۲۴ شهریور ۱۴۰۳، ۳:۳۰
کد خبرنگار: 1385
کد خبر: 85595451
T T
۲ نفر

برچسب‌ها

پروندهٔ خبری

مسکو: ارسال بالگردهای روس به اوکراین توسط پرتغال اقدامی خصمانه است

تهران- ایرنا- ماریا زاخارووا سخنگوی وزارت خارجه روسیه به پرتغال هشدار داد که انتقال ۶ بالگرد روس به اوکراین را یک اقدام خصمانه می داند که بحران در روابط دو کشور را وخیم‌تر می‌کند.

به گزارش ایرنا به نقل از تاس، زاخارووا جمعه شب در بیانیه‌ای گفت: ما انتقال این بالگردها به رژیم کی‌یف را یک اقدام خصمانه دیگر علیه کشور خود تلقی می‌کنیم که همسو با سیاست جنایتکارانه غرب در اجرای جنگ ترکیبی علیه روسیه و ورود به مناقشه اوکراین انجام می‌شود.

وی افزود: متاسفانه باید بگوییم که پرتغال با چنین اقدامی نشان داد که تقریبا هیچ استقلالی در سیاست خارجی خود ندارد و این مساله باعث تعمیق شکاف در روابط روسیه و پرتغال می‌شود.

پیشتر مقام‌های پرتغال اعلام کرده بودند که قصد دارند ۶ بالگرد آتشنشانی روسیه را به اوکراین منتقل کنند و تصمیم‌گیری در این باره نهایی شده است.

پرتغال از جمله کشورهایی است که توافقنامه امنیتی ۱۰ ساله با اوکراین امضا کرده است. بر اساس این توافقنامه، پرتغال در سال ۲۰۲۴ دستکم ۱۳۷ میلیون دلار کمک نظامی به اوکراین اختصاص خواهد داد.

علاوه بر این، لیسبون فعالانه برای پیوستن اوکراین به اتحادیه اروپا تلاش می‌کند. «پائولو رانگل» وزیر امور خارجه پرتغال طی کنفرانسی در ایتالیا در جمع سران اتحادیه اروپا، خواستار تسریع روند الحاق اوکراین به این اتحادیه شد.

وی گفت: ما باید در صورت امکان برای پذیرش اوکراین در اتحادیه اروپا آماده شویم. این روند نیاز به یک اصلاح مالی و نهادی دارد که کشورهای عضو اتحادیه اروپا باید برای آن آماده شوند.

رانگل در سخنانش ضمن اینکه خواستار مذاکرات صلح شد، ادعا کرد که «تهاجم اوکراین به منطقه کورسک روسیه به وضوح درک از موازنه جنگ را تغییر داده است.»

وی پیشتر اوایل سال جاری گفته بود که اتحادیه اروپا باید نسبت به سیاست برگزاری گفت وگوهای صلح در کی‌یف متعهد بماند.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha