معاون سازمان حفاظت محیط‌زیست: بخشی از حفاظت محیط‌زیست باید به منافع مردم گره بخورد

شهرکرد – ایرنا – معاون محیط‌زیست طبیعی و تنوع زیستی سازمان حفاظت محیط‌زیست گفت: بخشی از حفاظت محیط زیست باید به منافع مردم گره بخورد و مردم از این حفاظت منفعت کسب کنند.

به گزارش ایرنا، حسن اکبری روز شنبه در دومین همایش ملی پارک‌های ملی و مناطق تحت حفاظت که در منطقه تنگ صیاد چهارمحال و بختیاری در حال برگزاری است افزود: مشارکت مردم در حفاظت از محیط‌زیست تنها نباید در حد زباله نریختن باشد هر چند این مساله مهمی است اما مشارکت به این معنی است که مردم از حفاظت محیط‌زیست منفعت کسب کنند.

وی اظهار داشت: به طور حتم باید یک بخش‌هایی از محیط‌زیست، اقتصادی شود و بخشی از تنوع زیستی با کمک مردم انجام شود.

معاون سازمان حفاظت محیط‌زیست گفت: جلب مشارکت واقعی مردم در حفاظت از محیط زیست براساس دستورالعمل‌ها و قوانین باید انجام شود.

اکبری با بیان اینکه دولت قرار نیست تمام هزینه‌های حفاظت را در کشور پهناوری مانند ایران تامین کند اضافه کرد: باید بخشی از بار حفاظت و تنوع زیستی به مردم واگذار شود.

وی با تاکید بر اینکه مساله مشارکت مردم در حفاظت از محیط‌زیست باید در دانشگاه‌ها جدی گرفته شود افزود: مطالبی که در دانشگاه تدریس می‌شود سنخیت چندانی با وضعیت موجود محیط زیست ندارد به نحوی که بسیاری از مطالب دانشگاه‌ها در مسیر کار مورد استفاده قرار گرفته نشده است.

اکبری ادامه داد: به دلیل اینکه منابع کافی برای حفاظت از محیط‌زیست در کشور وجود ندارد و همچنین از منابع بخش خصوصی نیز استفاده نشده است بسیاری از لحظه‌های داغ حفاظت از تنوع زیستی از دست داده شده است.

معاون محیط زیست طبیعی و تنوع زیستی سازمان حفاظت محیط‌زیست گفت: سه مساله اساسی در حوزه مدیریت تنوع زیستی وجود دارد بانک‌های اطلاعاتی و داده‌های حیات وحش از جمله آن‌ها به شمار می‌رود که در این خصوص ضعف‌های بسیاری وجود دارد.

اکبری یادآور شد: داده‌های سازمان حفاظت محیط‌زیست با بیش از نیم قرن سابقه در انجام کار حفاظت بسیار ناچیز و پراکنده است.

وی اضافه کرد: ۳۰ بانک اطلاعاتی در سامانه جامع محیط زیست ایجاد شده و سایر داده‌های حیات وحش از جمله تلفات، سرشماری‌ها، آتش‌سوزی‌ها، تصرف‌ها، مناطق حفاظت شده و معادن و سایر موارد دیگر به ثبت رسیده است.

اکبری با تاکید براهمیت مساله داده‌های حیات وحش گفت: بحث داده‌ها در تعیین منزلت مناطق، رتبه‌بندی باغ وحش‌ها، مطالعات بنیادی مهره‌داران کشور مهم و ضروری است.

وی با اشاره به برخی ضعف‌ها در بحث قانون، دانش و فرهنگ در محیط زیست افزود: در زمان حاضر در بخش قانون ۲ آیین‌نامه به تصویب رسیده است و همچنین یک لایحه نیز در مراحل نهایی خود قرار دارد که با ایجاد زیرساخت قانونی باید بتوانیم مردم را از مناطق حفاظت شده منتفع کرد.

اکبری تاکید کرد: یکی از معیارهای ارزیابی اثربخشی مناطق حفاظت شده میزان منتفع شدن جوامع محلی از حفاظت است که مشارکت را به دنبال دارد.

بیشتر بخوانید:

شهرکرد میزبان دومین همایش ملی پارک‌ها و مناطق تحت حفاظت است

به گفته اکبری، زیستگاه‌های مستعد باید با رعایت مسائل خلوص ژنتیکی و با حذف تهدیدها احیا شود که در این خصوص گام‌هایی از جمله احیای آهو در دشت مغان، جبیر در پارک ملی نایبند و قوچ و میش در جنوب شرق توران برداشته شده که امید می‌رود ادامه یابد.

وی با اشاره به حد و حدود، اختیارات و ضعیف سازمان حفاظت محیط‌زیست افزود: در برخی از موارد قانون اجازه ورود در بسیاری مسائل از جمله زمین، جنگل، پوشش گیاهی و مرتع را به این سازمان نمی‌دهد.

اکبری با تاکید بر ضرورت تغییر رفتار محیط‌زیستی در دانشگاه‌ها گفت: آموزش به تنهایی و دادن یک سری اطلاعات و دانستنی‌های محیط‌زیستی به دانشجویان منجر به تغییر رفتار نمی‌شود.

وی با تاکید براینکه تغییر رفتار باید از دانشگاه‌ها صورت بگیرد تاکید کرد: تغیر رفتار نسبت به محیط زیست باید به صورت عملی در دانشگاه‌ها صورت پذیرد.

معاون محیط زیست طبیعی و تنوع زیستی سازمان محیط زیست گفت: بیشترین آسیب محیط زیست از سوی افرادی است که سخنان خوبی در این خصوص ایراد می‌کنند اما رفتار محیط زیستی ندارند.

به گزارش ایرنا، دومین همایش ملی پارک‌های ملی و مناطق تحت حفاظت از ۲۴ تا۲۶ شهریورماه در چهارمحال و بختیاری حال برگزاری است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha