جشنواره منطقه‌ای موسیقی مقامی در بیرجند آغاز به کار کرد

بیرجند - ایرنا - دومین جشنواره منطقه‌ای موسیقی مقامی "آوای کویر" با حضور هنرمندانی از استان‌های شرق کشور در بیرجند آغاز به کار کرد.

به گزارش ایرنا از روابط عمومی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان جنوبی، مراسم افتتاحیه این جشنواره روز شنبه در اردوگاه یادگاران امام (ره) بهلگرد بیرجند برگزار شد.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان جنوبی در این مراسم گفت: دومین جشنواره منطقه‌ای موسیقی مقامی آوای کویر با حضور داوران برجسته از استان‌های خراسان رضوی، سیستان و بلوچستان و خراسان جنوبی و جمعی از هنرمندان در حال برگزاری است.

علی فرخنده افزود: در این جشنواره هنرمندانی از استان‌های خراسان رضوی، خراسان جنوبی، خراسان شمالی، کرمان، سیستان و بلوچستان حضور دارند.

وی بیان کرد: ۱۴ گروه موسیقی با ۳۸۲ هنرمند در دومین جشنواره آوای کویر شرکت کردند که ۲۰۰ هنرمند به مرحله نهایی راه یافته‌اند و به مدت سه روز با هم به رقابت می‌پردازند.

نماینده هیات داوران و رئیس شورای ارزشیابی هنرمندان، نویسندگان و شاعران کشور نیز در این مراسم گفت: اکنون با فعالیت سال‌های اخیر، موسیقی به سمت موسیقی سیستماتیک و مکتبی پیش می‌رود و تبدیل به یک نظام و دانش شده که اتفاق بزرگی است.

احمد صدری ضمن قدردانی از اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان حنوبی برای برگزاری دومین جشنواره منطقه‌ای موسیقی مقامی بیان کرد: تعداد هنرمندان شرکت کننده در این جشنواره بسیار امیدوارکننده است.

وی از توجه جوانان به موسیقی اقوام برای زنده نگهداشتن آن پس از درگذشت پیشکستوتان این عرصه گفت و تصریح کرد: موسیقی در واقع انتقال یک فرهنگ را به دوش می‌کشد و نحوه و منش زندگی را با خود به همره دارد.

رئیس شورای ارزشیابی هنرمندان، نویسندگان و شاعران کشور توجه به هویت فرهنگی از رهگذر موسیقی مقامی و نواحی را یادآور شد و افزود: خراسان جنوبی این همت را انجام داد تا جشنواره را برگزار کند و در واقع بهانه‌ای برای جمع شدن هنرمندان و پژوهشگران برای تبادل اطلاعات هنری است.

وی با بیان اینکه این اتفاق باید از درون هنرمندان برای حفظ موسیقی مقامی رخ دهد تا تعامل و همکاری مسئولان نیز برانگیخته شود گفت: امیدوارم جشنواره‌های موسیقی نواحی سال به سال تخصصی تر شود و در کنار آن پژوهشگران این عرصه حضور یابند.

صدری با اشاره به تحول در موسیقی نواحی طی سال‌های اخیر، اظهار کرد: امیدواریم از رهگذر این گونه جشنواره‌ها که حالت مسابقه‌ای دارد بتوانیم بیشتر به این موارد با حضور پژوهشگران بپردازیم.

معاون امور سینمایی و هنری اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان جنوبی هم گفت: در این دوره از جشنواره با حمایت ویژه اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان، دبیرخانه قرارگاه شهید آوینی و دفتر موسیقی علاوه بر گروه نوازی، از هنرمندی تک نوازان و نیز در بخش آواز از هنرمندان بهره خواهیم برد.

سید علی زمزم افزود: دومین جشنواره منطقه‌ای موسیقی مقامی به میزبانی استان برگزار می‌شود و فراخوان آن از اوایل سال جاری برای تمامی استان‌ها ارسال شد.

وی با بیان اینکه اولین جشنواره سال ۱۳۹۶ با حضور چهار استان برگزار شد و هفت سال بین دو جشنواره فاصله افتاد گفت: بخش آواز زیر ۱۸ سال به دلیل تکمیل نشدن ظرفیت برگزار نمی‌شود، بخش آواز بالای ۱۸ سال ۲۰ شرکت‌کننده داشتیم که ۱۱ نفر به مرحله نهایی راه یافتند و در بخش ساز دوتار ۱۸ نفر زیر ۱۸ سال و ۱۹ نفر بالای ۱۸ سال در مرحله پایانی رقابت می‌کنند.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha