۲۵ شهریور ۱۴۰۳، ۸:۴۵
کد خبرنگار: 5333
کد خبر: 85596042
T T
۱ نفر

برچسب‌ها

درباره «دانشنامه حقوق ایران»؛

دسترس‌پذیری دانش حقوق برای جامعه

۲۵ شهریور ۱۴۰۳، ۸:۴۵
کد خبر: 85596042
الهام افسریان | مدیر اجرایی دانشنامه حقوق ایران
دسترس‌پذیری دانش حقوق برای جامعه

تهران- ایرنا- «دانشنامه حقوق ایران» در ایران بدون سابقه قبلی به رشته تحریر درآمده از نقایصی به دور نیست که امید است با همکاری استادان و مولفان و همکاران در مرکز دایرةالمعارف بزرگ اسلامی به‌زودی شاهد انتشار جلدهای بعدی این اثر باشیم.

دانشنامه‌ها در تاریخ علم و فرهنگ و تمدن بشری همواره مهم‌ترین ابزار ثبت و ضبط اطلاعات محسوب شده‌اند. مرکز دائرةالمعارف بزرگ اسلامی از سال ۱۳۶۲ بی‌تردید با این هدف فعالیت خود را با تالیف دائرةالمعارف بزرگ اسلامی آغاز کرد و به‌مرور با تخصصی‌ترکردن دانشنامه‌ها این امر خطیر را گسترش داد. این مرکز با دانشنامۀ حقوق ایران که بی‌شک در این زمینه امری بی‌تکرار بوده است؛ قریب به ۱۰ سال با همکاری مؤلفان و متخصصان صاحب‌نام و زیر نظر استادان برجستۀ حقوق به امر تألیف مقالات تخصصی حقوق مبادرت ورزید. مأموریت ما در بخش حقوق، گزینش عناوین کاربردی و مهم حقوق موضوعۀ ایران و تجمیع و طبقه‌‎بندی اطلاعات موجود با هدف ترویج و تولید منابع مرجع در قالب دانشنامه و تألیف مقالات با توجه به سیر تاریخی هرعنوان و تأکید بر برجسته‌‎سازی منابع درجۀ اول این علم بوده است تا بتوان دانش حقوق را برای همۀ اقشار جامعه دسترس‌پذیر ساخت. از طرفی مرجعی باشد برای شناخت منابع درجۀ یک برای علاقه‌مندان به‌ویژه دانشجویان جوان این رشته.

دسترس‌پذیری دانش حقوق برای جامعه
الهام افسریان مدیر اجرایی دانشنامه حقوق ایران و دستیار بخش حقوق مرکز دایرةالمعارف بزرگ اسلامی

رعایت استاندارهای علمی دانشنامه‌نگاری و بهره‌برداری از استادان و دانشمندان برتر کشور در علم حقوق در تولید و داوری مقالات ازجمله مسائل اساسی ما بود و تلاش شده تا با ایجاد هم‌افزایی، منجر به بهبود کیفیت در تولید مقالات دانشنامه شویم.

اینجانب که در این سال‌ها دوشادوش استادان و مؤلفان این دانشنامه پیش رفتم با اطمینان می‌توانم خاطرنشان کنم که به اهداف زیر نائل آمدیم: انتشار مقالات تخصصی در زمینۀ عناوین حقوقی، معرفی دستاوردهای جدید پژوهشی و ایجاد دسته‌بندی برای تبادل نظر بین محققان حقوقی و حقوق‌‎دانان کشور، انتشار موضوعات مهم و کاربردی در زمینۀ حقوق و گسترش مرزهای دانش در این زمینه، توسعۀ روحیه و انگیزۀ تحقیق، کمک به برقراری ارتباط بین مراکز آموزشی علمی و محققان و کارشناسان به‌منظور انتقال و تبادل دانش و یافته‌ها و منابع جدید و دسته اول این علم، و تلاش در یافتن و حل مسائل علمی و فنی مربوط به مشکلات حقوق بدون در نظر گرفتن پیش‌داوری‌ها و اظهار نظرهای شخصی.

البته چون این دانشنامه در ایران بدون سابقۀ قبلی به رشتۀ تحریر درآمده از نقایصی به دور نیست که امید است با همکاری استادان و مؤلفان و کلیۀ همکاران ما در مرکز دائرةالمعارف بزرگ اسلامی به‌زودی شاهد انتشار مجلدات بعدی از این اثرماندنی و سترگ باشیم.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha