نجات‌بخشی باغ ۳۳ هکتاری رامسر در اولویت متولیان مربوطه قرار گیرد 

نوشهر- ایرنا- استاندار مازندران گفت: باغ ۳۳ هکتاری رامسر اگرچه سرسبز است، اما در حال حاضر به دلیل توقف فعالیت‌های مرمتی به نوعی دچار زوال شده که باید نجات‌بخشی آن هر چه زودتر در دستور کار مسئولان مربوطه قرار گیرد و از این وضعیت خارج شود.

به گزارش ایرنا، یوسف نوری عصر شنبه در نشست حلِ موانع احیای باغ ۳۳ هکتاری رامسر و اهمیت این بافت تاریخی برای به جریان افتادن پرونده ثبت جهانی رامسر گفت: استاندار بر اساس قانون این اختیار را دارد که چالش‌ها و مشکلات بین بخشی را در استان برطرف کند. این اختیار وجود دارد که همه چالش‌ها با حضور نمایندگان وزارتخانه‌ها در شهرستان و استان پیگیری و برطرف شود.

وی در ادامه پیرامون اهمیت ثبت جهانی و تاثیر آن در تحول صنعت گردشگری تصریح کرد: به خاطر داریم که بافت تاریخی یزد پس از ثبت‌جهانی چگونه احیا و به یک بافت زنده تبدیل شد. باغ ۳۳ هکتاری هم چنین شرایطی دارد. اگرچه سرسبز است، اما نوعی زوال و مردگی بر آن حاکم است که باید رفعِ موانع احیای آن در دستور کار قرار گیرد و به فضایی پرانرژی و گیرا تبدیل شود.

نماینده عالی دولت در مازندران با اشاره به اهمیت بافت‌های تاریخی و حفظ آن، سرمایه‌گذاری در ظرفیت‌های گردشگری رامسر از جمله قلعه مارکوه را ضروری خواند و تصریح کرد: با توجه به این‌که قلعه مارکوه جاذبه گردشگری خوبی محسوب می‌شود، به صندوق احیای وزارت میراث فرهنگی پیشنهاد کردیم که سرمایه‌گذار دارای اهلیت را به این بخش هدایت کنند.

فرماندار: حریم قلعه مارکوه با وجودِ داشتن حریم مصوب در برابر بلند مرتبه‌سازی آسیب‌پذیر است

فرماندار شهرستان رامسر نیز در این نشست حریم‌های میراثی و تاثیر آن در منظر طبیعی و تاریخی رامسر را با اهمیت توصیف کرد و گفت: قلعه تاریخی مارکوه با وجود داشتن حریم مصوب توانِ ایستادگی در مقابل بلندمرتبه‌سازی را ندارد که باید در این زمینه تدبیر و چاره‌اندیشی شود.

ابراهیم شیرود عشوریان اظهارکرد: با وجود اینکه این قلعه تاریخی حریم مصوب دارد، تا امروز موفق نشدیم از ساختِ یک ساختمان بلندمرتبه در حریم بصری این قلعه جلوگیری کنیم.

وی بلندمرتبه‌سازی در این منطقه را موجب نارضایتی عمومی اعلام و اظهار کرد: وزارت میراث فرهنگی باید در این مورد چاره‌اندیشی کند.

نماینده عالی دولت در رامسر با بیان این‌که ۲هزار و ۵۰۰ تالاب جهان به واسطه کنوانسیون رامسر زیر پرچم نام این شهر قرار دارد، گفت: رامسر علاوه بر برخورداری از مجموعه طبیعت و تاریخ در دل شهر، از فرهنگی غنی هم برخوردار است. ضمن اینکه نمدمالی رامسر نیز نشان یونسکو را دریافت کرده که افتخار این منطقه محسوب می‌شود.

وی تملک زمین‌های ایزگام‌دشت، ایجاد شهرک صنایع دستی، مرمت ساختمان‌های میراثی که در مالکیت ادارات قرار دارد و همچنین ساخت ساحتمان مصلی این شهر با معماری ایرانی و اسلامی را هم از نیازمندی‌های این شهر معرفی کرد.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha