سفیر ایران: خطوط ترانزیتی و تعاملات بانکی توسعه اقتصادی سازمان شانگهای را تضمین می‌کند

اسلام‌آباد - ایرنا - سفیر جمهوری اسلامی ایران در پاکستان با تاکید بر اهمیت ظرفیت‌های حمل و نقلی کشورمان از جمله بندر چابهار برای هم افزایی میان اعضای سازمان همکاری شانگهای، گفت: تکمیل خطوط ترانزیتی، ایجاد تسهیلات تجاری و بانکی می تواند رشد و توسعه اقتصادی این سازمان را تضمین کند.

به گزارش روز جمعه خبرنگار ایرنا، کنفرانس بازرگانی و سرمایه‌گذاری سازمان همکاری شانگهای به میزبانی فدراسیون اتاق‌های بازرگانی و صنایع پاکستان امروز با حضور نمایندگان کشورهای عضو سازمان شانگهای در شهر اسلام‌آباد برگزار شد.

رضا امیری مقدم سفیر ایران در پاکستان در این مراسم با عنوان تجارت منطقه‌ای با هدف ایجاد رشد پایدار، ادغام روابط تجاری عادلانه با کشورهای منطقه سازمان همکاری شانگهای در بخش های مختلف سخنرانی کرد.

وی اظهار داشت: پیمان شانگهای بزرگترین سازمان منطقه ای از نظر وسعت و جمعیت است که ۸۰ درصد خشکی اوراسیا و ۴۰ درصد جمعیت جهان را دارد.‌ همچنین ۲۰ درصد ذخایر نفتی، و ۴۴ درصد ذخایر گازی و با تولید ناخالص داخلی ۲۴.۲ تریلیون دلار در سال ۲۰۲۳ که نزدیک به یک چهارم تولید ناخالص جهانی است، جایگاه برتری به لحاظ اقتصادی و تجاری در جهان دارد.

سفیر ایران: خطوط ترانزیتی و تعاملات بانکی توسعه اقتصادی سازمان شانگهای را تضمین می‌کند

وی زیرساخت‌های حمل و نقلی و راهروهای تجاری را یکی از ظرفیت‌های مهم سازمان همکاری شانگهای و جهان عنوان کرد و افزود: فعال کردن تمام ظرفیت های موجود در کشورهای عضو این سازمان مهم است و باید با همکاری و هم افزایی جمعی این ظرفیت ها فعال گردد.

سفیر کشورمان گفت: هم اکنون قدرت‌های بزرگ در صدد ایجاد کریدورهایی هستند که منافع خود را حداکثری کنند. در این میان لازم است اعضای پیمان شانگهای در مرحله اول کریدورهای موجود را تکمیل کنند و در مراحل بعدی درصدد ایجاد کریدورهای جدید باشند. ابتکار کمربند و جاده، کریدور شمال-جنوب و شرق و غرب کریدورهای مهمی هستند که می توانند هم افزایی بین اعضا و سایر نقاط جهان را محقق سازند.

وی افزود: با افتخار اعلام می‌کنیم که جمهوری اسلامی ایران با پنج هزار و ۸۰۰ کیلومتر خطوط ساحلی که شامل ۸۹۰ کیلومتر در شمال و چهار هزار و ۹۰۰ کیلومتر در جنوب، مرکزیت خوبی به لحاظ اتصال کریدور شمال- جنوب و شرق و غرب است. بنادر مهم چابهار، بندر عباس، ماهشهر، امیرآباد و ... به عنوان شاهراه حمل و نقلی محسوب می شوند و نقش مهمی در این سازمان دارند.

امیری مقدم افزود: اگر به نقشه خطوط راه آهن ایران نگاه کنید، واضح است که خطوط راه آهن جمهوری اسلامی ایران با سرمایه گذاری اندکی می تواند در جهت اتصال کریدور شمال-جنوب و شرق و غرب، برای ورود اعضا به بازارهای جهانی نقش اساسی ایفا کند.

وی اظهار داشت: کشور ما در سواحل و شمال و با هدف اتصال خطوط ریلی کشورهای عضو مشوق ها و حمایت های ویژه ای برای سرمایه گذاری تدارک دیده است که امید است با همکاری اعضا این ظرفیت ها شکوفا شده و در جهت اهداف و آرمان این سازمان موثر و مفید واقع شود.

سفیر ایران: خطوط ترانزیتی و تعاملات بانکی توسعه اقتصادی سازمان شانگهای را تضمین می‌کند

سفیر ایران در پاکستان در پایان گفت: امید است با تمرکز اعضای این سازمان بر تکمیل خطوط ترانزیتی، ایجاد تسهیلات تجاری و تلاش برای ایجاد نهادهای مالی و بانکی و تجاری، گام موثری برای رشد و توسعه اقتصادی این سازمان بردارند.

براساس این گزارش، بیست و سومین نشست وزیران تجارت کشورهای عضو سازمان همکاری شانگهای روز گذشته به میزبانی دولت پاکستان در اسلام‌آباد برگزارشد. فرشاد مقیمی معاون وزیر صمت و مدیرعامل سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی ایران ریاست هیات کشورمان را در این نشست برعهده داشت.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha