۲۷ شهریور ۱۴۰۳، ۸:۲۲
کد خبرنگار: 5334
کد خبر: 85595188
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

جشن مهر سینمای ایران؛ سرایت عدالت فرهنگی

۲۷ شهریور ۱۴۰۳، ۸:۲۲
کد خبر: 85595188
جشن مهر سینمای ایران؛ سرایت عدالت فرهنگی

تهران- ایرنا- جشن مهر سینمای ایران به دلیل دربرگیری گسترده هنرمندان تمامی استان‌های کشور، مصداق بارز عدالت فرهنگی در جهت شناسایی هنرمندان گمنام و کمترشناخته‌شده شهرستان‌ها و تجلیل از سال‌ها هنرنمایی آنها محسوب می‌شود.

به گزارش خبرنگار سینمایی ایرنا، جشن مهر سینمای ایران یک غنیمت شگرف در تقویم فرهنگی این سال‌های کشور است و از مصادیق حقیقی عدالت فرهنگی به شمار می‌رود. طی این جشن، هنرمندان شناخته‌شده، گمنام و کمتر شناخته‌شده تمام استان‌ها، شناسایی شده و مراتب تقدیر و بزرگداشت آنها برگزار می‌شود.

این جشن با هدف احترام به هنر هنرمندانی برگزار می‌شود که سال‌ها دور از مرکز، در شکل‌گیری آثار مختلف فولکلور و آیینی، مذهبی و اجتماعی نقش بسزایی داشته‌اند و بدون هیچ منت و چشمداشتی، گام‌های بلندی در مسیر اشاعه هنر و فرهنگ منطقه و جغرافیای خود برداشته‌اند.

این اتفاق برکات بسیاری برای فرهنگ ملی کشور به همراه دارد که یکی از مهم‌ترین آنها، کاهش چشمگیر فاصله میان هنرمندان ملی و بومی با طبقه مدیریت فرهنگی کشور است. در این جشن، مدیران فرهنگی استان‌ها و وزارتخانه، بدون هیچ فاصله‌ای به گفت‌وگو و شنیدن انتقادها و پیشنهادات هنرمندان نشسته و بزرگداشتی در اندازه کرامت آن هنرمندان برگزار می‌کنند.

ابتکار جشن مهر سینمای ایران سبب شد تا تقریبا همه هنرمندان سینمایی استان‌ها شناخته شده و متناسب با ظرفیت‌ها، زمینه تقدیر و تجلیل از آنها فراهم شود

اینکه از این رویداد تحت‌عنوان غنیمتی سترگ یاد می‌کنیم به این علت است که در تمام این دهه‌ها، یکی از غم‌بارترین اخباری که حول حیات هنرمندان مطرح بوده، گمنام بودن هنرمندان شهرستانی و عدم‌رسیدگی به آنها آن‌طور که در شان و کرامت یک هنرمند بوده، است. این جشن زمینه‌ای را فراهم کرده که استان‌ها، ضمن شناسایی تمامی هنرمندان خود، زمینه تقدیر و حمایت از آنها را فراهم آورند. همچنین نقطه تلاقی خوبی برای آشنایی هنرمندان هر استان با یکدیگر و تعامل آنها است.

دیگر دستاورد این رویداد را باید در انگیزه دادن و روحیه بخشی به طیف بزرگی از هنرمندان عموما کم‌برخوردار ساکن شهرستان‌ها دانست که با فعالیت خود، چراغ سینما را در شهر خود روشن نگه می‌دارند. بسیاری از این هنرمندان که با علاقه درونی، به کار سینما مشغول هستند، به لحاظ معیشتی در تنگنا قرار دارند و به همین دلیل جشن مهر سینمای ایران تلاش می‌کند تا ضمن تقدیر از این هنرمندان، اندکی از تالم مالی آنها کاسته و ضمن روحیه‌بخشی به این هنرمندان، زمینه فعالیت بیشتر آنها را فراهم کند.

بنابراین این جشن، در تمامی ابعاد خود، فرصت مغتنمی است که باید به شکل جدی‌تری مورد حمایت قرار بگیرد. تا پیش از این، داده‌های آماری این جمعیت، تنها محدود به صنوف خانه سینما بود حال آن‌که بسیاری از هنرمندان عمدتا شهرستانی، اطلاعات خود را در مراکزی چون خانه سینما، انجمن سینمای جوان و . . . به ثبت نمی‌رساندند و همین اتفاق سبب می‌شد تا اطلاعات آماری مناسبی از این هنرمندان موجود نباشد. ابتکار جشن مهر سینمای ایران سبب شد تا تقریبا تمامی هنرمندان سینمایی استان‌ها شناخته شده و متناسب با ظرفیت‌ها، زمینه تقدیر و تجلیل از آنها فراهم شود.

این جشن طی ۲ دوره اخیر خود، خلاهایی داشت که این روزنه‌ها، برای امسال مرتفع شده و بنابراین انتظار داریم تا با این اقدام، گام بلندی در مسیر عدالت فرهنگی کشور و تقویت زیرساخت‌های انسانی سینما در تمامی استان‌های کشور برداشته شود.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha