وزیر علوم: انتصاب گذشته روسای دانشگاه‌ها دلیلی برای تغییر آنها نیست

تهران- ایرنا- وزیر علوم، تحقیقات و فناوری تاکید کرد: صرف انتصاب روسای دانشگاه‌ها در دولت قبلی، دلیلی بر تغییر آنها نخواهد بود.

به گزارش گروه علمی ایرنا، حسین سیمایی‌صراف امروز (شنبه) در حاشیه اجلاس روسای دانشگاه ها، موسسات آموزش عالی، پژوهشی و فناوری در پاسخ به این پرسش که سازو کار وی برای تغییر روسای دانشگاه ها چیست توضیح داد: صرف اینکه رئیس دانشگاهی در گذشته منصوب شده دلیل کافی برای برکناری نیست و بنا داریم از تجارب مدیران گذشته استفاده کنیم.

وی افزود: ولی دولت تغییر کرده است و شعار اساسی رئیس جمهور به وفاق ملی است؛ بنابراین یکی از معیارهای ما برای تداوم همکاری با روسای دانشگاه‌ها و انتخاب مدیران جدید مدیری است که بیشترین قدرت را در توافق‌سازی داشته باشد؛ یعنی در دانشگاه فراگیرتر از بقیه عمل کند و با تنوع سلایق و تکثر روش ها سازگار باشد.

وزیر علوم گفت: عجله‌ای برای تغییر روسای دانشگاه‌ها نداریم البته طبق آمار در ۶ ماهه نخست فعالیت دولت گذشته ۸۰ رئیس دانشگاه و موسسه تغییر کردند اما اکنون هیچ برآوردی از اینکه چه تعداد تغییرات و در چه بازه زمانی داشته باشیم ندارم.

سیمایی صراف تاکید کرد: مبنا را بر همکاری با روسای دانشگاه‌ها قرار دادیم و چنانچه شکایتی نسبت به عملکرد برخی‌ها به دست ما برسد مجبور هستیم رسیدگی کنیم؛ البته اقدام ما نیز روشمند خواهد بود و طبق یک یا دو اعتراض عمل نخواهیم کرد. هیات‌های بی‌طرفی را به دانشگاه‌ها اعزام می‌کنیم تا تحقیقات لازم را انجام دهند و با حوصله به امور رسیدگی خواهیم کرد.

وزیر علوم درخصوص افزایش همکاری دانشگاه و صنعت نیز گفت: قطع ارتباط بین دانشگاه و صنعت معضلی است که از گذشته تاکنون ادامه داشته است و دانشگاه باید نیاز محور باشد اما شرکت‌ها، بخش دولتی و بخش خصوصی نیز باید نیازهای خود را ارائه دهند چرا که یک طرفه نمی‌توان به آرمان اتصال رابطه بین دانشگاه و صنعت رسید.

وی افزود: بر اساس گزارش ها نزدیک به ۱۲ هزار پروژه بین دانشگاه و صنعت منعقد شده است؛ اما قطعاً کافی نیست و انتظار داریم دولت و بخش خصوصی به دانشگاه‌ها اعتماد کنند و توسعه را از دانشگاه‌ها شروع کند. البته دانشگاه‌ها نیز باید کارآمدتر و مهارت محور باشند تا نیازها را برآورده کنند.

سیمایی صراف در خصوص هزینه کرد بودجه دانشگاه ها توسط روسای دانشگاه گفت: طبق ماده ۱ قانون احکام دائمی اعضای دانشگاه‌ها استقلالی در حوزه اداری و استخدامی دارند؛ اما مطمئناً اینطور نیست که هر طور بخواهند تصمیم بگیرند آنچه در قانون آمده است باید هزینه کنند.

وی در خصوص اساتید اخراجی دانشگاه ها نیز گفت: آمار دقیقی از اساتید اخراجی دانشگاه نداریم شکایت هایی به دست ما رسیده است، اما صرف وصول شکایات به معنی درستی ادعا نیست و باید بررسی شود.

وزیر علوم درباره ساز و کار بررسی شکایات اساتید نیز گفت: بر حسب مطالباتی که صورت گرفته رئیس جمهور و معاون اول فرصت تجدید نظری در نظر گرفته اند. مفهوم صحبت‌های رئیس جمهور این نیست که هر اتفاقی افتاده غلط بوده است اما برحسب شکایت هایی که صورت گرفته و اینکه فردی مدعی شده با آنها سیاسی برخورد شده و قضایی و انضباطی نبوده است، فرصتی برای تجدیدنظر و بازبینی همان پرونده ها است.

وی افزود: ساز و کار آن در دفتر بازرسی و بررسی شکایات است و از طریق کارگروهی مرکب از کارشناس حقوق مدیر بازرسی و شکایات، مدیران ذیربط و یکی از قضات عالیرتبه این روند انجام می‌شود تا کاملا بی طرفانه رسیدگی شود و تضییع حقی صورت نگیرد.

وزیر علوم درباره حکم قضایی دانشجویان گفت: ما دخالتی در امور قضایی نمی توانیم داشته باشیم اما تفاهم خوبی با قوه قضاییه داریم مبنی بر اینکه پرونده های دانشجویی و هیات علمی که در این قضایا گرفتار شدند در کارگروهی نظرات ما را نیز بشنوند و امیدواریم با طرح این پرونده‌ها تجدید نظری در آرا صورت گیرد

سیمایی درخصوص دخالت نمایندگان در تغییر روسای دانشگاه ها گفت: نمایندگان مجلس هیچ دخالتی در روند انتصاب و برکناری روسای دانشگاه‌ها ندارند. درباره تغییر رئیس دانشگاه تهران اطلاع ندارم چه شایعاتی در فضای مجازی مطرح است.
وی درباره استعفای فرهاد دانشجو نیز گفت: وی در زمان وزیر علوم پیشین استعفا داد و قبول نشد و دوباره بازگشت و استعفا داد و اکنون نیز به مسئولیت خود ادامه می‌دهد.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha