۲۵ شهریور ۱۴۰۳، ۱۰:۱۱
کد خبر: 85596754
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

مرمت گنبد شاه‌نعمت‌الله‌ولی ماهان وارد فاز جدید عملیاتی شد

کرمان - ایرنا - مسئول نمایندگی میراث‌فرهنگی ماهان گفت: مرمت گنبد آرامگاه شاه‌نعمت‌الله‌ولی در ماهان کرمان با تخصیص ۲۰ میلیارد ریال از اعتبارات ملی، وارد فاز جدید عملیاتی شد.

به گزارش ایرنا به نقل از پایگاه اطلاع رسانی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان کرمان، امین ماهانی روز یکشنبه افزود: با توجه به اولویت برنامه مرمت در این مجموعه در این فاز که ادامه روند مرمت کاشی‌کاری مجموعه این آرامگاه با اجرای داربست و تراشیدن بستر فرسوده قدیمی و اجرای دوباره تَرک‌بندی جدید کاشی‌کاری، عملیات مرمت اجرا می‌شود.

وی در ادامه بیان کرد: گنبد آرامگاه شاه نعمت‌الله، دارای ۱۱ تَرک کاشی‌کاری شده با رنگ فیروزه ای و نقوش هندسی سفید و حَمیل‌های مشکی (خط های حاشیه کاشی های قدیمی) است، که با مصالح سنتی ملات گچ اجرا شده است، این گنبد دو پوسته بوده وطی دوره های مختلف تقریبا هر ۲۵ سال یک بار مرمت شده است.

ماهانی خاطرنشان کرد: اصل این گنبد با این فرم مربوط به دوره تیموری است که در دهه ۶۰ به دلیل زلزله و فرسودگی چوب‌های گنبد، بخش خشخاش گنبد با مصالح جدید اجرا شده، همچنین با توجه به سایر اقدامات مرمتی در بخش کارگاه داخلی نیز طی بررسی آسیب‌های شناسایی شده در بخش مأذنه دو گلدسته سردرب وکیل الملکی این بنا نیز در دستور کار استادکاران مرمت قرار گرفته است.

آرامگاه یا آستانه شاه نعمت‌الله ولی بنایی مربوط به دوره تیموری است که در شهر ماهان در استان کرمان جای گرفته‌ است. این اثر در ۱۵ دی ۱۳۱۰ با شماره ثبت ۱۳۲ به‌عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده‌ است.

اولین بنا که گنبدخانه است در سال ۸۴۰ قمری و در زمان شاهرخ تیموری و آخرین توسعه آن در سال ۱۳۸۴ هجری قمری بوده‌ است.

مساحت این آرامگاه ۳۵ هزار مترمربع است.

شاه نعمت‌الله ولی در سال ۸۳۲ و به قولی ۸۳۴ ه‍.ق در شهر کرمان درگذشت و در ماهان در میان باغی مدفون شد. هسته اولیه این بنا گنبدی منفرد بود که در سال ۸۴۰ ه‍.ق و به دستور «احمدشاه دکنی» ساخته شد و به‌تدریج گسترش یافت.

شهر ماهان در فاصله ۲۸ کیلومتری شرق مرکز استان کرمان قرار دارد و اثر ثبت جهانی باغ شاهزاده در این شهر واقع شده است.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha