قدس شریف قلب مشترک جهان اسلام است/ کنفرانس وحدت صحنه عمل شود + فیلم

تهران- ایرنا- دبیرکل مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی از قدس به عنوان قلب مشترک جهان اسلام یاد کرد و گفت: امیدواریم کنفرانس وحدت به صحنه عمل گرایش پیدا کند.

به گزارش خبرنگار معارف ایرنا، حجت الاسلام حمید شهریاری روز شنبه -۲۴ شهریور- در نشست خبری سی و هشتمین کنفرانس (اجلاس) بین المللی وحدت اسلامی با تبریک هفته وحدت گفت: اخوت اسلامی از ارزش‌هایی است که قرآن بر آن تاکید دارد و یکی از آرمان‌های مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی این است که برادری اسلامی با تشکیل امت واحده ممکن خواهد بود.

وی با تاکید بر ارزش های مشترک اقوام و مذاهب اسلامی گفت: قدس شریف قلب مشترک جهان اسلام است و حساسیت ویژه ای دارد و امیدواریم با آزادی قدس فلسطین هم آزاد شود.

توجه رئیس جمهور به مفهوم اتحادیه کشورهای اسلامی 

شهریای از تمسک به قرآن به عنوان یکی از ارزش های مشترک مذاهب اسلامی یاد کرد و گفت: یکی از آرمان‌های مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی این است که با تاسیس امت واحده زمینه ای برای اتحادیه کشورهای اسلامی فراهم شود. بسیار خوشنود هستیم که ریاست محترم جمهور مفهوم اتحادیه کشورهای اسلامی را به عنوان یک آرمان در نخستین سفر خود به عراق مطرح کردند و این نکته، نویدبخش دوره جدیدی از همکاری های اسلامی در سطح بین الملل خواهد بود. 

توجه مجمع تقریب مذاهب به کلان‌راهبردهای ارزش های مشترک مسلمانان

وی افزود: همچنین احترام به اختلاف در اجتهاد و قبله واحد اسلامی از ارزش های مشترک مسلمانان است و توصیه های مجمع تقریب مذاهب اسلامی با انتشار کلان‌راهبردهای خود به این ارزش ها توصیه داشته که عبارتند از پرهیز از تعصبات فرقه ای، قومی، ملی و قبیله ای، پرهیز از جنگ، ترور و تکفیر در درون جهان اسلام و پرهیز از فتنه انگیزی رسانه ای و توهین به مقدسات و تحقیر دیگران. این پرهیزها و دوری کردن ها از ارزش های مشترکی است که در کنفرانس وحدت اسلامی بر آن تاکید داریم. 

کنفرانس وحدت در صحنه نظر باقی نماند

وی افزود: اصرار داریم بر این که همه ساله عنوان کنفرانس همکاری های اسلامی برای دستیابی به ارزش های مشترک باشد. این همکاری که در عنوان چهار کنفرانس اخیر تکرار و مورد تاکید قرار گرفته، به این دلیل است که می خواهیم کنفرانس وحدت فقط در صحنه نظر باقی نماند. بلکه در صحنه عملی شاهد همکاری های عینی در میدان عملی باشیم.

دبیرکل مجمع تقریب مذاهب تاکید کرد: سخن گفتن، اظهارنظر کردن و بیانیه دادن، خوب است و باید ادامه پیدا کند ولی آنچه مشکل‌گشا و راهگشاست، همکاری هایی است که در صحنه عمل اتفاق می افتد. امروز مهمترین پیوند عملی که در صحنه سیاست جهانی می تواند اقوام و ملل و مذاهب اسلامی را به هم پیوند دهد، مساله فلسطین است و به همین جهت افزونه ای بر عنوان کنفرانس های وحدت داشتیم که بر مساله فلسطین تاکید کردیم و در عنوان کنفرانس نیز آورده ایم.

بزرگترین فاجعه انسانی پس از جنگ جهانی دوم

شهریاری افزود: حدود یک سال است که رژیم غاصب صهیونیستی انواع جنایت ها مثل به شهادت رساندن ۴۰ هزار فلسطینی را مرتکب شده که تقریبا بیش از نیمی از آنان را زنان، کودکان و سالخوردگان را تشکیل می دهد و کشتار این تعداد از انسان های غیرنظامی و بی گناه بعد از جنگ جهانی دوم بی سابقه است. همچنین دو میلیون آواره و بی خانمان که  از حق سکونت خود به زور محروم شدند، یکی از فاجعه های بزرگ انسانی است که جامعه جهانی باید به آن توجه پیدا کند و می تواند محوری برای همکاری های مشترک به منظور دستیابی به ارزش مشترک عدالت باشد.

وی با اشاره قداست قدس شریف در منابع اسلامی گفت: امیدواریم با همکاری عملی که در صحنه و میدان شکل می گیرد، شاهد آزادی قدس شریف از دست غاصبان صهیونیست باشیم. ما معتقدیم عدالت بزرگترین ارزش زمینی در بین ارزش های مشترک اسلامی است و امیدواریم کشورهای اسلامی با اتحاد خود این زمینه را فراهم کنند که رژیم غاصب صهیونیستی دست از کشتار انسان های بی گناه و جنایت های جنگی بردارد و به حقوق بشر متعهد شود تا سازمان های بین المللی بتوانند سردمداران این جنایت جنگی را محکوم کنند. 

آواره شدن دو میلیون فلسطینی در یک سال 

حسرت مسلمانان در جلوگیری از کشتار فلسطینیان

شهریاری ادامه داد: ما بسیار متاسف هستیم که همکاری اسلامی در سطحی نیست که در میدان از این کشتارها جلوگیری کند و امروز علاوه بر غزه، دست درازی به کرانه باختری و قدس شریف و حتی داخل سرزمین های اشغالی در حال تداوم است و متاسفانه رفتار اثربخش گسترده ای را از همکاری های اسلامی ملاحظه نمی کنیم و لذا امیدواریم این کنفرانس زمینه ای را برای همکارهای مشترک به ویژه در مساله فلسطین به دست دهد. 

آغاز وبینارهای کنفرانس وحدت از امروز

شهریاری گفت: در کنفرانس سی و هشتم که از امروز با پخش وبینارهای غیرحضوری کار خود را آغاز می کند و تا یکشنبه نیز ادامه خواهد داشت، ۲۳۴ عالم دینی و فرهیخته فرهنگی در قالب ۱۶ وبینار ۱۵ نفره سخنرانی خواهند کرد که این افراد به دلایل مختلف نتوانستند در کنفرانس وحدت حضور پیدا کنند ولی پیام و سخنرانی خود را برای ما فرستادند. 

وی افزود: در این وبینارها در مجموع  ۱۴۴ تن از علما و فرهیختگان خارجی از ۳۶ کشور در قالب ۹ وبینار و ۹۰ تن از علما و نخبگان فرهنگی در قالب ۶ وبینار حضور دارند که به دلایل اشتغالات علمای جهان اسلام در هفته وحدت، نتوانستند در این کنفرانس شرکت کنند و نامه اعتذار از حضور فرستادند ولی به شکل وبیناری حضور پیدا کرده اند. 

افتتاح کنفرانس وحدت با حضور رئیس جمهوری

شهریاری از افتتاحیه حضوری این کنفرانس با حضور ریاست محترم جمهوری اسلامی ایران خبر داد و گفت: دکتر مسعود پزشکیان پنجشنبه ۲۹ شهریور از ساعت ۸:۳۰ دقیقه در سالن اجلاس سران سخنرانی خواهد داشت. سه نشست در روز اول خواهیم داشت که در نشست اول سخنرانی رییس جمهور را در کنار برجسته ترین میهمانان کنفرانس خواهیم داشت و در دو نشست دیگر میهمانان خارجی و داخلی ادامه پیدا خواهد کرد. 

وی افزود: در بین بیش از پنج هزار میهمان، بالغ بر دو هزار و ۵۰۰ نفر از میان منتخبان شخصیت های کشوری و لشکری کشور خودمان و همچنین از کشورهای اسلامی را انتخاب کردیم تا در کنفرانس وحدت شرکت کنند.

برای نخستین بار میهمانانی از سراسر دنیا در کنفرانس شرکت می کنند

دبیر کل مجمع تقریب اضافه کرد: از میان دعوت شدگان، ۷۸ نفر از شخصیت های فرهیخته دینی و رسمیِ ۳۰ کشور که بیشتر آنان وزیر، مفتی، روسای سازمان های بین المللی یا در طراز معاونان این سه منصب هستند، در کنفرانس حضور پیدا خواهند کرد و این برای نخستین بار است که میهمانانی از سراسر دنیا مثل آمریکا، اروپا، شرق تا غرب آسیا، مالزی، روسیه، اندونزی و دیگر کشورهای اسلامی دعوت می شوند که ۳۲ نفر از شخصیت هایی هستند که برای اولین بار در کنفرانس شرکت می کنند. 

افتتاحیه سی و هفتمین کنفرانس وحدت با حضور شهید جمهور

نیمی از میهمانان برای نخستین بار به کنفرانس می آیند

وی افزود: در سال های گذشته این انتقاد وجود داشت که میهمانان کنفرانس وحدت طی سال های مختلف، مشترک هستند ولی امسال حدود نیمی از میهمانان برای اولین بار از کشورهایی مثل عربستان سعودی، اردن و امارات در کنفرانس شرکت می کنند و حضور این میهمانان نشان توفیقی است که نظام جمهوری اسلامی ایران برای همکاری و هم افزایی در جهان اسلام دارد و همینطور همدلی که بین نخبگان جهان اسلام در سال های اخیر ایجاد شده است. 

شهریاری ادامه داد: ۱۴۰ نفر از میهمانان داخلی شامل میهمانان ویژه هستند که شامل علمایی از مجلس خبرگان رهبری، مجمع تشخیص مصلحت و جامعه مدرسین حوزه علمیه حضور دارند که بیشتر آنان از علمای اهل سنت هستند. همچنین ۳۰ نفر از بانوان کشورهای اسلامی که در جمهوری اسلامی ایران حضور دارند، در این کنفرانس  حضور خواهند داشت که به نمایندگی از ۳۰ کشور حضور پیدا خواهند کرد. 

۳۱۳ مقاله به کنفرانس ارائه شده است

این استاد حوزه افزود: امسال با همت بیشتری بخش علمی کنفرانس را دنبال کردیم و با گرفتن مجوز آی.اس.سی، توانستیم خلاصه مقالات را با این مجوز منتشر کنیم که انگیزه ای برای نظام های آموزشی و پژوهشی ایجاد کرد و بیش از ۳۱۳ مقاله به دبیرخانه کنفرانس رسیده که ۴۴ مقاله از ۱۷ کشور خارجی است و برای اولین بار است که شاهد این حجم از مقالات در کنفرانس هستیم که به همت پژوهشگاه مطالعات تقریبی داریم. قرار است کتابچه خلاصه مقالات در کنفرانس عرضه شود. 

رونمایی از ۱۲ کتاب وحدت بخش

شهریاری به رونمایی ۱۲ عنوان کتاب در کنفرانس امسال اشاره کرد و گفت: دو نشست هم اندیشی با علمای داخلی و خارجی خواهیم داشت که در کنفرانس حاضر هستند و میهمانان کنفرانس در روز (شنبه ۳۱ شهریور) سالروز میلاد حضرت محمد(ص) به محضر رهبر معظم انقلاب خواهند رسید. همچنین بعداز ظهر یکشنبه بیانیه پایانی منتشر خواهد شد. 

برنامه های جانبی کنفرانس چیست؟

وی از علاقه مندان به مطالعه سابقه کنفرانس های ۳۵ تا ۳۷ خواست تا به وبگاه سی و هشتمین کنفرانس وحدت اسلامی مراجعه کنند و درباره برنامه های جانبی کنفرانس گفت: بازدید از مراکز مهم علم و فناوری، ملاقات میهمانان کنفرانس با برخی از وزیران جدید مثل سیدعباس عراقچی وزیر امور خارجه و سیدعباس صالحی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، حضور میهمانان در مرقد مطهر حضرت امام خمینی(ره) برای ادای احترام به مقام شامخ بنیانگذار کبیر انقلاب اسلامی و بازدید از برج میلاد جزو برنامه های امسال است. 

آرمان تشکیل امت واحده

شهریاری در پاسخ به خبرنگار ایرنا درباره تشکیل امت واحده و نقش کنفرانس وحدت و مجمع تقریب مذاهب اسلامی در راستای این آرمان گفت: آرمان ها همیشه مثل قله های کوتاه در مدنظر هستند و با ما فاصله دارند. نکته مهم این است که به سمت این آرمان حرکت کنیم و لذا جهت حرکت مهمتر از هدف است. چون اگر جهت حرکت را اشتباه بگیریم، هرچقدر هم اقدام کنیم، به سمت هدف حرکت نخواهیم کرد.

وی افزود: یکی از مهمترین ویژگی های هر دستاوردی این است که هدف کلانی را درنظر بگیرد و به نظر می رسد یکی از مهمترین دستاوردها در اسفند سال گذشته در مکه مکرمه تصویب شد و تمامی ارزش هایی که در طول ۳۷ کنفرانس به ویژه ادبیاتی که در چهار کنفرانس اخیر استفاده شده و در میثاق منتشر شده در وبگاه همبستگی جهان اسلام دید که به زبان فارسی هم ترجمه شده است.

دیدار میهمانان سی و هفتمین کنفرانس وحدت با رهبر انقلاب 

دبیر کل مجمع تقریب گفت: این یک توفیق بزرگ است. چون کشورهایی که رقیب ما بودند و کمتر از ادبیات وحدت و امت واحده استفاده می کردند، دقیقا ادبیات خود را از واگرایی، افراطی گری و تفکر وهابی تغییر داده و رو به سوی ارزش هایی دارند که ما در این چهار کنفرانس دنبال کردیم.

وی با بیان این که مهمترین وظیفه ای که بر عهده مجمع تقریب، ترویج گفتمان امت واحده و اتحادیه کشورهای اسلامی است، افزود: اتفاقی توس دولت ها باید رخ دهد و امیدوار هستیم با ادبیاتی که دکتر پزشکیان آغاز کرده، در سطح دولت ها نیز این ادبیات گسترش پیدا کند. 

توفیق های امت واحده

شهریاری همچنین در پاسخ به ایرنا گفت: امروز امت واحده در دوسطح توفیق داشته که یکی در صحنه عمل است. در واقع در میدان نظامی است که موفقیت هایی را در صحنه مقاومت مشاهده می کنیم و دوم هوشیاری و بیداری واقعی ملت ها نسبت به فلسطین و کسانی است که در صحنه عمل، پشتیبانی واقعی از ملت فلسطین را دارند و این بیداری به تازگی اتفاق افتاده است. 

صحنه طوفان الاقصی در میدان و جنگ شناختی پیروز است

وی افزود: اگر قرار است هر اتفاقی در صحنه عمل رخ دهد، باید در مرحله اول در صحنه شناخت باشد و معتقدم صحنه یک ساله طوفان الاقصی علاوه بر پیروزی در میدان، موجب پیروزی در جنگ شناختی هم شده است. چون دشمن تلاش می کرد ما را در جهان اسلام به حاشیه براند ولی امروز نظام جمهوری اسلامی ایران در مرکز جهان اسلام در توجهات شناختی انسان های مسلمان قرار دارد و همان کسانی که همکاری نمی کردند، امروز می گویند تنها کسی که از اسلام حقیقی دفاع می کند، نظام جمهوری اسلامی ایران است و این تغییر دیدگاه، حاصل قدرتی است که در میدان به وجود آوردیم و در مرحله بعد در حوزه دیپلماسی علمایی است. 

اعتراض حامیان فلسطین به دولت های خاموش

شهریاری در پاسخ به سوال خیرنگاری دیگر گفت: مساله فلسین در میدان، موجب وحدت جبهه مقاومت شد. یکپارچگی عملیاتی که در یمن، سوریه، لبنان و ایران می بینید در صحنه عمل و میدان است. ما در صحنه شناخت نیز به سمت یک وحدت همگانی پیش می رویم که همه به این نتیجه رسیدند که حامیان مردم فلسطین، جبهه مقاومت هستند و در مقابل، مطالبه ای از دولت های خاموش دارند که چرا کمکی شکل نمی گیرد و اعتراض هایی مطرح می شود که چرا برخی دولت ها صحنه میدان خود را در اختیار رژیم صهیونیستی قرار می دهند. 

برگزاری وبینارها نشان دهنده گسترش وحدت است

وی درباره تاثیر برگزاری وبینارها در کنفرانس وحدت گفت: وبینارها باعث گفتمان سازی همکاری های اسلامی بوده است و تعداد این وبینارها هر سال افزایش می یابد در حالی که در کنفرانس سی و چهارم میزان مشارکت، نصف کنفرانس امسال بود. این وبینارها نشان دهنده گسترش وحدت است و لذا با وجود این که کرونا از بین رفته ولی همچنان به برگزاری وبینارها در کنار کنفرانس حضوری اصرار داریم. چون موجب مشارکت کسانی می شود که برنامه های ویژه ای در کشور خود دارند. 

کتابی برای ایجاد پل‌هایی بین مذاهب اسلامی 

این استاد دانشگاه ادامه داد: نشانه موفقیت این وبینارها را می توان در اولین کنفرانس ایجاد پل هایی بین مذاهب اسلامی در مکه بود که اسفند سال گذشته صورت گرفت. در این کنفرانس ما دو نماینده داشتیم و کتابی با موضوع ادبیات تقریب اسلامی برای اولین بار با قلم کسانی در مکه منتشر شد که امروز سخن از تقریب و وحدت می زنند. به نظر من عملیات طوفان الاقصی در آن دخیل بوده و برگزاری کنفرانس وحدت و همچنین راهبری امام خمینی (ره) و رهبر معظم انقلاب در این زمینه موثر بوده است. 

وی افزود: کتاب ایجاد پل های بین مذاهب اسلامی از آن نظر اهمیت دارد که شامل ۲۰۸ بند است و بیشتر این بندها مشابه بیانیه های پایانی کنفرانس وحدت است. 

لایه های قدرت در جهان اسلام کدام است؟

شهریاری درباره تاثیر حضور علما در انتقال پیام کنفرانس گفت: در این زمینه ساحت سه گانه مشترک وجود دارد که به وحدت منجر می شود و شامل قدرت در میدان، تبدیل قدرت به منافع و ارزش های مشترک و همچنین جنگ شناختی است. 

وی افزود: ما سه لایه قدرت در جهان اسلام داریم. یک لایه تک تک مسلمانان هستند که امروز به وسیله شبکه های اجتماعی، شبکه سازی شده و قدرتمند هستند. لایه دوم لایه نخبگانی و موثرین در فضای فرهنگی کشورهای اسلامی هستند که قبلا از دولت های خود واهمه داشتند ولی فشاری که از سوی رسانه های امت اسلامی به این نخبگان  وارد می شود، باعث شده تا به نفع تقریب سخن بگویند و از دولت های خود به عنوان لایه سوم مطالبه گر باشند.

دبیر کل مجمع تقریب گفت: هر دو لایه به لایه سوم یعنی ملت های برخی کشورها به دولت های اسلامی فشار می آورند و لذا دولت ها برای پاسخگویی به مطالبات اجتماعی، نخبگان و رسانه های خود از کنفرانس وحدت اسلامی استقبال می کنند و حداقل پاسخ حضور در چنین کنفرانس هایی است. 

هزاران نفر در فضای مجازی به دنبال ایجاد تفرقه هستند

وی همچنین درباره جنگ شناختی گفت: دشمن در صحنه شناخت و افکار عمومی به ویژه کسانی مثل اهل سنت در داخل کشور که مستعد هستند، به شدت در حال سرمایه گذاری هستند. امروز گروه های سایبری در خارج از کشور بیش از هزاران نفر مشغول تولید اطلاعات علیه جمهوری اسلامی در جنگ شناختی هستند تا ذهن مردم را نسبت به جمهوری اسلامی خدشه دار کنند. 

یکی از مشکلات جهان اسلام جهل است

این پژوهشگر مذهبی تاکید کرد: شناخت از این نظر مهم است که انسان در صحنه بداند پیروز شده و علاوه بر آن القا کند که پیروز شده است. این که کسی فکر کند شیعیان به سمت کربلا نماز می خوانند، شبهه ای نادر است ولی جهل، نادر نیست و یکی از مشکلات ما در جهان اسلام جهل است که زمینه را برای دشمنانمان در جنگ شناختی ایجاد می کند و ذهن مخاطبانی که اطلاعات دقیقی ندارند را در اختیار می گیرد و تولید اطلاعاتی می کند که مشکلاتی را برای ما فراهم می آورد. 

مسئولان درباره خدمات ارائه شده به اهل سنت توضیح دهند

شهریاری گفت: دولت جمهوری اسلامی ایران خدمات گسترده ای را شکل داده که مسئولان مربوطه وظیفه دارند این خدمات را اعلام کنند. امروز تعداد طلبه ها و مدرسه های اهل سنت با قبل از انقلاب قابل مقایسه نیست و ما به میهمانان کنفرانس وحدت این مساجد و مدارس را نشان می دهیم. همزیستی مسالمت آمیز از افتخارات ایران است که از دو هزار و ۵۰۰ سال تاکنون این ارزش مشترک با ادیان و مذاهب را داشته است. 

سازمان های بین المللی در موضوع فلسطین رفوزه شدند

وی در پاسخ به یک رسانه عربی درباره نقش نهادهای بین المللی در مساله فلسطین و غزه گفت: ما از عملکرد نهادهای بین المللی تاسف می خوریم که بعد از جنگ جهانی دوم با وجود شعارهایی برای صلح و امنیت جهانی تاسیس شدند و نهادهایی همچون سازمان امنیت بین المللی پا به عرصه گذاشت ولی موفقیتی در ارزش های معرفی شده از سوی آنها در جهان ملاحظه نمی کنیم. 

شهریاری با اشاره به قتل عام مسلمانان سربرنیتسا در دهه ۷۰ و سکوت مدعیان حقوق بشر گفت: این سازمان ها رفوزه شدند و عدم کارایی خود را سطح جهانی نشان دادند که قتل عام مردم فلسطین نمونه جدید آن است. درحدود یک سال است مردم غزه از خانه های خود آواره می شوند و اخیرا آنتونیو گوترش دبیر کل سازمان ملل متحد گفته است حتی بنیامین نتانیاهو نخست وزیر رژیم صهیونیستی پاسخ او را نمی دهد. 

وی تاکید کرد: ما توقعی از آنها نداریم. ما این کنفرانس را برای حمایت از صحنه مقاومت در میدان جنگ و دیپلماسی علمایی برگزار می کنیم و امیدی به این سازمان ها نداریم. چون در گذشته بارها با گروه های فلسطینی قبلی نشست و گفت و گو شکل گرفت ولی نتیجه آن برعکس شد و هر بار رژیم صهیونیستی یک گام به جلو گذاشت. 

رژیم صهیونیستی در صحنه های مختلف شکست خورد

دبیر کل مجمع تقریب مذاهب اسلامی گفت: مردم فلسطین و حماس ثابت کردند که باید با زورگویان با زبان زور سخن گفت. امروز رژیم غاصب صهیونیستی صحنه های نظامی و سیاسی را باخته است؛ همانگونه که صحنه های اجتماعی و فرهنگی را باخته است. چون خود مردم این رژیم علیه دولتشان تظاهرات می کنند و از طرف دیگر کسی به عنوان گردشگر به آنجا سفر نمی کند.

طالبان به میهمانان افغانستان اجازه حضور در کنفرانس بدهد

شهریاری در پاسخ به یک خبرنگار درباره حضور میهمانان افغانستانی در کنفرانس امسال گفت: من در ملاقاتی با وزیر امور دینی افغانستان از وی خواستم تا هیاتی از طالبان را به ایران بفرستد. البته بزرگانی از این کشور در کنفرانس حاضر هستند و امیدواریم امارت اسلامی افغانستان هم دعوت ما را قبول کنند و مفتی بزرگ آن ها به میهمانان این کنفرانس اجازه حضور دهند. 

وی تاکید کرد: افغانستان یکی از کشورهای مهم منطقه است و ما به دلیل همجواری با آنها، اصل حسن همجواری را درچارچوب راهبردهای خودمان با طالبان قرار داده ایم و آن ها نیز اخیرا همکاری های نسبتا خوبی با مجموعه نظام جمهوری اسلامی و شیعیان خود دارند.

این مقام مسئول افزود: رعایت انصاف و عدالت در حکومت داری، دادن حقوق قومیت های مختلف از جمله هزاره ها و دیگر اقوام مثل تاجیک و پشتوها و همچنین امنیت مرز و استیفای حقابه از ملاحظاتی است که به آنها منتقل کردیم و سران و مسئولان افغانستان تعهد به این حساسیت ها دارند ولی ما همچنان مشکلاتی در روابط با طالبان داریم که امیدواریم با عقلانیت و گذر زمان حل شود. طالبان با توجه به تجربه بیشتری که در صحنه حاکمیت پیدا می کند باعث می شود تا مشکلات ما کم کم کاهش پیدا کند. 

کنفرانس منطقه ای مشهد با حضور هزار افغانستانی

وی اضافه کرد: در ماه آینده، سی ام مهر،  یک کنفرانس منطقه ای با محوریت فرهیختگان افغانستانی در شهر مشهد خواهیم داشت که بیش از صد نفر از علمای برجسته افغانستانی و ۵۰ نفر از علمای کشورهای اطراف خراسان دعوت هستند و در مجموع هزار نفر در این کنفرانس شرکت می کنند که در کشور ما حضور دارند. 

به گزارش ایرنا، سی و هشتمین کنفرانس بین‌المللی وحدت اسلامی با موضوع «همکاری‌های اسلامی برای دستیابی به ارزش‌های مشترک با تاکید بر مساله فلسطین همزمان با ایام ولادت پیامبر ختمی مرتبت (ص) از ۲۹ شهریور برابر با ۱۵ ربیع الاول تا ۳۱ شهریور مصادف با ۱۷ ربیع الاول سالروز ولادت رسول اعظم(ص) و امام جعفر صادق (ع) با حضور شخصیت ها و نخبگان داخلی و خارجی در تهران برگزار می‌شود.

سی و هفتمین کنفرانس بین المللی وحدت اسلامی مهر سال گذشته با شعار «اتحاد اسلامی، صلح و پرهیز از تفرقه و تنازع در جهان اسلام؛ راهکارهای اجرایی و اقدامات عملیاتی» با حضور ۱۱۰ نفر از ۴۱ کشور در سطح عالی و ۱۱۰ نفر از نخبگان و اندیشمندان داخلی کشور از جمله ائمه جمعه و جماعات، دستگاه‌های فرهنگی و همچنین بانوان فرهیخته برگزار و اجلاس هایی نیز در طول سال به صورت منطقه ای در استان های گلستان، سیستان و بلوچستان، خراسان و کردستان برپا شد.

سی و ششمین کنفرانس وحدت اسلامی

در اجلاس سال گذشته علاوه بر رونمایی از ۱۵ کتاب در حوزه وحدت، ۱۵۴ مقاله به زبان فارسی، ۳۰ مقاله به زبان عربی، ۱۵ مقاله به زبان انگلیسی و چهار مقاله به زبان ترکی از میان ۲۰۰ مقاله ارائه شد. همچنین با توجه به قرآن سوزی برخی معاندان در کشورهای اروپایی بخشی از اجلاس پارسال به نمایشگاه قرآن اختصاص یافت و محصولات قرآنی با حضور برخی اندیشمندان قرآنی برای پاسخگویی به سوالات و شبهات ارائه شد.

هدف از برگزاری کنفرانس بین‌المللی وحدت اسلامی، ایجاد اتحاد و همبستگی در بین مسلمانان، همفکری علماء و دانشمندان جهت تقریب دیدگاه‌های علمی و فرهنگی آنان و نیز بررسی و ارائه راهکارهای عملی به منظور دستیابی به وحدت اسلامی، تشکیل امت واحده در جهان اسلام، حل مسائل و مشکلات مسلمانان و ارائه راه‌ کارهای مناسب در این خصوص است.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha