صدور مجوز برای خرید هشت هزارمیلیارد ریال ماشین آلات راهداری درکهگیلویه وبویراحمد

یاسوج - ایرنا - براساس استاندارد کشوری جاده های کوهستانی و برفگیر کهگیلویه و بویراحمد نیاز به ۵۰۰ دستگاه ماشین آلات راهداری سالم و آماده به کار دارد اما اینک فرسودگی و پر هزینه بودن نگه‌داری ماشین‌آلات و راه های کوهستانی به یکی از چالش های جدی راهداران در این استان تبدیل شده است که به گفته معاون عمرانی استاندار بخشی از نیاز استان در این راستا و با کمک سازمان راهداری کشور تامین شود.

هر ساله بارش برف و کولاک در برخی جاده‌های برون شهری در مناطق سردسیری این استان سبب کند شدن تردد خودروها و انسداد راه ها می شود اما فرسودگی ماشین آلات حوزه راه به دلیل ماموریت های متعدد و عمر بالا، از اصلی ترین معضلات در ارائه خدمات است.

تقویت زیرساخت‌های ارتباطی در این میان در استان کهگیلویه و بویراحمد به دلیل کوهستانی بودن، محل اتصال استان‌های مرکزی به جنوب کشور و قابلیت‌های صنعت گردشگری و لزوم سرعت بخشیدن به رساندن محصولات به بازارهای مصرف اهمیت دوچندانی دارد.

معاون عمرانی استانداری کهگیلویه وبویراحمد نیز در این زمینه گفت: با انعقاد تفاهم نامه با راهداری مجوز خرید هشت هزار میلیارد ریال ماشین آلات راهداری اخذ و پیش‌بینی می شود طی چند ماه آینده به ناوگان حمل و نقل این استان اضافه شوند.

علی محمد روستا روز شنبه در گفت وگو با ایرنا اظهار داشت: تامین ماشین آلات راهداری منوط به برطرف شدن مشکل واردات خواهد بود.

وی با اشاره به کمبود و فرسوده بودن ناوگان حمل و نقل راهداری این استان بیان کرد: در این طرح سهم هر شهرستان سه تا چهار ماشین آلات جدید خوهد بود.

بیشتر بخوانید:

کمبود محسوس ماشین آلات راهداری کهگیلویه و بویراحمد؛ ۴۰درصد فرسوده است

فرسودگی ماشین آلات، چالش راهداران کهگیلویه و بویراحمد

حمل ونقل جاده ای؛ پیمودن راه درست توسعه کهگیلویه وبویراحمد

یک مسوول: هزینه راهسازی درکهگیلویه وبویراحمد سه برابر میانگین کشوری است

روستا تصریح کرد: با تامین ماشین آلات جدید مشکلات شهرستان‌های این استان در مقابله با بحران‌های فصلی به حداقل خواهد رسید.

وی با اشاره به انجام بازسازی و نوسازی "اورحال" ۱۰ ماشین آلات سنگین راهداری این استان تصریح کرد: با تعمیر، تغییر و بازسازی این تعداد ماشین آلات سنگین خدمات رسانی در سطح استان بهتر خواهد شد.

هم اینک ۲۰۰ دستگاه ماشین آلات و تجهیزات راهداری در کهگیلویه وبویراحمد موجود است که حدود ۴۰ درصد از این تعداد فرسوده است.

مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده ای کهگیلویه و بویراحمد این تفاهم نامه را کشوری دانست وگفت: مجوز خرید از سازمان راهداری اخذ شد.

حمید رضا پیمانجو تصریح کرد: تاکنون تعدادی از این ماشین آلات خریداری و وارد استان شده است.

وی اضافه کرد: با نهایی شدن این تفاهم نامه و بخش زیادی از ماشین آلات راهداری این استان نوسازی خواهد شد.

به گزارش ایرنا، بیش از سه هزار کیلومتر جاده سخت گذر و کوهستانی در کهگیلویه و بویراحمد وجود دارد که از این مقدار راه سخت گذر ۲ هزار کیلومتر آن در مناطق روستایی قرار دارد.

هرچند کهگیلویه وبویراحمد همچنان از دسترسی به آزادراه و راه های ریلی محروم و جاده های دسترسی برخی نقاط ناهموار است اما نگاهی به راه های ارتباطی عمدتا خاکی استان در پیش از پیروزی انقلاب اسلامی و مقایسه آن با زیرساخت های ایجاد شده امروزی نشان دهنده تحولی بزرگ در این حوزه است.

بر اساس برآوردها هزینه هر کیلومتر بهسازی و آسفالت راه‌های اصلی در این استان حدود دو تا سه برابر دیگر استان‌هاست.

استان کهگیلویه و بویراحمد با جمعیتی ۷۲۶هزار نفر جمعیت دارای ۹ شهرستان ، ۱۷ بخش و یکهزار و ۶۷۰ روستای دارای سکنه در جنوب غربی ایران واقع شده است.

کهگیلویه وبویراحمد با بیش از ۱۶ کیلومتر مربع یک درصد مساحت کشور را در اختیار دارد.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha