نقش «نتانیاهو» در دامن زدن به جنگ اوکراین/ چرا روس‌ها کاری نمی‌کنند؟

تهران- ایرنا- تحلیلگر امور بین الملل با اشاره به نقش تهدیدهای پوتین در شکست نشست آمریکایی-انگلیسی در کاخ سفید برای تجهیز اوکراین به موشک‌های دوربرد برای هدف قرار دادن عمق خاک روسیه به نقش نتانیاهو در تشدید جنگ اوکراین پرداخته است.

به گزارش امروز یکشنبه ایرنا، «عبدالباری عطوان» تحلیلگر امور بین الملل در مطلبی در رای الیوم به جنگ اوکراین و روسیه اشاره کرده و آورده است: آیا تهدیدهای پوتین موفق شد که نشست آمریکایی-انگلیسی درباره گسترش جنگ اوکراین و مجهز کردن «زلنسکی» به موشکهای برد بلند را به شکست بکشاند؟ نقش «بنیامین نتانیاهو» نخست وزیر رژیم صهیونیستی و لابی صهیونیستی در تشدید این جنگ برای وارد کردن آمریکا و ناتو به منظور خروج از شکست هایش در غزه و منطقه چیست؟

این تحلیلگر نوشت: تهدیدهای پوتین مبنی بر استفاده از سلاح هسته‌ای تاکتیکی برای حمله به اهداف راهبردی آمریکایی و انگلیسی موفق به شکست نشست روز جمعه در کاخ سفید با هدف چراغ سبز دادن به زلنسکی رئیس جمهور اوکراین و ارتش او برای استفاده از موشک های دوربرد آمریکایی، انگلیسی و فرانسوی برای هدف قرار دادن عمق روسیه بود. پوتین عامدانه این هشدار شدیداللحن را روز پنجشنبه یعنی یکروز قبل از نشست مذکور داد و گفت که به کارگیری موشک های دوربرد «اتکمز» آمریکایی و «سایه طوفان» انگلیسی علیه اهدافی در عمق روسیه به مثابه ورود ناتو به شکل مستقیم به میدان جنگ علیه روسیه و تغییر ماهیت نبرد کنونی است.

عطوان افزود: اخباری به بیرون درز پیدا کرد مبنی بر اینکه واکنش به این تحول خطرناک شامل فعال کردن دکترین هسته ای ارتش روسیه، آغاز آزمایش های هسته ای برای اولین بار از سال ۱۹۹۰، به کار گیری بمب های تاکتیکی و چه بسا تسلیح همه کشورها و جنبش های متخاصم با آمریکا به سلاح های دفاعی و هجومی پیشرفته خواهد بود.

این تحلیلگر در ادامه به اظهارنظر «دیمتری مدودف» رئیس جمهور سابق و معاون رئیس شورای امنیت ملی روسیه در روز گذشته اشاره کرد که وعده ویرانی کامل کی یف را داد.

وی نوشت: لابی های صهیونیست که بنیامین نتانیاهو آنرا را رهبری و به حرکت در می‌آورد؛ نقش برجسته ای در تشدید جنگ اوکراین با هدف وارد کردن آمریکا و ناتو به شکل گسترده در آن دارد تا از این تشدید در خدمت بلندپروازی‌های اسرائیل بهره برداری کند. سخنان نتانیاهو در مقابل کنگره مبنی بر اینکه اسرائیل از غرب دفاع می کند در این راستا رخ داد. همچنین هجمه سنگین لابی های صهیونیست علیه روسیه و ایران به بهانه ارسال موشک بالستیک از سوی ایران به روسیه به منظور انتقام نظامی آمریکا و ناتو از دو کشور نیز در همین راستاست. شاید آنچه رسانه آمریکایی «وال استریت ژورنال» نزدیک به وزارت دفاع آمریکا منتشر کرد مبنی بر اینکه آمریکا از احتمال حمایت تسلیحاتی پوتین از انصارالله یمن در واکنش به اجازه دادن به اوکراین برای حمله به عمق روسیه با موشکهای آمریکایی و انگلیسی و فرانسوی به شدت در هراس است نیز در راستای ارتباط میان دو جنگ اوکراین و خاورمیانه باشد.

عطوان آورده است: متاسفانه و دردناک این است که روسیه به این موضوع یعنی اقدامات تحریک آمیز صهیونیستی علیه خود با تشدید جنگ اوکراین توجهی ندارد و از رویارویی با نتانیاهو و دادن سامانه های اس ۴۰۰ و اس ۵۰۰ به سوریه و ایران، پرهیز می‌کند؛ اما در نهایت یعنی زمانی که موشک های دوربرد آمریکایی و غربی به عمق روسیه اصابت کنند و امنیت و ثبات روسیه و حکومت پوتین را متزلزل کنند، آنگاه رهبران روسیه خواهند فهمید که سیاست آنها در قبال متحدانشان در خاورمیانه درست نبوده است و مجبور به تغییر آن خواهد شد و امیدواریم که این خیلی دیر و زمانی که فرصت از دست رفته باشد، رخ ندهد.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha