بوی ماه مهر و دغدغه والدین برای تهیه سرویس مدرسه

اراک - ایرنا - سرویس مدرسه از سال‌های گذشته به یک دغدغه مهم برای والدین در اوایل سال تحصیلی تبدیل شده و بسیاری از اولیای دانش‌آموزان بیشتر از مسایل درسی فرزندان خود دست کم در هفته‌های اول مدرسه، دغدغه سرویس مدارس، وضعیت و نوع خودرو، تعهد و شخصیت راننده و یا هزینه سرویس مدرسه فرزاندان دانش‌آموز خود را دارند.

به گزارش ایرنا، شاید بهترین خاطره‌های دانش‌آموزان دهه ۶۰ و حتی ۷۰ از زمان تحصیل، پیاده‌روی دوستانه از خانه به مدرسه و بالعکس باشد اما خیلی وقت است که خبری از این پیاده‌روی‌های شادی بخش نیست، خودروهای بزرگ و کوچک که برخی از آنها دانش آموزان را روی هم تلنبار کرده و پدر و مادرهایی که کودکان خود را با عجله دم مدرسه پیاده کرده و هراسان و مضطرب از دیر شدن وقت اداره روی پدال گاز ماشین فشار می آورند، صحنه‌های تکراری هر صبح پس از مهر ماه هستند.

این روزها سرویس مدرسه به یک دغدغه و حتی یک نیاز آموزشی برای اولیای دانش آموزان و مسئولان مدارس تبدیل شده و در بسیاری اوقات پیش از هر اقدام آموزشی جمع و جور کردن و ساماندهی آن به امری ضروری تبدیل شده است.

سرویس مدرسه دانش‌آموزان طی سال‌های گذشته از وظایف تعریف شده آموزش و پرورش بود اما امسال برخلاف گذشته این مهم براساس یک آیین‌نامه جدید به شهرداری‌ها و دهیاری‌ها واگذار شده و آموزش و پرورش تنها «نظارت» بر این حوزه را بر عهده دارد و در این راستا، انعقاد هرگونه قرارداد بین مدارس و مجموعه‌های تابعه با پیمانکاران ممنوع است.

اگرچه نهادهای مربوطه، قوانین خاصی در این خصوص، تدوین و تصویب کرده‌اند، اما از آنجا که ایمنی دانش‌آموزان در سرویس مدارس یکی از نگرانی‌های بزرگ جامعه به ویژه والدین است، لازم است نکات ایمنی به شکل ویژه‌ای توسط نهادهای مربوطه، رانندگان سرویس‌ها، والدین و خود دانش‌آموزان مورد توجه قرار گیرد.امسال آیین‌نامه جدید «حمل‌ونقل دانش‌آموزی» مصوبه هیات وزیران ابلاغ شده که باید عملیاتی شود و بر این اساس، ثبت‌نام والدین برای دریافت خدمات سرویس مدرسه ‌از اول خردادماه سال جاری آغاز شده و والدین یک ماه برای ثبت درخواست خود فرصت داشتند.

با توجه به اینکه در استان مرکزی ۲۶۳ هزار دانش‌آموز در ایام تحصیل همه روزه مسیر خانه تا مدرسه و بالعکس را طی می‌کنند، در خصوص محل و نقش دانش‌آموزان و نحوه سرویس‌دهی به آنان موانعی وجود دارد که باید در سیستم حمل و نقل دانش‌آموزی این استان شناسایی و بررسی شود.

در واقع سال‌ها است که روند انتقال دانش‌آموزان در فصل تحصیل به‌ صورت ضابطه‌مند و ایمن به طور کامل انجام نمی‌گیرد و مشکلات زیادی در این میان به چشم می‌خورد که جدی گرفتن نکات ایمنی موجب کاهش این دغدغه و حوادث احتمالی می‌شود.

در کشور ما سرویس مدارس شامل خودروی سواری، ون، مینی‌بوس و اتوبوس تعریف شده است اما خانواده‌ها ترجیح می‌دهند فرزندانشان از خودروهای سواری برای رفتن به مدرسه استفاده کنند.

بوی ماه مهر و دغدغه والدین برای تهیه سرویس مدرسه

مادر یک دانش‌آموز دوره دوم درباره سرویس مدرسه فرزند خود گفت: در سامانه سپند ثبت‌نام کرده‌اند اما مطمئن نیستند این شیوه بتواند خدمات قابل قبولی ارایه کند.

وی درباره احتمال ناموفق بودن این طرح گفت: در سال‌های گذشته مدیر مدرسه، دانش‌آموزانی را که در یک محله بودند شناسایی و اسامی را به رانندگان سرویس‌ها اعلام می‌کرد و والدین به صورت مستقیم با راننده در ارتباط بودند اما امسال این طرح در ابهام است و والدین با شرکت‌هایی که ممکن است غیرواقعی باشند، طرف هستند.

در مقابل این دیدگاه، مادر دانش‌آموزی معتقد بود، اگر شرکت‌های حمل و نقل توسط پلیس راهور و شهرداری و یا آموزش و پروش رصد شوند امکان تخلف و کوتاهی به شدت کاهش پیدا می‌کند.

«مرضیه فراهانی‌منش» افزود: لازم است آموزش و پرورش بر فعالیت شرکت‌های حمل و نقل نظارت داشته باشد تا خیال خانواده‌ها از پرداخت هزینه و ارایه خدمات به موقع به ویژه در فصل سرد سال که ممکن است سرمای هوا موجب تردد سخت خودروها شود، اطمینان داشته باشند.

سوارشدن بیش از حد ظرفیت در سرویس مدرسه نشان می‌دهد که خطر در کمین دانش‌آموزان است، این مسئله طی چند سال اخیر به یک معضل تبدیل شده و دلایل مختلفی مانند گرایش والدین به کاهش شهریه ثبت‌نام سرویس و استفاده حداکثری از ظرفیت خودروها باعث به‌وجود آمدن این مسئله می‌شود.

مادر دانش‌آموز دیگری گفت: اولین و مهمترین نکته‌ای که هر راننده سرویس مدرسه باید به آن توجه کند، متناسب بودن تعداد صندلی با تعداد دانش‌آموز است، ولی گاهی دیده شده، برخی رانندگان سرویس‌ها تعداد زیادی دانش‌آموز (حتی ۲ برابر گنجایش) را به طور نامناسبی درون سرویس جای می‌دهند.

«مریم جمالی‌زاده» افزود: باید توجه شود که در صورت بروز تصادف یا تغییر مسیر ناگهانی خودرو، چه دانش آموزان نشسته باشند و چه ایستاده، هیچ ضمانتی برای ایمن ماندن دانش‌آموز در این وضعیت وجود ندارد.

بوی ماه مهر و دغدغه والدین برای تهیه سرویس مدرسه

یک‌هزار و 100 خودرو برای جابجایی دانش‌آموزان اراکی تدارک شد

شهردار اراک گفت: با توجه به اینکه امسال برای اولین بار جابجایی دانش‌آموزان در اول مهرماه به شهرداری سپرده شده است، برنامه‌ریزی در شهرداری اراک از مدت‌ها قبل آغاز شد و اکنون یک‌هزار و ۱۰۰ خودرو در قالب ۹ شرکت برای جابجایی دانش‌آموزان در آغاز سال تحصیلی جدید در اراک تدارک شده است.

«علیرضا محمودی» افزود: ۱۵ هزار و ۳۰۰ دانش‌آموز در سامانه سپند برای سرویس جابجایی مدارس ثبت‌نام کردند که از این تعداد ۱۲ هزار و ۲۷۱ نفر هم درخواست خود را در سامانه نهایی کرده‌اند.

وی بیان کرد: ۲۵ هزار دانش‌آموز در اراک طی سال‌های گذشته، سرویس مدرسه داشتند اما آمار ثبت‌نام‌ها نشان می‌دهد که هنوز شمار زیادی از دانش‌آموزان ثبت‌نام سرویس مدارس خود را تکمیل نکرده‌اند.

شهردار اراک گفت: لازم است تا فرصت باقی است والدین نسبت به ثبت‌نام برای سرویس مدارس اقدام کنند تا برچسب برای خودرو سرویس مدارس صادر و در نتیجه تردد شهری بدون مشکل انجام شود.

بوی ماه مهر و دغدغه والدین برای تهیه سرویس مدرسه

صلاحیت رانندگان سرویس مدارس بررسی می‌شود

مسئول سازمان حمل و نقل بار و مسافر شهرداری اراک نیز گفت: بارکد روی خودرو سرویس مدارس در سامانه پلیس مورد رصد و پییگیری است و صلاحیت رانندگان نیز بررسی می‌شود.

« محمدحسین ساده‌وند» افزود: تاکنون ۱۱۰ راننده در سامانه ثبت‌نام و صلاحیت آنان تایید شده و تعدادی از رانندگان هم موفق به تایید صلاحیت نشدند.

وی بیان کرد: اکنون یک‌هزار برچسب ویژه خودرو سرویس مدارس در اراک آماده بارگذاری کد توسط پلیس است که با این بارکد مشخصات راننده قابل دیدن است.

وی درباره چگونگی نظارت، اعتراض و شکایت والدین از عملکرد رانندگان نیز توضیح داد: در صورتیکه والدین از عملکرد راننده به دلایل مختلف رضایت نداشته باشند می‌توانند به ناظر، شرکت حمل و نقل مراجعه و به شکایت والدین رسیدگی شود.

مسئول سازمان حمل و نقل بار و مسافر شهرداری اراک اضافه کرد: کمیته نظارت برای عملکرد رانندگان در این طرح پیش‌بینی شده است تا والدین کمترین دغدغه برای جابه‌جایی دانش آموزان خود را داشته باشند.

ساده‌وند درباره حداکثر و حداقل هزینه سرویس مدرسه در اراک، افزود: هفت میلیون و ۹۵۰ هزار ریال به طول سه کیلومتر در هرماه و بالاتر از سه‌کیلومتر، ۴۵۰ هزار ریال به این مبلغ اضافه می‌شود.

بوی ماه مهر و دغدغه والدین برای تهیه سرویس مدرسه

دخالت مدیران در مقوله سرویس مدارس ممنوع است

مدیرکل آموزش و پرورش استان مرکزی هم گفت: برای سال تحصیلی جدید هرگونه دخالت مدیر یا سایر مسئولان و عوامل مدرسه، یا ادارات آموزش و پرورش در حوزه حمل‌ونقل دانش‌آموزی و یا انعقاد هرگونه قرارداد بین مدارس و مجموعه‌های تابعه با پیمانکاران و شرکت‌های حمل و نقل ممنوع است.‌

«حسین مولوی» افزود: ادارات آموزش و پرورش باید با مدارس متخلف برخورد قانونی لازم را داشته باشند و در صورت احراز تخلف، مدیر یا موسس مدرسه غیردولتی خاطی را به شورای نظات استان و در مدارس دولتی به هیات تخلفات اداری معرفی کنند، این کار کاملا به شهرداری‌ها و دهیاری‌ها واگذار شده و آموزش و پرورش فقط نقش «ناظر» دارد.

وی بیان کرد: برنامه‌ریزی شده تا مدیران مدارس از کار خدماتی به سمت فرهنگی و آموزشی حرکت کنند و تسهیلگری در سرویس مدارس را برعهده بگیرند.

مدیرکل آموزش و پرورش استان مرکزی اضافه کرد: هنوز ۱۰ هزار دانش‌آموز در اراک برای سرویس مدارس تعیین تکلیف نشده‌اند و چون این اداره کل در مبحث سرویس مدارس کار نظارت را برعهده دارد، نمی‌تواند مستقیم ورود کند.

مولوی بیان کرد: مدیران مدارس حق ندارند شرکت حمل و نقل خاصی را به والدین معرفی کنند و شهرستان ساوه ۵۶ هزار دانش‌آموز دارد که ۱۰ تا ۱۲ هزار دانش‌آموز نیازمند سرویس حمل و نقل هستند و به غیر از اراک و ساوه سایر شهرهای استان برای سرویس مدارس، مشکل حمل و نقل ندارند.

بوی ماه مهر و دغدغه والدین برای تهیه سرویس مدرسه

عقب ماندگی ۱۰ ساله در سرویس‌دهی مدارس شهرستان اراک

معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استانداری مرکزی هم گفت: عقب ماندگی ۱۰ ساله در سرویس‌دهی مدارس شهرستان اراک وجود دارد که باید این معضل رفع شود و در سایر شهرهای بزرگ کشور، سرویس دانش‌آموزان در تابستان بسته می‌شود اما این مهم در این شهرستان با وجود فرصت بسیار محدود به سرانجام نرسیده است.

«بهنام نظری» افزود: نظم، مدیریت و برنامه‌ریزی مدون قابل قبولی در اراک برای سرویس مدارس وجود ندارد، اگر در این طرح، بار فقط بر روی دوش شهرداری اراک باشد، طرح جواب نخواهد داد و برای ایجاد آرامش و اعتماد بین اولیا، باید مشارکت صورت گیرد.

نماینده نیروی انتظامی استان مرکزی هم با بیان اینکه ۱۰ درصد هزینه جابجایی دانش‌آموزان به شرکت تعلق می گیرد، گفت: امسال والدین هزینه سرویس مدارس را به حساب شرکت واریز می‌کنند و مشخص نیست شرکت چه زمانی، این حق‌الزحمه را به حساب رانندگان بریزد که این مهم می‌تواند به شکست طرح منجر شود، بنابراین نیازمند بررسی و مدیریت است.

حجت‌الاسلام «قاسم عبدالهی» افزود: اصل طرح که مسئولیت آن با شهرداری و نظارت با آموزش و پرورش می‌باشد، مطلوب است، اما باید مباحث اخلاقی و ایمنی رانندگان به ویژه برای دانش‌آموزان دختر با وسواس مورد توجه قرار گیرد تا تجربه سال‌های گذشته تکرار نشود.

مدیرکل دفتر امور اجتماعی استانداری مرکزی با بیان اینکه این طرح با چالش مواجه می‌شود، گفت: با این طرح ۳۰ تا ۴۰ درصد دانش‌آموزان برای داشتن سرویس مدرسه با مشکل مواجه می‌شوند.

«محمدامین باقری» با اشاره به اینکه در این طرح شهرداری تجربه لازم و کافی را ندارد، افزود: روش قبلی در تامین سرویس مدارس، هم باید در کنار طرح جدید باشد تا کمبودها و نواقص‌ها رفع شود.

وی بیان کرد: آموزش و پرورش نباید در اجرای این طرح خود را کنار بکشد و اطلاع‌رسانی درباره روش جدید به اولیا به صورت مفصل صورت گیرد، در طرح جدید ضمانت چک و سفته برعهده خانواده‌ها است و برخی والدین نمی‌توانند این ضمانت را تامین کنند.

مدیرکل دفتر امور اجتماعی استانداری مرکزی ادامه داد: طبق آمار اعلامی باید ۱۰ هزار دانش‌آموز که هنوز ثبت‌نام نکرده‌اند، تعیین تکلیف شوند در غیر این‌صورت با آغاز سال تحصیلی و روز اول مهر، بلاتکلفی دانش‌آموزان آشکار می‌شود.

بوی ماه مهر و دغدغه والدین برای تهیه سرویس مدرسه

بانک اطلاعاتی شهرداری در خصوص تعداد دانش‌آموزان کامل نیست

رییس شورای اسلامی شهر اراک هم گفت: بانک اطلاعاتی ما کامل نیست اما کار بزرگی انجام شده و امکان اینکه در بین یک‌هزار و ۵۰۰ راننده تعدادی شرایط لازم را نداشته باشند وجود دارد اما این مهم نباید سبب شود تا نظارت و کنترل شکل نگیرد.

«محمد عسگری» افزود: در این طرح، مدیران به شرکت‌ها اعتماد ندارند و دغدغه آنان است که نتوانند به نحو مطلوب، مسئولیت را به انجام برسانند و از سویی دیگر، اولیا هم به شرکت‌های حمل و نقل اعتماد ندارد.

وی بیان کرد: شرکت‌های حمل و نقل دانش‌آموزان در گرفتن تضامین و چک با اولیا ارتباط دارد اما بهتر است در این خصوص اقدام مناسبی اعمال شود.

مدیرکل دفتر زنان و خانواده استانداری مرکزی نیز گفت: فضای غیررسمی در سرویس مدارس بر دانش‌آموزان حاکم و در مباحث تربیتی موثر است، اتفاقات نامتعارفی در این سرویس‌ها شکل می‌گیرد که باید برای این مقوله هم تدابیر لازم اتخاذ شود به ویژه برای سرویس حمل و نقل دانش‌آموزان دختر تدابیر با حساسیت بیشتر دنبال شود.

«پروین مفتح‌زاده» افزود: در اجرای این طرح علاوه بر استفاده از کمک شهرداری‌ها، باید از ظرفیت اولیا و والدین نیز استفاده شود چه بسا خانواده‌هایی که چند دانش‌آموز محله و یا واحد آپارتمانی را به مدرسه می‌رسانند و نیازی به این سرویس‌ها ندارند.

وی بیان کرد: اینکه هر خانواده در این طرح مجبور شود هشت تا ۱۰ میلیون ریال هزینه سرویس پرداخت کند، قابل پذیرش نیست.

بوی ماه مهر و دغدغه والدین برای تهیه سرویس مدرسه

رییس پلیس راهور شهر اراک هم گفت: رانندگان سرویس مدارس برای اینکه درآمد جابجایی دانش‌آموزان جوابگو هزینه‌هایشان باشد تعداد بیشتری دانش‌آموز را در خودروهای خود سوار می‌کنند که افزایش سرنشین خودرو بیش از ظرفیت از نظر ایمنی برای سلامت دانش‌آموزان مخاطره‌آمیز است.

سرهنگ «مهدی میرزایی» به فقدان صلاحیت در برخی رانندگان سرویس مدارس اشاره کرد و افزود: لازم است در این طرح به طور جد صلاحیت رانندگان مورد توجه قرار گیرد و خانواده‌ها نگران سلامت جسمی و روحی عزیزان خود در بین مسافت منزل تا مدرسه نباشند.

وی بیان کرد: شایسته است صلاحیت رانندگانی که شرکت‌های حمل و نقل دانش‌آموزان در سرویس مدارس بکارگیری می‌کنند از فیلتر پلیس راهور عبور کنند.

رییس پلیس راهور شهر اراک ادامه داد: مدارسی که به سبب قرار گرفتن در موقعیت جغرافیایی با مشکل ترافیک مواجه هستند به پلیس راهور معرفی شوند تا تدابیر لازم برای تردد ایمن دانش‌آموزان آن اندیشیده شود.

سرهنگ میرزایی افزود: مدیران مدارس با معرفی دانش‌آموزان مستعد به عنوان «پلیس مدرسه» و ارایه آموزش به این افراد، مدیران را در این مهم یاری دهند.

۲۲۷ هزار دانش‌آموز در۲ هزار و ۲۶۹ مرکز آموزشی استان مرکزی در سال تحصیلی جدید (۱۴۰۴-۱۴۰۳) به تحصیل مشغول می‌شوند.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha