نتیجه سفر رئیس‌جمهور به عراق، توسعه اقتصادی تهران و بغداد است

تهران- ایرنا- عضو کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی گفت: سفر رئیس‌جمهور به عراق در توسعه مناسبات دوجانبه نقش مهمی داشت و توانست در توسعه اقتصاد هم  اثرگذار باشد و تضمینی برای امنیت، ثبات و صلح دوجانبه، منطقه‌ای و بین‌المللی است.

مسلم صالحی در گفت‌وگو با خبرنگار سیاسی ایرنا، در مورد سفر اخیر دکتر مسعود پزشکیان به عراق، گفت: اولین سفر خارجی رئیس‌جمهور به کشور عراق نشان می‌دهد که توسعه روابط استراتژیک تهران ـ بغداد به نفع دو کشور و منطقه است و می‌تواند در تقویت صلح و ثبات منطقه نقش مهم و اساسی داشته باشد.

وی تصریح کرد: رئیس‌جمهور یکی از پیام‌های سفر خود به عراق را وحدت و انسجام میان کشورهای اسلامی عنوان کرد و این نشان می‌دهد که دولت چهاردهم علاوه بر پیگیری گفتمان وحدت و وفاق ملی در سطح داخلی، درسطح منطقه‌ای هم به دنبال تحقق این موضوع در جهان اسلام است.

عضو کمیسیون اجتماعی مجلس با بیان اینکه روابط ایران و عراق در سالیان گذشته روندی رو به رشد داشته است، گفت: روابط حسنه دو کشور در سال‌های اخیر را می‌توان به عنوان الگویی موفق در سیاست همسایگی عنوان کرد، چون امنیت دو کشور به دلیل مرزهای طولانی به یکدیگر وابسته است.

صالحی مناسبات دوجانبه ایران و عراق را ضامن صلح، ثبات و امنیت منطقه‌ای عنوان کرد و افزود: مرزهای دو کشور محل تلاقی و پیوند دو ملت و مرزهای دوستی و برادری است و ایران هم مطمئن‌ترین و صادقانه‌ترین دوست عراق در شرایط سخت بوده است و در مبارزه با داعش هم از تمام ظرفیت خود بر ای تامین امنیت عراق مایه گذاشت.

نتیجه سفر رئیس‌جمهور به عراق، توسعه اقتصادی تهران و بغداد است

وی دستاوردهای سفر رئیس‌جمهور را در حوزه های سیاسی، اقتصادی، نظامی و امنیتی برای تقویت روابط پایدار دوجانبه مهم عنوان کرد و گفت:سفر رئیس‌جمهور به عراق در توسعه مناسبات دوجانبه نقش مهمی ایفا کرد و می تواند در توسعه اقتصاد هم اثرگذار باشد و تضمینی برای امنیت، ثبات و صلح دوجانبه، منطقه‌ای و بین‌المللی است.

نماینده مردم اقلید در مجلس شورای اسلامی گفت:رونق فعالیت‌های اقتصادی و تبادلات تجاری میان دو کشور عراق و ایران نیازمند صلح، ثبات و امنیت است و هر چه این تعاملات گسترش یابد، ارتقا و پایداری بیشتر و توسعه روابط اقتصادی دو کشور هم بهتر خواهد شد.

به گزارش ایرنا، مسعود پزشکیان، رئیس جمهور اسلامی ایران صبح روز چهارشنبه -۲۱ شهریور ۱۴۰۳- در راس هیأتی بلندپایه از مقامات سیاسی و اقتصادی کشورمان به عراق سفر کرد و در بدو ورود به فرودگاه بغداد مورد استقبال رسمی «محمدشیاع السودانی» نخست وزیر این کشور قرار گرفت و سپس در دیدارهای جداگانه با رئیس‌جمهور، نخست وزیر، رئیس شورای عالی قضایی، سران چارچوب هماهنگی نیروهای سیاسی شیعه عراق و معاون اول رئیس مجلس عراق گفت‌وگو کرد.

رئیس‌جمهور همچنین در روز دوم سفر خود، به اربیل و سلیمانیه رفت و با مقامات اقلیم کردستان عراق دیدار و گفت‌وگو کرد.

دکتر پزشکیان در سومین و آخرین روز سفر خود به عراق با استقبال استاندار، وارد بصره شد و با جمعی از نخبگان فرهنگی، مذهبی، دانشگاهی و جمعی از عشایر بصره دیدار و گفت‌وگو کرد.(متن کامل گزارش را اینجا بخوانید)

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha