۲۴ شهریور ۱۴۰۳، ۱۲:۵۸
کد خبرنگار: 915
کد خبر: 85595895
T T
۲ نفر

برچسب‌ها

تکمیل موزه مردم‌شناسی گنبدکاووس اعتبار ویژه می‌خواهد
پروژه موزه مردم شناسی گنبدکاووس فروردین ۱۴۰۱

گنبدکاووس- ایرنا- رئیس اداره میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی گنبدکاووس برضرورت تخصیص اعتبار ویژه برای تکمیل موزه مردم‌شناسی این شهرستان تاکید کرد و گفت: این پروژه ملی با گذشت حدود هشت سال فقط ۲۰ درصد پیشرفت فیزیکی دارد.

مریم آق‌آتابای روز شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: تزریق قطره چکانی اعتبارات ملی برای تکمیل موزه مردم شناسی گنبدکاووس سبب شد عملیات اجرایی این پروژه بسیار کُند پیش رود.

وی اضافه کرد: برای عملیات اجرایی موزه مردم‌شناسی گنبدکاووس از ابتدای شروع رسمی ساخت آن در سال ۹۹ تا پایان سال قبل، ۱۱۲ میلیارد و ۶۴۰ میلیون ریال هزینه شد و برای امسال‌ تاکنون اعتباری برای این پروژه ملی تخصیص نیافته است.

آق آتابای ادامه داد: اعتبار مورد نیاز برای ساخت موزه مردم‌شناسی گنبدکاووس ۴۴۰ میلیارد ریال بود اما تکمیل این پروژه در شرایط فعلی به هزار میلیارد ریال اعتبار نیاز دارد.

رئیس اداره میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی گنبدکاووس همچنین نصب انشعاب آب و برق، اجرای چهار هزار و ۵۰۰ مترمربع خاکبرداری، اجرای ۲ هزار و ۵۰۰ مترمربع فنداسیون ضلع شرقی و اجرای ستون‌های طبقه همکف را از جمله اقدامات انجام شده در پروژه موزه مردم شناسی این شهرستان اعلام کرد.

به گفته وی، زیربنای پیش بینی شده برای ساختمان موزه مردم شناسی گنبدکاووس ۲ هزار و ۵۰۰ مترمربع در زمینی به مساحت ۲ هکتار است.

آق آتابای بابیان اینکه احداث موزه مردم شناسی گنبدکاووس با قدمت تاریخی و فرهنگی چند هزار ساله این شهر ضروری است، افزود: بسیاری از اشیای تاریخی کشف شده این شهرستان موزه‌های گرگان و دیگر استان‌ها نگهداری می‌شود.

به گزارش ایرنا، گنبدکاووس با قدمت افزون بر ۶ هزار سال به‌عنوان بخشی از استان گلستان فعلی از لحاظ پیشینه تاریخی (پیش از اسلام) به نام‌های "ورکان، هیرکان و هیرکانیه" مشهور بود و بعد از اسلام به "جرجان" و در دوره تیموری به بعد به گنبدقابوس و از سال ۱۳۱۶ نیز گنبدکاووس نامگذاری شده است.

بناها و آثار تاریخی مانند بلندترین گنبد آجری جهان با قدمت تقریبی هزار و ۳۰ سال، بقایای دیوار دفاعی گرگان ( سد اسکندر ) به طول ۲۰۰ کیلومتر و عرض ۲ تا ۱۰ متر ساخته شده در دوره ساسانیان، آثار باقی مانده شهر تاریخی جرجان که از بلاد معتبر دوره‌های سامانیان، آل زیار و سلجوقیان بوده و وجود افزون بر ۶۰ تپه تاریخی تا شعاع ۱۵ کیلومتری مرکز شهر تنها بخشی از گنجینه این شهر ۶ هزار ساله و از دلائل اصلی شروع ساخت موزه آن دردهه فجر سال ۹۴ بوده است.

وجود زیارتگاه امامزاده یحیی بن زید نوه امام زین العابدین (ع) که دارای بنای بزرگ و محوطه‌ای وسیع و رواق آیینه‌کاری شده بوده با محراب و گچ‌بری‌های انجام شده مربوط به دوره سلجوقی در جوار ضریح مطهر آن امامزاده به همراه تنوع اقوام با فرهنگ، آداب و رسوم و البسه و پوشاک خاص آنها از دیگر ظرفیت‌های تاریخی و فرهنگی گنبدکاووس است.

شهرستان گنبدکاووس با افزون بر ۴۰۰ هزار نفر جمعیت درشرق استان گلستان واقع است.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha