۲۴ شهریور ۱۴۰۳، ۱۲:۴۴
کد خبر: 85595639
T T
۱ نفر

برچسب‌ها

۲ کیلومتر تا تکمیل پروژه‎‌های کتابخانه‌ای فارس

۲۴ شهریور ۱۴۰۳، ۱۲:۴۴
کد خبر: 85595639
۲ کیلومتر تا تکمیل پروژه‎‌های کتابخانه‌ای فارس

شیراز - ایرنا - فارس در زمان حاضر ۴۲ پروژه فعال کتابخانه‌ای دارد و به گفته مدیرکل اگر اعتبار لازم برای تکمیل این پروژه ها که معادل هزینه ۲کیلومتر راهسازی است، اختصاص یابد شاهد جهش بزرگی در حوزه زیرساخت فرهنگی استان خواهیم بود.

به گزارش خبرنگار ایرنا، فارس اینک به لحاظ تعداد کتابخانه‌های عمومی پس از استان‌های تهران و اصفهان، سوم کشور است؛ این استان ۲۶۷ کتابخانه فعال دارد که ۵۲ مورد آن در روستاها و مابقی در شهرها قرار دارند.
با این وجود هستند بسیاری از روستاهای دارای بیشتر از ۲ هزار نفر و حتی شهرهای این استان که فاقد کتابخانه‌اند یا در بسیاری شهرهای بزرگتر از جمله در کلانشهر شیراز، این دسترسی نیازمند تقویت‌است.
۴۲ پروژه فعال کتابخانه‌های عمومی فارس، برای بسیاری از نقاط این استان، نویدبخش بهبود دسترسی به این زیرساخت فرهنگی است، چرا که به گفته مدیرکل کتابخانه‌های عمومی فارس این پروژه‌ها، مناطقی را پوشش می‌دهد که از این امکان محروم بودند یا با فاصله، دسترسی داشتند.

برای آخرین وضعیت این پروژه‌های کتابخانه‌ای با محمدحسین فیروزی، مدیرکل کتابخانه‌های عمومی گفت‌وگو کردیم. او این خبر خوش را داد که ۹ کتابخانه استان مراحل پایانی تجهیز خود را می‌گذراند و آماده افتتاح است.
او گفت: از ۴۲ پروژه فعال، ۲ کتابخانه عمومی در فیروزآباد و داراب فارس و هفت کتابخانه در شیراز مراحل پایانی خود را طی می‌کند و احتمال دارد هشت مورد آن در یک تا ۲ هفته آینده افتتاح شود.

فیروزی افزود: ساختمان کتابخانه "مادر و پدر" فیروز آباد از سوی خیران خیران مادر تامین شده و در حال تجهیز و آماده سازی است؛ این کتابخانه در ۵۰۰ متر مربع زیربنا به زودی بهره‌برداری می‌شود.

مدیرکل کتابخانه‌های عمومی فارس ادامه داد: کتابخانه ۲ داراب که کلنگ‌زنی آن به دهه ۸۰ بازمی‌گردد، دیگر پروژه آماده افتتاح فارس است؛ پیمانکار این بنای یکهزار و ۱۰۰ متری را تحویل داده و تجهیزات لازم نیز خریداری شده است و مراحل پایانی تجهیز را می‌گذراند.

بهره‌برداری از ۹ پروژه در دست افتتاح ، ۴۳ درصد به زیربنای کتابخانه‌ای شیراز و ۷.۵ درصد به زیربنای فارس اضافه می‌کند.
او درباره هفت پروژه کتابخانه‌ای شهرستان شیراز نیز گفت: ۲ کتابخانه در شهرهای فاقد کتابخانه خان زنیان و داریون شیراز در ساختمان‌هایی که اداره‌کل فرهنگ و ارشاد اسلامی به این منظور واگذار کرده، افتتاح می‌شود؛ کتابخانه خان زنیان تجهیز هم شده و کتابخانه داریون در مرحله تعمیرات نهایی است.
فیروزی افزود: دومین کتابخانه شهر جدید صدرا دیگر پروژه‌ای است که با کمک آستان مقدس شاهچراغ (ع) در۷۵۰ متر مربع ایجاد شده است که دسترسی به کتابخانه را برای این منطقه بهبود می‌بخشد.
مدیرکل کتابخانه‌های عمومی فارس اضافه کرد: سه کتابخانه بزرگ مقیاس در جنوب، غرب و شرق شیراز با کمک شهرداری شیراز ایجاد شده و اکنون در مراحل پایانی آماده‌سازی است.
به گفته او افتتاح این ۹ پروژه، ۴۳ درصد به زیربنای کتابخانه‌ای شیراز و ۷.۵ درصد به زیربنای استان اضافه می‌کند.
او اظهار کرد: این کتابخانه‌ها از مدل جدیدی در طراحی خدمات پیروی کرده، از تجهیزات نوین استفاده شده و خدمات نوین ارائه خواهد کرد.

فیروزی عنوان کرد: این کتابخانه‌های از سالن‌های متعدد و تنوع خدمات بهره‌مند هستند و خدمات پرشماری را به قشرهای سنی مختلف و گروه‌های ویژه ارائه می‌کنند.
او اعلام کرد: با تعامل اداره‌کل کتابخانه‌های عمومی فارس با خانه کتاب و ادبیات ایران، بیش از ۱۰ هزار نسخه کتاب به ارزش ۲۵ میلیارد ریال به هشت کتابخانه در دست افتتاح این استان اهدا شد.

افزایش ۲ برابری اعتبارات کتابخانه‌ای فارس در ۱۴۰۳

به گفته مدیرکل کتابخانه‌های عمومی فارس حجم اعتبارات کتابخانه‌های عمومی فارس برای تکمیل و افتتاح ۴۲ پروژه این استان در ۱۴۰۲ نسبت به سال پیش از آن ۲ و نیم برابر افزایش یافت و پیش بینی می‌شود، این میزان در ۱۴۰۳ نیز بیش از ۲ برابر یابد.
فیروزی اظهار کرد: با وجود اتفاقات مثبتی که طی سالهای اخیر در بهبود زیرساخت‌های کتابخانه‌ای فارس افتاده و می‌توان به افتتاح بازسازی کتابخانه شهید دستغیب شیراز تا کتابخانه مرکزی لار به عنوان بزرگترین کتابخانه شهرستانی فارس با ۲ هزار و ۸۰۰ متر مربع زیربنا اشاره کرد، اما لزوم توجه بیشتر به زیرساخت‌ها در این استان کاملا ملموس است.

کل هزینه لازم برای تکمیل ۴۲ پروژه کتابخانه‌های عمومی فارس چیزی معادل ۲ تا سه کیلومتر راه‌سازی است.

فیروزی با بیان اینکه ۱۴ مورد از ۴۲ پروژه نیز خیرساز است، افزود: تکمیل این پروژه ها جهشی در زیرساخت‌های کتابخانه‌ای فارس است و این استان را دوم کشور خواهد کرد.

وی اظهار کرد: با این همه، هم‌اکنون نیز وضعیت فارس از نظر بهره‌مندی از کتابخانه‌های عمومی قابل دفاع است.

او یادآور ‌شد: علاوه بر کتابخانه نوین شهید دستغیب شیراز که طی مدت کوتاهی عضویت در آن مرز چهارهزار نفر را هم رد کرده، در یکسال گذشته شهرهای لطیفی لار، خسویه زرین دشت و نوبندگان فسا نیز صاحب کتابخانه‌ عمومی شدند.

۲ کیلومتر تا تکمیل پروژه‎‌های کتابخانه‌ای فارس

سه میلیون کتاب کتابخانه‌های عمومی، مردم فارس را فرامی‌خواند

مدیرکل کتابخانه‌های عمومی فارس درباره به روز شدن منابع کتابخانه‌ای کتابخانه‌های استان گفت: سالانه حدود ۶۰ هزار عنوان کتاب در کشور چاپ می‌شود و طبیعی است که نهاد کتابخانه‌های عمومی، بضاعت لازم را برای خرید و توزیع همه آنها ندارد و اصول حرفه‌ای نیز این اجازه را نمی‌دهد.

به گفته فیروزی به همین دلیل کتاب‌ها بر اساس نظام مشخصی خریداری و به کتابخانه‌های سراسر کشور نیز فرستاده می‌شود.

او اعلام کرد: چهار ماه نخست ۱۴۰۳، ۶۵ هزار جلد کتاب به مخازن کتابخانه‌های عمومی فارس افزوده شد که از این تعداد ۵۸ درصد خریداری و بقیه اهدا شده است.

او یادآور شد: بیش از سه میلیون و ۳۰۰ هزار جلد کتاب در کتابخانه‌های عمومی فارس وجود دارد و عموم مردم می‌توانند با استفاده از سامانه "سامان پی ال" برای یافتن و وضعیت امانت آنها در کتابخانه‌های سراسر استان مطلع شوند و آنها را برای خود رزرو کنند.

مدیرکل کتابخانه‌های عمومی فارس با بیان اینکه این نهاد، نفع مالی را دنبال نمی‌کند وبه دنبال بهانه برای خدمت‌رسانی به مردم است، گفت: کتابخانه‌ها فرهنگی ترین نهاد جامعهاند چرا که به همه اقشار، جریان‌ها و گروه‌های سنی ارائه خدمت می‌کند تا جایی که حتی ۲ هزار و ۵۰۰ نفر از اتباع خارجی قانونی نیز عضو این مراکز در فارس هستند.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha