۲۶ شهریور ۱۴۰۳، ۹:۳۹
کد خبرنگار: 2581
کد خبر: 85595641
T T
۳ نفر

برچسب‌ها

راهکار تحکیم وحدت از نگاه علمای شیعه و سنی

۲۶ شهریور ۱۴۰۳، ۹:۳۹
کد خبر: 85595641
راهکار تحکیم وحدت از نگاه علمای شیعه و سنی

گنبدکاووس- ایرنا- نامگذاری هفته ‌وحدت از سوی امام راحل فرصت خوبی است تا بار دیگر به راهکارهای تحکیم وحدت از نگاه علمای اهل سنت و شیعه استان گلستان پرداخته شود که جمع‌بندی این دیدگاه‌ها نقش مهمی در کمک به تقویت نگاه تقریبی خواهد داشت.

به گزارش ایرنا، دشمنان از ابتدای شکل‌گیری انقلاب اسلامی تاکنون تلاش خود را برای خدشه وارد کردن به وحدتی که پایه‌گذار آن امام راحل بود و رهبر معظم انقلاب هم برآن تاکید ویژه دارند، بکار گرفتند و اختلاف‌افکنی میان مذاهب شیعه و اهل سنت را اولویت خود قرار داده است.

به اعتقاد علمای استان گلستان، امام خمینی(ره) با درک دسیسه دشمن برای ایجاد شکاف میان فریقین با دست مایه قراردادن اختلاف نظر اهل سنت و تشیع در سالروز ولادت حضرت رسول(ص)، با هدف تقویت همدلی و اتحاد در جامعه اسلامی فاصله میان ۱۲ ربیع‌الاول سالروز ولادت پیامبر (ص) بر اساس روایات اهل سنت تا ۱۷ ربیع‌الاول که از نظر روایات و اعتقادات تشیع سالروز ولادت ایشان شناخته می‌شود را به عنوان هفته وحدت نام گذاری کردند.

این هفته فرصت خوبی برای تبیین دوباره راهکارهای تحکیم وحدت در جهان اسلام است که از جمله این راهکارها می‌توان تقویت نگاه تقریبی میان سیاست‌مداران و حکومت‌ها، تقویت ایمان و تقوای الهی، برگزاری نشست‌های علمی برای آشنایی با نظرات فریقین، پرهیز از توهین به مقدسات یکدیگر، افزایش ارتباطات میان مسلمانان، تبیین اهمیت وحدت از سوی علما و تمسک به مشترکات اشاره کرد.

استعمار پایه‌گذار تفرقه در امت اسلامی

امام جمعه گنبدکاووس در گفت و گو با خبرنگار ایرنا بیان کرد: به دلیل اینکه تفرقه میان امت اسلامی به دست استعمار پایه گذاری شده، لازم است سیاست مداران و حکومت‌ها پشتیبان وحدت باشند و بزرگانی که جایگاه معنوی دارند هم نگاه خود را تقریبی کنند.

حجت الاسلام محمود ترابی مساله نخست جهان اسلام را فلسطین و بیت المقدس و خط مقدم برخورد دشمن با مردم مظلوم را غزه برشمرد و افزود: کشورهای اسلامی با داشتن وحدت می‌توانند در مقابل رژیم غاصب صهیونیستی ایستادگی کنند.

راهکار تحکیم وحدت از نگاه علمای شیعه و سنی

امام جمعه گنبدکاووس اظهار کرد: اگر تمام کشورهای اسلامی همصدا برای حمایت از غزه به میدان بیایند به طور قطع به قدرتی اثر بخش برای نابودی رژیم صهیونیستی تبدیل خواهند شد.

حجت الاسلام ترابی ابراز امیدواری کرد: فاصله‌ای که بین برادرهای ایمانی در دنیا اسلام وجود دارد به زودی برداشته شود و یک صدای مشترک در همه منبرها و خطبه‌های تصمیم‌گیری کلان در جهان اسلام برای نجات مردم فلسطین و پیروزی اسلام و مقاومت رقم بخورد.

وی گفت: اینکه در یک نزاع سخت توانستیم موج داعش را بدون جنگ بین فرق اسلامی و مذهبی کنترل کنیم، بالاترین پیروزی در سایه وحدت است.

امام جمعه گنبدکاووس افزود: نگاه اعتمادی و مشارکت اجتماعی که در اهل سنت نسبت به حکومت وجود دارد به ویژه در حوزه‌های علمیه و علما در سراسر ایران اسلامی از جمله مناطقی مثل کردستان و شمال کشور مانند استان گلستان، نتیجه اثر بخشی فرمان امام خمینی(ره) برای نامگذاری هفته‌ وحدت است.

هفته وحدت حاصل آینده‌نگری امام راحل

امام جمعه «نگین‌شهر» از توابع آزادشهر با تاکید براینکه گذر زمان اهمیت نام‌گذاری هفته وحدت را برای جهان اسلام بیشتر آشکار می‌کند گفت: این نامگذاری، حاصل آینده‌نگری امام راحل بر پایه آموزه‌های دینی، قرآنی و سنت پیامبر(ص) بود.

آخوند ابوبکر خوجملی اظهار کرد: هفته وحدت با مرور زمان نه تنها کم رنگ نشده بلکه ضرورت آن در شرایطی که قدرت‌های مستکبر از راه‌های گوناگون جهان اسلام را آماج حملات نظامی و فرهنگی قرار دادند، بیشتر احساس می‌شود.

وی افزود: هفته وحدت که مورد تاکید رهبر معظم انقلاب نیز قرار دارد فرصتی برای مرور شرایط جهان اسلام از سوی مسلمانان و بزرگان اهل تشیع و تسنن است.

راهکار تحکیم وحدت از نگاه علمای شیعه و سنی

دستیار استاندار گلستان در امور اهل سنت با تاکید بر فراوان بودن راهکارهای وحدت، گفت: بر اساس آموزه‌های دینی به ویژه آنچه قرآن برای مردم بیان می‌کند، پایه و اساس ایجاد وحدت، ایمان و عمل صالح است.

خوجملی ضرورت نخست تحکیم وحدت را تقویت ایمان و تقوای الهی دانست و بیان کرد: مرحله دوم تحکیم وحدت گفت و گو بین پیروان مذاهب اسلامی است به این معنی که فقها مسائلی که بین مردم مطرح می‌شود را پالایش کنند.

وی ادامه داد: ریشه بیشتر مسائل و ذهنیت‌هایی که مذاهب نسبت به یکدیگر دارند، حرف‌های کوچه بازاری، شنیده‌ها و گفته‌هاست که گفت و گو و تقویت مشترکات، می‌توان وحدت را در جامعه تحکیم بخشید.

امام جمعه اهل سنت نگین شهر گفت: اهل تشیع و تسنن اشتراکات زیادی در اصول کلامی مانند اعتقاد به خدا، پیامبر(ص)، قرآن و قبله واحد و یا محبت به اهل بیت پیامبر(ص) دارند که می‌توان بر آنها تکیه کرد.

خوجملی راهکار دیگر تحکیم وحدت را اجتناب از توهین به مقدسات اعلام کرد و افزود: یکی از توصیه‌های رهبر معظم انقلاب احترام به مقدسات یکدیگر است.

وی تاکید کرد: اگر جهان اسلام وحدت داشت رژیم غاصب صهیونیستی جرات نمی‌کرد اینگونه به خط مقدم جهان اسلام، فلسطین و غزه تعرض کند و این همه کودک، زن، پیر و جوان را به خاک و خون بکشد.

روحانی اهل سنت گلستان گفت: اگر جهان اسلام حول مساله فلسطین با هم متحد شوند نقشه دشمنان را خنثی می‌کنند و از آن طرف هم یک اقدام بازدارنده در مقابل رژیم صهیونیستی خواهد بود که این همه به جنایات خودش ادامه ندهد.

آزادی اهل سنت در برگزاری آیین‌ها؛ مصداق وحدت عملی

رییس مرکز اسلامی شعبه گنبدکاووس با تاکید بر زندگی مسالمت آمیز تشیع و تسنن در ایران اسلامی، گفت: اهل سنت در برگزاری تمام آیین مذهبی و دینی خود آزاد هستند که یکی از مصادیق وحدت عملی محسوب می‌شود.

آخوند عبدالباسط قره‌باش افزود: انقلاب اسلامی ایران تازه شکل گرفته بود که دشمنان با ترس از این انقلاب، به فکر ایجاد شکاف میان فریقین با هدف تفرقه افکنی افتادند و اختلاف نظر اهل سنت و تشیع در سالروز ولادت رسول اکرم(ص) را هدف خود قرار دادند.

راهکار تحکیم وحدت از نگاه علمای شیعه و سنی

وی ادامه داد: امام خمینی(ره) با درک توطئه دشمنان برای خنثی سازی آن و تقویت همدلی و اتحاد در جامعه اسلامی، از ۱۲ ربیع الاول که بر اساس روایات اهل سنت سالروز ولادت است تا ۱۷ ربیع الاول که از نظر روایات و اعتقادات تشیع سالروز ولادت شناخته می‌شود را به عنوان هفته وحدت نام گذاری کردند.

رییس مرکز اسلامی شعبه گنبدکاووس اضافه کرد: این نامگذاری باعث تبدیل تهدید بزرگ دشمن به یک فرصت شد و رهبر معظم انقلاب هم به خوبی در باب مقوله وحدت اهتمام ویژه دارند.

آخوند قره‌باش یکی دیگر از مصادیق وحدت عملی را بکارگیری اهل سنت در منصب‌ها و مسوولیت‌های مختلف کشوری دانست و از نگاه مسوولان در این رابطه قدردانی کرد و گفت: در گلستان هم به عنوان یکی از استان‌های متشکل از اقوام مختلف شاهد زندگی دوستانه اهل سنت و تشیع هستیم به طوری که همراه با احترام در آیین‌ها و مجالس یکدیگر شرکت می‌کنند و در مسوولیت‌ها هم از فریقین استفاده می‌شود.

وی بیان کرد: با اتحاد امت اسلامی هیچ وقت دشمنان جرات نمی‌کنند به مسلمانان و مقدسات آنان توهین کنند اما درصورت نبود وحدت به طور قطع به آنان ضربه‌هایی خواهند زد که بعضی شاید جبران ناپذیر باشد.

رییس مرکز اسلامی شعبه گنبدکاووس افزود: در رابطه با مساله غزه به جز معدود کشورهایی مانند ایران که به طور مستقیم از آرمان‌های حماس و مقاومت و فلسطین دفاع می‌کند و آنها را مورد حمایت خود قرار می‌دهد دیگر کشورها اصلا انگار نه انگار که رژیم کودک کش صهیونیستی این همه ظلم و جنایت علیه بشریت در غزه انجام می‌دهد.

آخوند قره‌باش تاکید کرد: نتیجه اتحاد جهان اسلام در دفاع از مردم مظلوم غزه به طور قطع شکست رژیم غاصب صهیونیستی خواهد بود.

افزایش ارتباطات مسلمانان لازمه تحکیم وحدت

نماینده مردم گلستان در مجلس خبرگان رهبری در گفت و گو با ایرنا بیان کرد: افزایش ارتباط میان مسلمانان و تبیین اهمیت وحدت از سوی علما، نخبگان و اندیشمندان به مردم لازمه تحکیم وحدت در جامعه اسلامی است و همچنین عملکرد مسوولان در چارچوب قانون با عدالت و با صداقت نقش بسیار مهمی در این رابطه دارد.

آخوند کمال غراوی افزود: آحاد جامعه هم باید وحدت را وظیفه همگانی خود بدانند و به گونه زندگی کنند که گفتار و رفتارشان باعث اختلاف میان مردم نشود.

وی گفت: با توجه به اینکه پیروزی و حفظ انقلاب اسلامی با وحدت مردم شکل گرفته است، کشورهای جهان اسلام هم می‌توانند با اتحاد و همدلی در مقابل رژیم غاصب صهیونیستی به پیروزی برسند و مردم غزه را از این همه رنج و عذاب نجات دهند.

نماینده مردم گلستان در مجلس خبرگان رهبری اظهار کرد: از زمانی که شجره طیبه وحدت را حضرت امام خمینی(ره) با نامگذاری هفته‌ای به این نام پایه گذاری کردند تا به امروز شاهد پیروزی ملت ایران در مقابل تمام توطئه‌های دشمنان بودیم.

آخوند غراوی افزود: تلاش جامعه اسلامی برای آزادی قدس شریف و مردم فلسطین و غزه از چنگال رژیم غاصب صهیونیستی از جمله آثار شکل گیری هفته وحدت و تلاش برای تقویت آن در دنیاست.

ایجاد گسل بین اقوام و مذاهب مهمترین برنامه دشمن برای تفرقه افکنی

رییس مرکز اسلامی گلستان مهمترین برنامه دشمن را ایجاد اختلاف و گسل بین اقوام و مذاهب دانست و گفت: همه مسلمانان مطمئن باشند هرجا که ایجاد اختلاف می‌شود یکی از برنامه‌های دشمن است لذا باید به دشمن شناسی توجه ویژه صورت گیرد.

حجت‌الاسلام نورعلی دیلم تمسک به اشتراکات را از دیگر راهکارهای تحکیم وحدت برشمرد و اظهار کرد: اشتراکات زیادی مانند خدا، قبله، پیامبر، بزرگان و اهل بیت(ع) محور وحدت هستند به طوری که در بیش از ۹۰ درصد مسائل عقیدتی و فقهی اشتراکات داریم.

وی افزود: احترام به مقدسات یکدیگر یکی دیگر از راهکارهای وحدت محسوب می‌شود چرا که دشمن با سرمایه گذاری در این مساله به دنبال پیدا کردن افراد جاهل یا متعصب برای دامن زدن بر اختلافات مذهبی است.

راهکار تحکیم وحدت از نگاه علمای شیعه و سنی

رییس مرکز اسلامی گلستان تاکید کرد: پذیرش یکدیگر، زندگی مسالمت آمیز همراه با داشتن یک نقشه واحد، برگزاری بیشتر نشست‌ها و همایش‌های علمی برای آشنایی با نظرات و مبانی طرفین با همراهی نهادهای حوزوی، دانشگاهی و نخبگان و تلاش برای انتشار اندیشه‌های تقریبی نقش مهمی در تقویت وحدت دارد.

حجت الاسلام دیلم یکی از اهداف مشترک برای شیعه و سنی که امام راحل هم پیگیر آن بود را آزادی قدس شریف دانست و گفت: اگر رهبران جهان اسلام واقعا کنار هم قرار گیرند و همه اندیشمندان و مردم جهان این حساسیت را نسبت به فلسطین و قدس شریف داشته باشند دیگر شاهد جنایات رژیم غاصب صهیونیستی در غزه نخواهیم بود.

وی بیان کرد: استفاده از عنوان انقلاب اسلامی ایران بدون اشاره به مذهب خاص به معنی اینکه همه مسلمانان زیر چتر انقلاب بیایند و همچنین نامگذاری هفته‌ای به نام وحدت از جمله هنر رهبران انقلاب اسلامی قلمداد می‌شود که از طرفی باعث اتحاد شیعه و سنی شده و از طرف دیگر از ایجاد شکاف توسط دشمن جلوگیری کرده است.

رییس مرکز اسلامی گلستان، گسترش اندیشه وحدتی در سراسر جهان و اینکه شیعه و سنی در بیشتر کشورهای اسلامی در کنار هم قرار گرفتند را از موفقیت‌ها امام راحل و رهبری برشمرد و گفت: یکی از ثمره‌های شیرین موضوع وحدت و اندیشه امامین انقلاب را امروز در جبهه مقاومت با قرارگیری حماس اهل سنت در کنار حزب الله شیعه و نیروهای ایران، یمن و عراق مشاهده می‌کنید.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha