استاندار هرمزگان: بازنگری در تعرفه‌های ترانزیت لازمه رقابت در تجارت بین‌المللی است

بندرعباس - ایرنا - استاندار هرمزگان با اشاره به مزیت‌های نسبی ایران در ترانزیت و تجارت بین‌المللی، گفت: تعرفه‌های ترانزیت نیازمند بازنگری و همسان‌سازی است.

به گزارش ایرنا از اداره‌کل روابط‌ عمومی استانداری هرمزگان، مهدی دوستی شامگاه شنبه در نشست کارگروه توسعه دریامحور هرمزگان که با حضور معاون امور بندری و اقتصادی سازمان بنادر و دریانوردی برگزار شد، با اشاره به فرصت‌های بزرگ کشورمان در حوزه ترانزیت بین‌المللی، اظهار کرد: تمامی تلاش کشور در توسعه زیرساخت‌های ترانزیتی برای این است که هزینه‌های حمل و نقل کالا در کشور کاهش پیدا کند و بتوانیم با رقبای بین‌المللی در این بخش رقابت کنیم اما گاهی شاهدیم واسطه‌هایی موجب می‌شوند که این مزیت‌ها از بین برود.

وی بیان کرد: بنابراین لازم است درگاهی برای ترانزیت بین‌المللی کشور تعریف شده و تمامی قیمت‌ها به صورت شفاف در این درگاه ارائه شود.

نماینده عالی دولت در هرمزگان ادامه داد: تعرفه حمل و نقل ریلی ایران با دیگر تعرفه‌های ترانزیت در ایران همخوانی ندارد و همین امر موجب می‌شود که تقریبا مزیت بندری ایران بی‌اثر شود که در این بخش نیز باید ضعف حکمرانی برطرف شود.

دوستی یادآور شد: یکی از طرح‌های مهم بندری و ترانزیتی در استان هرمزگان توسعه پس کرانه‌ی بندر شهید رجایی در اراضی موسوم به ۲ هزار و ۴۰۰ هکتاری است که در نظر داریم به پهنه‌ای برای استقرار شرکت‌های تولیدی بزرگ مقیاس تبدیل شود.

«طرح ۲۴۰۰ هکتاری اراضی بندر شهید رجایی یک طرح ملی است که می‌تواند علاوه بر ارزآوری به اشتغال‌زایی هم منجر شود، در اراضی ۲۴۰۰ هکتاری امکان ایجاد شهرک لجستیک به منظور ایجاد خطوط تولید، مونتاژ، صنایع تبدیلی، بسته‌بندی و فعالیت‌های ارزش افزوده‌ای وجود خواهد داشت.»

استاندار هرمزگان: بازنگری در تعرفه‌های ترانزیت لازمه رقابت در تجارت بین‌المللی است

معاون امور بندری و اقتصادی سازمان بنادر و دریانوردی نیز با اشاره به طرح توسعه اراضی ۲ هزار و ۴۰۰ هکتاری پس‌کرانه بندر شهید رجایی اظهار کرد: باتوجه به حجم بالای این پروژه، سازمان بنادر بدنبال این است که کار توسعه بخشی از اراضی الحاق شده توسط بنادر و دریانوردی انجام شده و بخش دیگر آن نیز به سرمایه‌گذاران واگذار شود که تا پایان سال قراردادهای آن نهایی خواهد شد.

جلیل اسلامی اظهار کرد: ایده‌ی ایجاد پلتفرم و سامانه ترانزیتی برای کشور جهت بارگذاری‌ تعرفه‌ها از طرف سازمان بنادر و دریانوردی تهیه و به زودی مطرح خواهد شد.

بندر شهید رجایی در ۲۳ کیلومتری غرب بندرعباس با اتصال به آب‌های بین‌المللی و کشورهای حوزه خلیج‌فارس و دریای عمان به دروازه طلایی ورود به جهان معروف است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha