به گزارش ایرنا، کالاهایی چون پوشاک، کیف و کفش، کتاب و نوشت افزار، اقلام پرمصرف این ایام بازار مشهد است که به دلیل تقاضای بالا برای آن، قیمتشان نیز افزایش یافته است و به قولی دست در بازار این اقلام زیاد شده است به طوری که اغلب والدین به دنبال یافتن جایی هستند که بتوانند این کالاها را با قیمتی پایینتر تهیه کنند.
از جمله این مکان ها می توان به نمایشگاه عرضه مستقیم کالا یا مغازه های دارای فروش فوق العاده در سطح شهر اشاره کرد که خانوادههایی که دخل و خرج خود را برابر نمی بینند، تلاش می کنند تا اقلام مورد نیاز دانش آموز خود را از این مکان ها خریداری کنند.
با یک حساب سرانگشتی و با در نظر گرفتن قیمت اقلامی که در بازار وجود دارد، می توان هزینه خرید همه کالاهای مورد نیاز یک دانش آموز در آغاز ماه مهر را حدود ۱۰۰ میلیون ریال برآورد کرد، این در شرایطی است که میانگین حقوق دریافتی ماهانه یک کارگر ۱۰۰ تا ۱۱۰ میلیون ریال است و اگر بخواهد در ابتدای سال تحصیلی کالاهای نو مورد نیاز فرزندش را خریداری کند، باید تمام حقوق خود را بگذارد و حال اگر شمار این فرزندان بیش از یک نفر باشد که اوضاع متفاوت خواهد بود.
با یک حساب سر انگشتی با در نظر گرفتن قیمت هایی که در بازار وجود دارد، می توان هزینه خرید همه کالاهای مورد نیاز یک دانش آموز در آغاز ماه مهر را حدود ۱۰۰ میلیون ریال برآورد کردنگار عرفانی به عنوان یکی از والدینی که امسال به تازگی فرزند پسر خود را به مدرسه میفرستد، به خبرنگار ایرنا گفت: کیف، کفش، نوشت افزار و لباس فرم اقلامی بود که برای پسر کلاس اولی ام تهیه کردم، قیمت کفش برای من سه میلیون و ۵۰۰ هزار ریال، نوشت افزار ۲۶ میلیون ریال، لباس فرم هفت میلیون و ۵۰۰ هزار ریال و کیف هفت میلیون ریال تمام شده است.
وی افزود: این در شرایطی است که کیف و نوشت افزار از مدرسه و فروشگاه های تخفیف دار تهیه شد و اگر می خواستم آن ها را هم از مغازه های معمولی تهیه کنم، باید بیشتر از این هزینه می کردم.
عرفانی به نکته دیگری هم اشاره کرد و گفت: نوشت افزار را هر چه ارزان تر بخری، کیفیتش پایین تر است لذا مجبور می شوی تعداد دفعات بیشتری در سال این اقلام را خریداری کنی، در واقع دیگر مثل سالهای گذشته نوشت افزازهای معمولی با قیمت تعاونی در بازار وجود ندارد، سطح کیفی و تنوع رنگ و نوع نوشت افزار و دفتر و کتاب آنقدر زیاد است که ناگزیر به خرید آن برای فرزندت می شوی.
وی اضافه کرد: مدارس نیز برای آنکه لوازم بچه ها یکسان باشد و مانع از فخرفروشی بچه ها نسبت به هم شود، به والدین توصیه می کنند که این اقلام را از یک فروشگاه مشترک خریداری کنند که بعضا مجبور هستی به توصیه آنها عمل کرده و هزینه بیشتری برای فرزندت پرداخت کنی.
افزایش قیمت کالاها همراستا با تورم
دستاندرکاران اصناف مشهد بر این باورند که افزایش قیمت کالاهایی مانند کیف و کفش و نوشت افزار و لباس با توجه به افزایش نرخ تورم و شرایط اقتصادی کشور تقریبا طبیعی است و نباید از اینکه قیمت ها نسبت به سال قبل افزایش داشته است، تعجب کرد، در واقع شرایط اقتصادی کشور به نحوی است که گرانی کالا ناگزیر بوده و گرانفروشی از سوی صاحبان صنوف رخ نمی دهد.
رییس اتحادیه صنف کتاب و نوشت افزار مشهد به خبرنگار ایرنا گفت: اگر افزایش مالیات، اجاره مغازه، دستمزد کارگران و هزینه های جاری تولیدکننده را در نظر بگیریم، افزایش قیمت نوشت افزار و کتاب تولید داخل کشور نسبت به سال قبل اجتناب ناپذیر است.
رامین درخشانپور افزود: به تناسب افزایش نرخ ارز، قیمت نوشت افزار خارجی نیز در بازار افزایش یافته است، اما با در نظر گرفتن تمام این مولفهها، قیمت اقلامی مانند دفتر نسبت به قیمت تمام شده آن در کارخانه چندان افزایش ندارد، تولیدکنندگان هم با مشکلات زیادی دست و پنجه نرم میکنند، قطعی برق و افزایش هزینهها، آنها را هم دچار مشکل کرده اما برای حفظ بازار خود در داخل ناگزیرند کالای خود را کمتر از قیمت تمام شده تولید آن، عرضه کنند.
تولیدکنندگان هم با مشکلات زیادی دست و پنجه نرم میکنند، قطعی برق و افزایش هزینهها آنها را هم دچار مشکل کرده اما برای اینکه بتوانند بازار داخل را حفظ کنند ناگزیر هستند به کمتر از قیمت تمام شده تولید کالای خود، آن را عرضه کنندوی اظهار کرد: نرخ دفتر تعاونی یا دفتر اقتصادی در سال جاری با قیمت پارسال آن تغییری نداشته است، باقی نوشت افزار هم اگر افزایش قیمت دارد نسبت به نرخ تورم، پایین تر است، از طرف دیگر نوشت افزار قاچاق هم بازار داخل را تهدید می کند، هرچند هنوز وارد بازار نشده اما زمزمه های آن وجود دارد.
درخشانپور در پاسخ به این سوال که آیا کیفیت نوشت افزار افت کرده است، گفت: کیفیت نوشت افزار ارتباط مستقیم با قیمت آن دارد، والدین هم براساس توان مالی خود خرید می کنند، آنان می توانند یک دفتر ۱۰ هزار تومانی یا یک دفتر ۲۵ هزار تومانی خریداری کنند، اینکه دوام یک محصول چقدر باشد بسته به میزان هزینه ای است که برای آن پرداخت می شود، اما در مجموع بضاعت مالی عموم مردم کاهش یافته است.
رییس اتحادیه سراجان مشهد نیز در پاسخ به سوال خبرنگار ایرنا مبنی بر وضعیت نرخ کیف مدارس گفت: قیمت کیف مدارس نسبت به سال گذشته افزایش زیادی نداشته است، تولیدکنندگان کیف مشهد امسال ۳۵ غرفه در نمایشگاه عرضه مستقیم کالای پاییزه داشتند و اقلام تولیدی خود را بدون سود و با قیمت تمام شده تولید عرضه کردند.
سیدمحمد موسوی اضافه کرد: امسال در نمایشگاه پاییزه تنها تولیدکنندگان حضور داشتند و نمایشگاه بین المللی مشهد راسا اقدام به ثبت نام از متقاضیان کرد و هیچ معرفینامهای از اتحادیه گرفته نشده و اتحادیه برای نظارت بر قیمت کالاها تنها کارشناس اعزام کرده است.
سمیه ظریفیان، رییس اتحادیه تولیدکنندگان پوشاک مشهد نیز در پاسخ به سوال خبرنگار ایرنا مبنی بر قیمت لباس فرم مدارس گفت: لباس فرم مانند دیگر اقلام در بازار افزایش قیمت ۱۰ تا ۱۵ درصدی نسبت به سال قبل دارد.
در مقابل رییس اتحادیه فروشندگان پوشاک مشهد با اظهار ناخرسندی نسبت به برنامه ریزی امسال برای حضور غرفه داران عرضه کالاهای پرتقاضا در نمایشگاه گفت: هرساله این اتحادیه قیمت های پوشاک عرضه شده در نمایشگاه را مدیریت می کرد، اما امسال مدیریت بخش پوشاک به اتحادیه تولیدکنندگان داده شد.
سیدمهدی لسان طوسی اظهار کرد: اگر قرار باشد صرفا یک اتحادیه در نمایشگاه عرضه پوشاک داشته باشد، این موضوع انحصار ایجاد کرده و منجر به افزایش قیمت کالا بدون نظر کارشناسی اتحادیه مربوطه می شود، در واقع این اتحادیه فروشندگان پوشاک است که می تواند قیمت کالا را محاسبه و ارایه دهد.
عضو هیات رییسه اتاق اصناف مشهد نیز در پاسخ به سوال ایرنا تایید کرد که امسال برپایی نمایشگاه عرضه مستقیم کالای پاییزه در مشهد با محوریت تولیدکنندگان بوده است با این هدف که واسطه ها حذف شوند و کالا با نرخ منصفانه به دست مشتری برسد.
محمد محمدی که ریاست اتحادیه صنف کفاشان مشهد را نیز برعهده دارد، گفت: افزایش قیمت کفش دانش آموزان نیز امسال متناسب با افزایش نرخ تورم بوده است و نمی توان آن را گران فروشی اصناف دانست.
نمایشگاه شلوغ شد اما خرید به اندازه توان مردم بود
بیست و سومین نمایشگاه عرضه مستقیم کالای فروش پاییزه در مشهد از ۱۸ تا ۲۳ شهریورماه با ۴۰۰ غرفه در فضایی به گستره بیش از هشت هزار متر مربع برگزار شد و در آن کالاهای پرمصرف به ویژه مربوط به فصل پاییز از جمله نوشت افزار، پوشاک، کیف، کفش و مواد غذایی با نرخ زیر قیمت بازار عرضه شد که این نمایشگاه با استقبال اصناف همراه و در گزینش متقاضیان بیشترین تمرکز روی تولیدکنندگان بود.
به گفته فرزین سلطانی، رییس شرکت نمایشگاه بین المللی مشهد در طول ۶ شب برپایی این نمایشگاه نزدیک به ۱۰۰ هزار نفر از آن دیدن کردند اما نمی توان رقم دقیقی از میزان خرید مردم بیان کرد چون قابل احصا نیست.
عضو هیات رییسه اتاق اصناف مشهد خرید مردم از این نمایشگاه را تقریبا مطلوب ذکر کرد و گفت: نمی توان خرید مردم از نمایشگاه را ۱۰۰ درصدی دانست. این نمایشگاه فرصتی برای فعالان اقتصادی است تا در زمان پرتقاضا برای کالاها بتوانند فروش مطلوبی داشته باشند و از سوی دیگر کالاها نیز با نرخ منصفانه به مردم عرضه شود.
صنوفی مانند نوشت افزار تمام سال را به امید این ایام فعالیت دارند تا بتوانند فروش خوبی داشته باشند، اینکه عده ای مداخله کرده و اقدام به فروش بی ضابطه نوشت افزار یا کتاب در این ایام می کنند، ۱۰۰ درصد اشتباه و اجحاف در حق صنوف تخصصی در این بخش استمحمدی، مداخله مدارس یا برخی فروشگاههای غیرمرتبط با صنوف تخصصی مانند نوشت افزار را مردود دانست و افزود: صنوفی مانند نوشت افزار تمام سال را به امید این ایام فعالیت دارند تا بتوانند فروش خوبی داشته باشند، اینکه عده ای مداخله کرده و اقدام به فروش بی ضابطه نوشت افزار یا کتاب در این ایام کنند، ۱۰۰ درصد اشتباه و اجحاف در حق صنوف تخصصی این بخش است.
به منظور جلوگیری از گران فروشی و دیگر تخلفات گروه های بازرسی اصناف و تعزیرات حکومتی در نمایشگاه مستقر بودند، در این راستا مدیر بازرسی و نظارت بر اصناف مشهد نیز آمار تخلفات این حوزه را اعلام کرده است.
به گفته محسن صیادی، در نظارت های انجام شده توسط بازرسان این مدیریت از غرفه های نمایشگاه پاییزه عرضه مستقیم کالا، ۶۷ پرونده با تخلفات گرانفروشی (عدم رعایت اصول نرخگذاری نمایشگاهی) و درج نکردن قیمت، به ارزش بیش از یک میلیارد ریال تشکیل و به تعزیرات حکومتی ارجاع شد.
وی اظهار کرد: بیشترین شکایات مردم در این نمایشگاه از صنوف نوشت افزار، پوشاک، کیف، کفش و مواد غذایی بود که با رسیدگی به آن بیش از ۴۰ میلیون ریال وجه به شاکیان برگشت داده شد.
بیشتر بخوانید:
نظر شما