مشارکت مردمی عنصر محوری در حفظ محیط زیست است

تبریز- ایرنا- کارشناس و فعال زیست محیطی با تاکید بر اهمیت نگاهداشت و مراقبت از محیط زیست طبیعی و جانوری، گفت: مشارکت مردمی و دخالت دادن مجامع محلی مهمترین و محوری ترین عنصر در حفاظت از محیط زیست است.

محمدرضا مسعود روز شنبه در گفت وگو با خبرنگار ایرنا، مساله محیط زیست بدون مشارکت جوامع محلی و مردمی را بی معنی و بی نتیجه خواند و افزود: باید توجه داشت که هر چقدر دولت ها و نهادهای مسئول؛ برنامه های خرد و کلان برای مراقبت از محیط زیست اجرا کنند، بدون مشارکت مردم و بهره مندی از ظرفیت های عمومی راه به جایی نخواهد برد.

وی اجرای قوانین مترقی و مهم در حوزه محیط زیست را منوط به آگاه سازی و مشارکت دادن آحاد مردم دانست و با بیان اینکه قوانین بسیار خوبی در ایران برای احیا و مراقبت از محیط زیست وجود دارد، یادآور شد: اما زمانی این قوانین به خوبی اجرایی می شود که از سوی مردم در شهرها و روستاها مورد پذیرش قرار گرفته و بر اجرای دقیق آن اصرار کنند، وگرنه قوانین خوب نیز بدون مشارکت مردم راه به جایی نخواهد برد.

مسعود ادامه داد: قانون مربوط به حفظ محیط زیست به هیچ عنوان ترمز برای توسعه کشور نیست و اگر کسانی در کشور چنین تصوری از قوانین موجود دارند، به طور قطع در پی آسیب رساندن به محیط زیست طبیعی و جانوری هستند، چون این قوانین در حقیقت فرصتی برای استفاده بهینه از زیستگاه های مختلف است.

وی توجه به مساله آموزش را زیربنای اصلی حفاظت از محیط زیست دانست و ادامه داد: البته این آموزش ها باید از سنین پایین و مدارس شروع شود و با زبان کودکانه برای فهم درست و منطقی اهمیت حفظ محیط زیست به این گروه سنی آموزش های لازم و کافی داده شود تا کودکان نسبت به آن احساس مسئولیت کنند.

مسعود مهارت حل مسایل و جلوگیری از سطحی نگری را از مهمترین نتایج آموزش در سنین پایین در حوزه محیط زیست برشمرد.

وی ایجاد و راه اندازی خانه های محیط زیست را یکی از بزرگترین اقدامات تاثیرگذار در کشور خواند و بر توسعه این خانه ها در بخش های مختلف برای مشارمت دادن جوامع محلی تاکید کرد.

مشارکت مردمی عنصر محوری در حفظ محیط زیست است
"محمدرضا مسعود"

کارشناس محیط زیست جانوری، آذربایجان شرقی را یکی از مناطق مهم کشور و منطقه قفقاز و آسیای میانه در زمینه تنوع گونه های جانوری توصیف و اظهار کرد: انتخاب منطقه آزاد ارس و شهرستان جلفا به عنوان ژئوپارک جهانی نشان دهنده اهمیت این موضوع است.

مسعود با اشاره به شناسایی افوزن بر ۲۲۰ گونه پرنده در منطقه ژئوپارک جهانی جلفا و وجود گونه های جانوری نادر همچون انواع گربه های وحشی، قوم و میش، پلنگ و بز کوهی در این منطقه، گفت: نگهداری و حفظ حیات وحش در این منطقه به دشت نیازمند آگاه سازی جوامع محلی است که در این راستا تمامی دستگاه های اجرایی و خدماتی و مهمتر از همه رسانه های گروهی رسالت های سنگینی بر عهده دارند.

وی توسعه پایدار را وابسته به توسعه همگون مسایل زیست محیطی دانست و با بیان اینکه هیچ توسعه اقتصادی با نابودی محیط زیست جانوری و طبیعی به سرانجام نرسیده است، اضافه کرد: متاسفانه در دهه های اخیر اقداماتی مثل جاده سازی و فعالیت های عمرانی و معدنی در بخش های زیادی از زیستگاه های کشور منجر به قطع ارتباط حیات وحش با محیط طبیعی و در نتیجه انقراض گونه های مختلف شده است.

این کارشناس و فعال محیط زیست حفظ حیات وحش را هزینه بر خواند و در عین حال، گفت: اما این هزینه ها برای آینده کشور و حفظ و مراقبت از زیستگاه ها بسان سرمایه گذاری های کلان است که آیندگان از آن بهره مندی خواهند شد.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha