقدامات بوده‌اند که از ۱۵ شهریورماه آغاز شد.

وی همچنین مرکز مدیریت کنترل ترافیک را ۱۵ شهریورماه تا ۱۵ مهرماه در حالت آماده‌باش کامل اعلام کرد و گفت: به‌منظور نظارت ترافیک خصوصاً در نقاط گلوگاهی و رفع گره‌های ترافیکی این مرکز در تمام شبانه‌روز در آمادگی کامل است و همچنین عملیات تعمیر و نگه‌داری تقاطع‌های سطح شهر، سامانه‌های نظارت تصویری و ثبت تخلف را نیز در دستور کار خود قرار داده است.

همراهی شهروندان برای دستیابی به اهداف مطلوب‌

شه دوست همچنین به پویش فرهنگی و تبلیغاتی معاونت حمل‌ونقل و ترافیک با عنوان "۶۴ فقط یک عدد نیست"، باهدف اعلام افزایش ۶۴ درصدی طول صف ترافیک در نقاط پرتردد شهر به دلیل پارک‌های دوبل و نامناسب برخی خودروها اشاره کرد.

او گفت: در سال جاری نیز باهدف مدیریت تقاضای سفر، به معضل پارک دوبل به‌عنوان یکی از مصادیق نقض حقوق شهروندی و تخلفات شهری که بیشترین تأثیر را در ایجاد گره‌های ترافیکی در سطح شهر دارد، پرداخته ایم و برای رفع این معضل با زیرساخت‌های آموزشی و فرهنگی و البته همراهی شهروندان برنامه‌ریزی‌های ویژه انجام‌شده است.

شه دوست شیرازی اضافه کرد: با توجه به اینکه عامل انسانی بیشترین سهم را در کنترل عبور و مرور و آرام‌سازی فضای شهری دارد، در این کمپین تلاش شده است راهکارهای مدیریت تقاضای سفر از طریق فرهنگ‌سازی و آموزش رفتارهای ترافیکی به شهروندان با زبانی متفاوت در شیراز اکران شود که مرحله دوم این کمپین به پارک‌های نامناسب و دوبل در اطراف مکان‌های آموزشی ازجمله مدارس و دانشگاه‌ها اختصاص داده‌شده است.

معاون حمل‌ونقل و ترافیک شهرداری شیراز با اعلام اینکه درصد بالایی از ترافیکی که روزانه مشاهده می‌کنیم حاصل رفتارهای نامناسب ترافیکی است،اضافه کرد: در کمپین فرهنگی و تبلیغاتی معاونت حمل‌ونقل و ترافیک تلاش می‌شود تا با یادآوری نکات ترافیکی و فرهنگی و عدم استفاده از خودروهای تک‌سرنشین و شخصی، رانندگی اصولی را همراه با رعایت حقوق و احترام به یکدیگر برای مردم شیراز ارائه کنیم.

وی افزود: این کمپین نیز در مراحل مختلف تا پایان سال جاری برنامه‌ریزی‌شده است و با آموزش‌های ویژه در مدارس و پارک‌های ترافیکی با آغاز سال تحصیلی جدید، مسابقات شهروندی و عکاسی، نمایش‌ها و آموزش‌های خیابانی و تبلیغات محیطی همراه خواهد بود.

حضور پلیس به‌صورت محسوس و نامحسوس در بازگشایی مدارس

رئیس پلیس راهور شیراز نیز با بیان اقدامات پلیس راهور در روزهای آغازین سال تحصیلی ۱۴۰۳ گفت: طبق سنوات گذشته و بر اساس دستورالعمل‌های راهور ناجا، تیمی متشکل از پلیس راهور و معاونت حمل‌ونقل و ترافیک شهرداری شیراز تشکیل و پس از بررسی و بازدید از معابر اطراف مدارس شهر شیراز به‌منظور تأمین ایمنی، خط‌کشی محوری معابر، خط‌کشی گذرگاه‌های عابر پیاده، نصب تابلو و علائم و تجهیزات ترافیکی با توجه به نقش عملکردی و سرعت مجاز معابر اصلاح شد.

سرهنگ حمید کریمی حضور نیروهای پلیس به‌صورت محسوس و نامحسوس در بازگشایی مدارس را مهم توصیف کرد و افزود: با توجه به نزدیک شدن به بازگشایی مدارس و حضور شهروندان به‌منظور خرید مدارس و ازدیاد تردد و ترافیک در شهر، نیروهای پلیس راهور با حضور در معابر پرتردد، عبور و مرور را کنترل می‌کنند و این امر در زمان بازگشایی مدارس، خصوصاً در اطراف مدارس پرترافیک به‌صورت مستمر تا پایان سال تحصیلی ادامه خواهد داشت تا در امر تسهیل عبور و مرور تلاش دوچندانی داشته باشند.

وی ادامه داد: با توجه به حساسیت رفت‌وآمد دانش آموزان به مدارس، جلسات متعددی ویژه ایمنی تردد دانش آموزان به‌خصوص نحوه فعالیت سرویس مدارس با مسئولین مرتبط داشتیم و در این زمینه نیز آماده همراهی با شهرداری شیراز برای افزایش امنیت تردد دانش آموزان هستیم و با تشکیل تیمی متشکل از پلیس راهور و گشت بازرسی تاکسیرانی در زمینه ساماندهی سرویس مدارس و برخورد قانونی با رانندگان متخلف سرویس مدارس اقدام خواهیم کرد.

رئیس پلیس راهور شیراز بیان کرد: والدین اصراری بر پیاده کردن فرزندانشان در جلوی در مدارس نداشته باشند و به‌منظور جلوگیری از انسداد راه و معابر در محلی مناسب خودرو را متوقف و دانش‌آموز خود را تا مدرسه مشایعت کنند.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha