نگاه کوچک انگارانه به تعلیم و تربیت باید از بین برود

تهران- ایرنا- وزیر آموزش و پرورش با بیان اینکه باید نظام تعلیم و تربیت را در مسیر اصلی خود حرکت دهیم، گفت: نگاه کوچک انگارانه در این عرصه باید از بین برود و تربیت مهمترین ماموریت ما باشد.

به گزارش ایرنا از وزارت آموزش و پرورش، علیرضا کاظمی در اختتامیه دومین رویداد بین المللی (الف تا) با اشاره به بازگشایی مدارس و آغاز سال تحصیلی جدید طی چند روز آینده ابراز امیدواری کرد، مهری پرنشاط و امیدآفرین را آغاز کنیم.

وی با قدردانی از فرهنگیان گفت: من به عنوان یک معلم این افتخار نصیبم شده است که در خدمت جامعه معلمان، دانش آموزان و خانواده‌های آنان و مجموعه نظام تعلیم و تربیت باشم اما همه می‌دانیم این نظام تعلیم و تربیت با انباشتی از مسائل و مشکلات گوناگون مواجه است.

وزیر آموزش و پرورش تاکید کرد: زمانی می‌توانیم به آموزش و پرورش پیش‌رو و تمدن ساز دست پیدا کنیم که آموزش و پرورش دغدغه و مساله اصلی همه ملت باشد. اما آنچه که تاکنون دیده و شنیده‌ایم؛ انباشتی از مسائل حل نشده است.

وی بیان داشت: با وجود تأکیدات مقام معظم رهبری آموزش و پرورش به جایگاه واقعی خود نرسیده‌ و آرزوی دیرینه ایشان در بخش‌های مختلف محقق نشده است.

کاظمی گفت: اگر می‌خواهیم اقدام بزرگی در نظام تعلیم و تربیت ایجاد کنیم باید قدر معلمان را بدانیم و دو عنصر و دو مؤلفه مهم مدرسه و معلم را بر صدر بنشانیم. ما باید به نحوی عمل کنیم که معلم هیچ دغدغه‌ای جز تربیت نداشته باشد.

وی با بیان اینکه باید نظام تعلیم و تربیت را در مسیر اصلی خود حرکت دهیم، گفت: نگاه کوچک انگارانه به نظام تعلیم و تربیت باید از بین برود. اگر پیچیده‌ترین مساله و مهم‌ترین مأموریت جامعه بشریت، تربیت است پس باید مهم‌ترین مأموریت یک حکومت باشد.

همه باید به اجرای سند تحول بنیادین پایبند باشند

وزیر آموزش و پرورش افزود: آنچه قرار است با همه توان و در کنار هم همدلانه دنبال کنیم؛ پایبندی همه ما به میثاق ماست و آن میثاق چیزی نیست جز تحقق سند تحول بنیادین آموزش و پرورش از این رو برای تحقق این سند مجموعه‌ای از اقدامات باید رقم بخورد.

کاظمی با بیان اینکه برای تحقق سند تحول مأموریت‌های گوناگونی بر عهده ماست، گفت: بخشی از مأموریت‌ها ناظر به طراحی ‌و بخشی ناظر به اجرا و بخشی ناظر به پشتیبانی است؛ اما یکی از مهم‌ترین و مؤثرترین بخش‌ها همین الگوسازی و نمونه سازی است که در رویداد الف تا می‌بینیم.

وی با بیان اینکه نمونه‌سازی و الگوسازی در مسیر سند تحول یکی از حلقه‌های مفقوده در نظام تعلیم و تربیت است، یادآورشد: اگرچه جسته و گریخته در برخی از بخش‌ها و در قالب برنامه‌های مختلف شاهد نشان دادن الگوهای جزئی بودیم اما هرگز این الگوها در سراسر کشور دیده نمی‌شود.

کاظمی با تاکید بر اینکه می‌توانیم اتفاقات خوبی را در نظام تعلیم و تربیت رقم بزنیم، افزود: با یک فکر و ایده خوب و با یک معلم خلاق و توانمند و مدیر با انگیزه نشان می‌دهیم که فکر و انگیزه‌های خوب تا چه حد می‌تواند همه نداشته‌های ما را پر کند.

وی با تاکید بر اینکه باید قدر معلمان و مدیران الگو و نمونه خود را بدانیم، اظهار کرد: اگر قرار است قله‌سازی و نمونه‌سازی اتفاق بیفتد صرف برگزاری یک رویداد الف‌تا این امر محقق نخواهد شد.

وزیر آموزش و پرورش با اشاره به لزوم انتقال تجربه‌ها و انتشار دستاوردهای رویداد الف‌تا در بدنه نظام تعلیم و تربیت گفت: به نظر می‌رسد برای آنچه مقام معظم رهبری در این زمینه طرح کرده‌اند؛ نیاز به همفکری و هم‌اندیشی بیشتری داریم.

مهم‌ترین مخاطب رویداد الف‌تا معلمان و مدیران مدارس هستند

کاظمی با اشاره به اینکه مهم‌ترین مخاطب رویداد الف تا معلمان و مدیران هستند، گفت: زمانی می‌توانیم این تجربیات را به دور دست‌ترین نقاط کشور برسانیم که زمینه دسترسی همه معلمان و مدیران را به این تجربیات به معنای واقعی فراهم کنیم. اگر قرار است این اتفاق بیفتد باید سال آینده رویداد الف تا را به دل استان‌ها و شهرستان‌ها ببریم و با دو رویکرد (منطقه‌ای، استانی) و ملی دنبال کنیم. البته باید از موازی کاری و هدر رفت منابع در حوزه‌های مختلف پرهیز کنیم.

وی خطاب به حجت الاسلام خسروپناه دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی گفت: ما باید به عنوان متولیان نظام تعلیم و تربیت کاری کنیم که از توان مدیریتی این الگوهای مدیریت در بالاترین سطوح مدیریت کشور هم استفاده کنیم. ما باید نظام مدیریتی آموزش و پرورش را به افراد محدودی منحصر نکنیم و زمینه را برای حضور گسترده و مؤثر این نخبگان حوزه تعلیم و تربیت در عرصه‌های علمی و تربیتی و مدیریتی و اجرایی مهیا کنیم.

کاظمی در پایان ابراز امیدواری کرد با همکاری و همفکری همه صاحب نظران اتفاقات خوبی در عرصه انتقال تجربیات رقم بزنیم.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha